Godkväll

Vill bättra på min arbetsmiljö i garaget där jag hobbyarbetar en heldel.
Slipar, borrar, svarvar och hyvlar i trä och plast, samt slipar en heldel metall.

Till frågan:
Vad bör jag bäst köpa som ”allround-lösning”..?
Kan inte göra det alltför komplicerat.
Vill kunna flytta den runt till den maskin jag jobbar vid.

En spånsug? Nån grovdammsugare som man kan ha större munstycke som insug på?

Budget ca 2-3000:-

Tack för tips!
 
H Hardashell skrev:
Godkväll

Vill bättra på min arbetsmiljö i garaget där jag hobbyarbetar en heldel.
Slipar, borrar, svarvar och hyvlar i trä och plast, samt slipar en heldel metall.

Till frågan:
Vad bör jag bäst köpa som ”allround-lösning”..?
Kan inte göra det alltför komplicerat.
Vill kunna flytta den runt till den maskin jag jobbar vid.

En spånsug? Nån grovdammsugare som man kan ha större munstycke som insug på?

Budget ca 2-3000:-

Tack för tips!
Har du något idag?

Slipar du metall för hand eller.med.maskin, vilken maskin?
 
Slipning sker med olika bandslipar oftast. Hemmabyggd stor best och en Batko3000.
Finlir med filar, papper och oscillerande handmaskiner.

Jobbar med andningsskydd idag. Samt slår på en fläkt + öppna garagedörrar för luftflöde utåt

Har gammal usel grovdammsugare som med nöd och näppe går att städa med.
 
Grovdammsugare med en cyklonseparator så inte filtret går igen stup i kvarten. Eller en mindre spånsug, igen med separator. Jag kör allt igenom min, som är ett hemmabygge baserat på en billig grovdammsugare/spånsug.

Man kan inte köpa sådana som färdiga lösningar så nån form av hemmabygge blir det oavsett. Man bygga en egen separator (gjorde jag) eller köpa en från kina. På youtube kan man se flera som bygger egna separatorer till diverse dammsugare, som t.ex. Marius Hornbeger. Jag baserade min enligt hans design och har haft samma filter i två år nu, jag gjorde min i plåt.
 
Du bör inte suga metallslipgnistor med samma system du suger annat damm då det kan börja brinna. Du behöver en gnistfälla innan om du ska använda en vanlig grovdammsugare så du inte suger in glödande slippartiklar i påsen/filtret.

Det skadligaste dammet är oftast de riktigt små partiklarna som blir kvar i luften under lång tid och som kan deponeras i djuplungan. Det är ganska enkelt att bli av med som tur är, kraftig ventilation genom utsug gör att de följer med luften ut. Mask ihop med det är en bra kombination men, som det flesta blivit ganska medvetna om senaste året, är en mask inte bättre på att skydda än användarens kunskap i att hantera den, tex är det lätt hänt att den mesta andningsluften dras in bredvid snarare än genom filtret.
 
Nä just vid metallslip är det lugnt. Där tar gnisthinken med vatten det mesta. Så där behövs ingen sug. Blir ganska lite damm i jämförelse med träarbete - så det är där jag behöver nån lösning.

Kommer inte palla hålla på med egenbyggen och olika delar/separatorer. Pga ork/motivation, utrymme och ekonomi.
Går ju från en nollösning och vill hitta nått som är bäst möjligt med minsta möjlig insats.
 
H Hardashell skrev:
Nä just vid metallslip är det lugnt. Där tar gnisthinken med vatten det mesta. Så där behövs ingen sug. Blir ganska lite damm i jämförelse med träarbete - så det är där jag behöver nån lösning.

Kommer inte palla hålla på med egenbyggen och olika delar/separatorer. Pga ork/motivation, utrymme och ekonomi.
Går ju från en nollösning och vill hitta nått som är bäst möjligt med minsta möjlig insats.
Bästa för minsta möjliga är hink med lock, sätt fast en kina-cyklon, koppla in dammsugaren +andra slangen.
 
Hmm... har dock nån form av ask-tillsats till den gamla grovdammsugaren.
Skulle den fylla samma funktion att koppla till?
 
  • En dammig svart asktillsats för grovdammsugare med en kopplad slang, placerad på ett verkstadsgolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
H Hardashell skrev:
Hmm... har dock nån form av ask-tillsats till den gamla grovdammsugaren.
Skulle den fylla samma funktion att koppla till?
Hur ser den ut under locket?
 
Nått fleece-/filtaktig påsfilter.
 
  • Hand håller ett filtaktigt påsfilter över en svart hink i en verkstadsmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En dammsugare med öppen behållare och ett smutsigt fleecefilter bredvid på ett verkstadsgolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej,
Väcker en gammal tråd.
Har metallslip damm som jag skulle vilja suga upp med en grovdammsugare.
Men jag är rädd för gnistorna.
Finns det någon lösning för detta, typ gnistfäll som går att använda med dammsugaren ?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.