Hej,

Jag har begärt offert på att installera laddboxar och har fått offert på Charge Amps och Easee. Vad är fördelar och nackdelar mellan dessa? Det skiljer lite i pris men jag vill ha bästa lösningen då prisskillnaden i totalen är så liten.

Med vänlig hälsning,
Mats Ola
 
Totte_S
Vet flera som är nöjda med easee. Smidig app till den. Funkar bra med tibber att ladda när elen är billig. Jag har inte stött på den andra.
Vad ska du ladda för bil? Kör du långt varje dag? Kommer ni skaffa fler elbilar? Vad har ni för huvudsäkring?
 
Redigerat:
kör Easee, grymt nöjd. Appen funkar fint och lätt att hantera. Funkar till Tibber. Ska troligen installera equalizer, kan vara bra för lastbalanseringen.
 
Totte_S Totte_S skrev:
Vet flera som är nöjda med easee. Smidig app till den. Funkar bra med tibber att ladda när elen är billig. Jag har inte stött på den andra.
Vad ska du ladda för bil? Kör du långt varje dag? Kommer ni skaffa fler elbilar? Vad har ni för huvudsäkring?
Hej, Easee är en stark kandidat pga vad det verkar snyggt och bra GUI, snygg och det jag funderar lite kopplat till dina frågor är om den ”räcker”? Vi kommer ha en XC40 T4 som generellt sett kommer köra kortare sträckor men ibland längre, dock kanske vi kommer skaffa en till elbil/hybrid och inte säkert ett uttag fungerar, har 20 A på säkringarna.
 
Freco Freco skrev:
kör Easee, grymt nöjd. Appen funkar fint och lätt att hantera. Funkar till Tibber. Ska troligen installera equalizer, kan vara bra för lastbalanseringen.
Svarade lite angående Easee till Totte ovanför och frågan är om ett uttag räcker om vi skaffar en andra bil som gör på el?
 
Totte_S
Så länge ni inte har en ren elbil med stort batteri och ska köra nästan tomt varje dag o laddar över natten så räcker det till med er säkring.
Har man flera elbilar vill man nog gärna kunma ladda båda samtidigt, annars kommer man glömma flytta sladden när det passar som sämst...
Editerade lite. Med Easee equalizer kan man få lastbalansering, men även utan den så anpassar sig boxarna om man har upp till tre st.
 
Redigerat:
kör en Skoda Superb iV (hybrid) och det är stor skillnad på laddtid med boxen (halva tiden). Har bara 16A säkring. Problemet med min bil är att den bara laddar med en fas så man får inte ut mer än 3680w. Då tar det ändå en stund att ladda trots att batteriet bara är på 10 kwh. Skulle man kunnat köra tre faser så skulle det ha gått undan!
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.