Hej!

Jag har köpt två stycken garderober (ikea pax) med måtten 100x36x236. Väggen är ca 208cm bred så jag räknar med ett utrymme om 4cm på var sida som behöver täckas. Nedtill tänkte jag använda den golvlist som redan finns - flytta fram den befintliga. Tänkte använda 45x45 reglar som botten. Upptill tänkte jag köpa deckorlist från ikea (Bodbyn).

Mina frågor/funderingar:
  1. Är det en bra idé med 45x45-reglarna? Golvlisten är 10cm och avståndet från golv till garderobdörrar är 6,5cm, så jag behöver få upp garderoberna 3,5cm. reglarna bygger ytterligare 1cm alltså, men jag tänker att det inte gör så mycket för intrycket. Vad tror ni? Behöver jag fästa garderoben i reglarna nedtill eller räcker det att de skruvas ihop samt säkra baktill i vägg?
  2. Som ikeas garderob är konstruerad är det en djupskillnad mellan väggarna och täckskivan nedtill (mot golvet). Det gör att det blir ett "hål" mellan golvlist och garderob. Vet inte om detta kommer uppfattas störande på slutresultatet, när dörrarna är på plats. Vad tror ni? Om man använde en mer anpassad höjd under så skulle golvlisten kunna täcka precis till dörren börjar...men 45x45-regeln kändes så smidig lösning :)
  3. Vad skulle ni föreslå för att täcka sidorna på ett snyggt sätt? Och hur skall jag fästa dem; skall jag skruva en fast regel från insidan av garderoben? Skall jag använda täcksida eller gips, eller annat? Exempel på täcksida jag kikat på, från ikea (240x36)

Ikea Pax garderob vid vit vägg med golvlist och horisontell regel på plats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Utrymmet där garderoberna skall stå. Bara en monterad hittills. Har lagt dit 45x45 regel i botten + en golvlist jag hade över för att få en känsla för hur det blir.

Närbild på golvlist intill vit garderobsdel som visar en glipa mellan dem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

"Lucka" mellan golvlist och garderobs nedre del

Hörnet av ett vitt garderobsskåp med en anpassad dekorlist i takhöjd mot en grå vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Deckorlist upptill.

Stort tack på förhand till alla kunniga tipsare där ute! :cool:
 
  • Gilla
TBohjort
  • Laddar…
Hur vart det Ronny? Jag sitter i samma sits hade vart kul att se en bild. :)
 
J jimbomas skrev:
Hur vart det Ronny? Jag sitter i samma sits hade vart kul att se en bild. :)
Såhär blev slutresultatet!
 
  • Vit inbyggd garderob med fyra dörrar mot tapetserad vägg och träpanel i taket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
tobbe9012 och 11 till
  • Laddar…
Riktigt snyggt tack för inspirationen!
 
  • Gilla
Sandra Ebers och 1 till
  • Laddar…
Snyggt! Såhär blev min pax-inbyggnad Inbyggnad av vit Pax-garderob bredvid en stegpall i ett rum under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inbyggd vit PAX garderob utan dörrar med en klädhängare och hyllor, en svart kavaj hänger på en galge.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vit pax-inbyggnad med tre dörrar monterad i ett hörn av ett rum mot en enfärgad vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Stajnich och 5 till
  • Laddar…
Tjusigt, tack för bild!
 
  • Gilla
lodin92 och 2 till
  • Laddar…
Behöver lite tips... Hur täcker jag snyggast glipan mot taket? Den är 18-22 mm då taket inte är spikrakt. Garderoben står på en 10mm OSB för att få in en golvlist i rätt höjd så som jag vill ha men kan ta bort den om mer utrymme underlättar vid taket, känns enklare att lösa golvlisten.

Funderat på skugglist 43, men kanske finns något bättre förslag?

Vet nån hur högt dörren går på Ikea Pax? Vanliga dörrar. Är det i nivå med taket eller väggen i garderoben? Har inte köpt dörrarna än så kan inte testa själv.
 
  • Glipa mellan tak och toppen av en garderob i ett snedtak, där taket inte är helt jämnt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J jimbomas skrev:
Behöver lite tips... Hur täcker jag snyggast glipan mot taket? Den är 18-22 mm då taket inte är spikrakt. Garderoben står på en 10mm OSB för att få in en golvlist i rätt höjd så som jag vill ha men kan ta bort den om mer utrymme underlättar vid taket, känns enklare att lösa golvlisten.

Funderat på skugglist 43, men kanske finns något bättre förslag?

Vet nån hur högt dörren går på Ikea Pax? Vanliga dörrar. Är det i nivå med taket eller väggen i garderoben? Har inte köpt dörrarna än så kan inte testa själv.
När väl dörrarna är på plats kommer du märka extremt lite av den glipan, men vill man ha den extra finishen så är det klart man skall göra nått

Jag hade lite täckskiva (Ikea FÖRBÄTTRA kvar) som jag mätte och sågade till. Den sitter inte fast på bilden så ser inte optimalt ut. Tänkte eventuellt foga lite för att få det ännu bättre.
 
  • Vit garderobsdörrar med en osäkrad täckskiva ovanför och en såg i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
jimbomas
  • Laddar…
Ja, det kanske inte kommer synas så mycket men jag som vet om det kommer störa mig på det plus att jag inte vill ha någon dammhylla där uppe. :p

Tack för tipset! Bygger nog in dem som de står nu, så får man väl pilla dit något som passar sen när det är dags. Bör väl gå att lösa på något vis i alla fall. En annan idé var om man skulle sätta en smyglist mellan reglarna som kommer stå på vardera sida och sen detsamma på varje långsida för att rama in det lite, kanske kan bli bra. Jag är inte tålmodig nog att skära en gipsskiva spikrak mot garderoben ändå så blir nog bäst med en liten list där med.
 
R Ronny68 skrev:
Hej!

Jag har köpt två stycken garderober (ikea pax) med måtten 100x36x236. Väggen är ca 208cm bred så jag räknar med ett utrymme om 4cm på var sida som behöver täckas. Nedtill tänkte jag använda den golvlist som redan finns - flytta fram den befintliga. Tänkte använda 45x45 reglar som botten. Upptill tänkte jag köpa deckorlist från ikea (Bodbyn).

Mina frågor/funderingar:
  1. Är det en bra idé med 45x45-reglarna? Golvlisten är 10cm och avståndet från golv till garderobdörrar är 6,5cm, så jag behöver få upp garderoberna 3,5cm. reglarna bygger ytterligare 1cm alltså, men jag tänker att det inte gör så mycket för intrycket. Vad tror ni? Behöver jag fästa garderoben i reglarna nedtill eller räcker det att de skruvas ihop samt säkra baktill i vägg?
  2. Som ikeas garderob är konstruerad är det en djupskillnad mellan väggarna och täckskivan nedtill (mot golvet). Det gör att det blir ett "hål" mellan golvlist och garderob. Vet inte om detta kommer uppfattas störande på slutresultatet, när dörrarna är på plats. Vad tror ni? Om man använde en mer anpassad höjd under så skulle golvlisten kunna täcka precis till dörren börjar...men 45x45-regeln kändes så smidig lösning :)
  3. Vad skulle ni föreslå för att täcka sidorna på ett snyggt sätt? Och hur skall jag fästa dem; skall jag skruva en fast regel från insidan av garderoben? Skall jag använda täcksida eller gips, eller annat? Exempel på täcksida jag kikat på, från ikea (240x36)

[bild]
Utrymmet där garderoberna skall stå. Bara en monterad hittills. Har lagt dit 45x45 regel i botten + en golvlist jag hade över för att få en känsla för hur det blir.

[bild]
"Lucka" mellan golvlist och garderobs nedre del

[bild]
Deckorlist upptill.

Stort tack på förhand till alla kunniga tipsare där ute! :cool:
Hur fick du bort luckan mellan golvsockel och garderoben?
 
TBohjort TBohjort skrev:
Hur fick du bort luckan mellan golvsockel och garderoben?
Sågade bort lite av den kant som sticker ut av garderobsväggarna. Då smög sockeln in fint mot garderoben :)
 
  • Gilla
TBohjort
  • Laddar…
K Kanin skrev:
Snyggt! Såhär blev min pax-inbyggnad[bild] [bild] [bild]
Hej!
Jag ska bygga in en liknande pax garderob, och är lite nyfiken på hur du gjorde listerna och passbiten samt hur du fäste dessa i vägg/garderob? Har du en täcksida till höger eller är det garderobsidan (ser ut att vara en något annorlunda vi nyans).
 
  • Gilla
DrDim
  • Laddar…
R Ronny68 skrev:
.....
[bild]
Deckorlist upptill.
Hej Ronny,
Hur har du byggt/fäst dekorlisten upptill? Är det en täcksida ovanpå eller är det som en rink?
 
P panzerkin skrev:
Hej!
Jag ska bygga in en liknande pax garderob, och är lite nyfiken på hur du gjorde listerna och passbiten samt hur du fäste dessa i vägg/garderob? Har du en täcksida till höger eller är det garderobsidan (ser ut att vara en något annorlunda vi nyans).
Hej,
Garderob i lod fäst vid en sned vägg med klossar uppe och en borr nere.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag fäste garderoben i väggen, den är i lod på bilden, väggen är sned (jag kilade den rätt innan jag skruvade fast den. Sen satte jag klossar som du ser på bilden för att ha något att skriva gipset i. Till höger är det garderobssidan, längst upp målade gipset, därav nyanskillnaden.
 
  • Gilla
Matilda_j86 och 1 till
  • Laddar…
P panzerkin skrev:
Hej Ronny,
Hur har du byggt/fäst dekorlisten upptill? Är det en täcksida ovanpå eller är det som en rink?
Det är som en sarg. En färdig list från Ikea som skruvades uppifrån.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.