Mathildatiger Mathildatiger skrev:
Jarlsgård: Personligen tycker jag inte man kan räkna in de 30 cm mellan ho och hörn i arbetsytan. Utrymmet är för litet för att kunna jobba på och det är inte bekvämt att jobba i hörnet. Så den faktiska arbetsytan blir bara 90 cm och det tycker jag är för lite.
Dessutom upplevs 90+30 cm runt ett hörn inte lika långt som 120 cm raksträcka.
Ser nu att jag läste fel, och därmed förstår jag inte öht vad du syftar till :thinking:
 
Mathildatiger Mathildatiger skrev:
Eller hur!
Ett av de bästa besluten jag drev igenom i vårt kök. (Maken var inte lika övertygad först)
Jag har tre korståg jag för i mitt liv

1) Mot snålspolande duschar!
Snålspolande duschmunstycken är uppfunnet av en skallig person med en synnerligen skev uppfattning om konceptet personlig hygien!!!
Man sparar inte ett förbannade skit på miljön, det enda som sker är att jag förlorar tid, eftersom man måste duscha i en kvart - tjugo minuter istället för att klämma det på tre till fem minuter, och sen måste man lik förbaskat gå in i duschen IGEN eftersom man visst fortfarande hade tvål i armhålorna och sedan i alla fall i vredesmod få hyvla bort tvålresterna med handduken!

2) Mot korgventiler! Jag och min kompis järnröret skulle mycket gärna vilja ha ett enskilt samtal med den idioten som kom på korgventiler i diskhon... Alltså, jag förstår på nån nivå konceptet att det inte ska åka ner en massa äckel i avloppet, men därifrån till att jag ska behöva köra ner fingrarna och gräva i allehanda halvt upplösta och saggiga saker för att få tag på en liten jävla plupp för att lyfta upp eländet. En bättre lösning torde ju vara en större silbricka med mindre hål (men många fler) så vattnet rinner undan och gunket blir kvar, och sedan tar man sin mycket praktiska plastskrapa för att förpassa äcklet till soppåsen.

3) Julskinkans tillagningsgrad. En perfekt julskinka ska vara så torr så att det gnisslar om den när man tuggar! Alltid lika roligt när mor beklagar sig över att hon misslyckats med julskinkan och den blivit torr; hon suckar, pappa och jag jublar.
 
  • Haha
Violina
  • Laddar…
Ritar, gissar och springer, men jag kan verkligen inte släppa min halvö, my precious! Och... Så googlade jag lite på 70-talskök, vad var utmärkande för dem (ja, bortsett från hysteriska medaljongtapeter och murriga färger då) och där hade jag det! Det är ju en av de smarta grejer som jag är lite avundsjuk på i brorsans & svägerskans kök, halvön med överskåp med access från båda hållen, så jäkla praktiskt för vardagsporslinet! Halvöns bänkyta blir ju då den självskrivna platsen för kaffemaskin och vattenkokare, så är de ur vägen också.

Om vi väljer att offra 35 cm av antingen genomsikt från entrén (som vi aldrig använder) eller bänkyta/förvaring så kan kyl/frys få flytta tillbaka in i triangeln. Innebär också att skafferiskåp offras, men ja, kan kanske leva utan det (har ju gjort så i snart 9 år, visserligen under en del svordomar över att inte få plats med grejer, men det kan ju även ha att göra med det gamla köket hade väldigt grunda lådor som inte svalde lika mycket som normala)

Nu börjar det nog närma sig ett förslag att gå med till lite olika kökstillverkare för att få offerter.
Ritning av ett kökslayoutförslag med markerade delar för halvön, överskåp och apparaturplacement.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


3D-ritning av ett kök med halvö, överskåp och inplacerade vitvaror.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Ser ju lite överdrivet ut med så många skåp och lådor! Du stänger ute ljuset oxå med överskåp ovan kökshalvön. Behöver ni verkligen så mycket förvaring?
 
Tycker det ser trångt ut på nåt sätt? :thinking:

Hur breda blir passagerna?
Risk att köksdelen känns mörk och lite instängd kanske?
 
Kan du inte ha ugn och eller diskmaskin i köksön?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ser ju lite överdrivet ut med så många skåp och lådor! Du stänger ute ljuset oxå med överskåp ovan kökshalvön. Behöver ni verkligen så mycket förvaring?
Överskåp blir i så fall med vitrindörrar åt båda håll, så påverkan på ljuset blir inte så stor (hehe, dessutom har vi elektricitet)

Många lådor? Jag tycker det är jättelite? Har folk bara typ en uppsättning porslin för 8 personer, två kastruller och en vispbunke i sina kök?
 
  • Gilla
Mathildatiger
  • Laddar…
Violina Violina skrev:
Tycker det ser trångt ut på nåt sätt? :thinking:

Hur breda blir passagerna?
Risk att köksdelen känns mörk och lite instängd kanske?
Ju instängdare desto bättre, jag vill helst ha en Securitasvakt som står och svingar en batong utanför så inkräktare håller sig borta! :rofl:
 
  • Gilla
  • Wow
saiter och 1 till
  • Laddar…
F Filurskan skrev:
Ju instängdare desto bättre, jag vill helst ha en Securitasvakt som står och svingar en batong utanför så inkräktare håller sig borta! :rofl:
Inte lika bra att bara bygga upp en vägg mellan matplats och kök då? :thinking:

Förlåt, men 70-tals diskar är nog något av det värsta jag vet :crysmile:
 
  • Gilla
Filurskan
  • Laddar…
BirgitS
F Filurskan skrev:
Ritar, gissar och springer, men jag kan verkligen inte släppa min halvö, my precious! Och... Så googlade jag lite på 70-talskök, vad var utmärkande för dem (ja, bortsett från hysteriska medaljongtapeter och murriga färger då) och där hade jag det! Det är ju en av de smarta grejer som jag är lite avundsjuk på i brorsans & svägerskans kök, halvön med överskåp med access från båda hållen, så jäkla praktiskt för vardagsporslinet! Halvöns bänkyta blir ju då den självskrivna platsen för kaffemaskin och vattenkokare, så är de ur vägen också.

Om vi väljer att offra 35 cm av antingen genomsikt från entrén (som vi aldrig använder) eller bänkyta/förvaring så kan kyl/frys få flytta tillbaka in i triangeln. Innebär också att skafferiskåp offras, men ja, kan kanske leva utan det (har ju gjort så i snart 9 år, visserligen under en del svordomar över att inte få plats med grejer, men det kan ju även ha att göra med det gamla köket hade väldigt grunda lådor som inte svalde lika mycket som normala)

Nu börjar det nog närma sig ett förslag att gå med till lite olika kökstillverkare för att få offerter.
[bild]

[bild]
Visst är det praktiskt med överskåp över kökshalvön och det fanns redan på 50-talet. Har sett 50-talskök med det och då har man dessutom haft skjutluckor mellan bänk och överskåp så att det gick att stänga in matoset helt under tillagningen men öppna sen för att enkelt kunna flytta maten från köket till bordet.

Enligt din ritning så har samtliga underskåp i halvön dörren mot matbordet. Nog för att det är praktiskt med lådor för servetter, ljus och grytunderlägg etc. där men 180 cm låter lite väl mycket.

Ett fristående skåp med vitrindel i övre delen för finglas mm. tror jag blir utmärkt vid dörröppningen.
 
J Jarlsgård skrev:
Inte lika bra att bara bygga upp en vägg mellan matplats och kök då? :thinking:

Förlåt, men 70-tals diskar är nog något av det värsta jag vet :crysmile:
Inget att be om ursäkt för, alla har vi olika känsla för saker, själv får jag nog nästan hellre röven planhyvlad än har öppen planlösning mellan kök och vardagsrum:p
 
  • Haha
Violina och 1 till
  • Laddar…
F Filurskan skrev:
Inget att be om ursäkt för, alla har vi olika känsla för saker, själv får jag nog nästan hellre röven planhyvlad än har öppen planlösning mellan kök och vardagsrum:p
+1 på den! :rofl:
 
Efter några sittningar så blev köket helt plötsligt bestämt till något helt annat (eller ja, inte helt, men i alla fall en del annorlunda) från våra ursprungliga tankar.
Känns dock som att det kommer bli bra, och jag ser fram emot den dagen vi kan få flytta hem igen!

Modernt kök med dubbelho, vit kakelvägg, köksö och matplats med ljusa toner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Modern designat kök med vita skåp, inbyggda vitvaror, och en man som betraktar en tv, medan två katter sitter på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
F Filurskan skrev:
Inget att be om ursäkt för, alla har vi olika känsla för saker, själv får jag nog nästan hellre röven planhyvlad än har öppen planlösning mellan kök och vardagsrum:p
beror det inte till stor del på var man har matbordet? Vi har matbordet i "vardagsrummet" eller vad det nu kallas och tycker det är störtjobbigt att köket är bakom en vägg, då får man springa fram och tillbaka hela tiden, och det går inte snabbt att kolla "satte jag fram en mugg till lillan eller inte", eller "är det en sked till lingonen".

I köket som det är idag har vi en köksö där man antagligen tänkte att ett litet köksbord skulle stå, så där inne han man inte äta någon mat, mer än att ta en fika på barstolen till köksön. Vi lagar väldigt mycket mat och är gärna flera i köket, och därför slängde vi ut det köksbord som stod där innan. Nu vill vi inget annat än att riva ner väggen mellan köket och "vardagsrummet", så vi slipper dela upp oss när vi har gäster.

/S
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.