Vi har en furutrappa som ska renoveras.
Tidigare har det suttit en matta m h a en klisterremsa i framkant av steget.
När vi rev bort den följde flisor av träet också med.

Frågan är om det ser helt knasigt ut att olja/betsa trappan med spackelfläckar under (efter att all lack jobbat bort...)?

Bilden visar ett av de värsta ställena efter att ha slipat bort lacken på en del av steget.
Furutrappa under renovering med slipade steg och spackelfläckar efter borttagen mattklisterremsa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skadat furutrappsteg med slipade ytor och vita spackelfläckar efter borttagning av klisterremsa och lack.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
K
Om du ska olja eller betsa så bör du väl slipa hela trappan helt trären? Det känns som ett gigantiskt jobb, för mig i alla fall. Krävs en väldigt bra maskin för att komma in i alla hörnen. Eller sidostyckena kanske ska vara kvar som de är? Att olja eller betsa på spackel funkar inte något vidare heller. Möjligtvis ny lack på. Men om det inte är något specialspackel som du har så kan man ju tänka på också att spackel i en trappa har ganska låg slitstyrka. Om inte någonting skyddar spacklet så kommer det att slitas bort fort om trappan används regelbundet, tror jag.
 
  • Gilla
Immobil
  • Laddar…
Ja, det är ett rejält jobb... testar på ett steg för att se hur det går.
Du har en poäng att slitstyrka på spacklet nog blir ett problem oavsett hur det ser ut visuellt.
Hörnen ger jag mig på med en "trekantsslip" plus skrapa. Tar bra med tid kan man lugnt säga!
De öppna ytorna kör jag rondell med metall-slipskiva på. Funkar fint om man har lite lätt handlag o rör rondellen konstant.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.