Vi har en liten toalett på ovanvåningen där det bara är toalett och handfat.
Finns idag en plastmatta och tapetserade väggar. antar att där inte finns någon tätskikt eftersom det är gjort -83.
Vad är det bästa att göra?
  • Låta mattan vara kvar och lägga nåt golv över?
  • Sätta Fibo skivor i hela rummet för att inte behöva ha tätskikt och lägga vinylmatta?
  • Andra förslag?
 
Vad jag läst mig till på detta forum är att toalett inte är våtrum.
Då behövs inte tätskikt.
Byt matta och sätt tapet eller vad du tycker är snyggt.

Tätskikt har funnits sedan länge, långt före 83 men då i badrum.

Protte
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Om du inte har en brunn och kör tätskikt är väl risken stor att du får en ev. vattenskada i utrymmet utanför toan?
Håller på med en segdragen toarenovering och valde att köra utan tätskikt då jag hellre har vattenskadan på toan än ute i hallen. :)
 
Hur får du ihop det att tätskikt utan golvbrunn skulle orsaka vattenskada utanför toan?

Protte
 
prototypen prototypen skrev:
Hur får du ihop det att tätskikt utan golvbrunn skulle orsaka vattenskada utanför toan?

Protte
Var tar vattnet vägen om det inte rinner ner i golvbrunnen?
Borde bredda över tröskeln och rinna ut i området utanför.

Menar så klart om det skulle uppstå läckage inne på toan. :)
 
BirgitS
prototypen prototypen skrev:
Vad jag läst mig till på detta forum är att toalett inte är våtrum.
Då behövs inte tätskikt.
Byt matta och sätt tapet eller vad du tycker är snyggt.

Tätskikt har funnits sedan länge, långt före 83 men då i badrum.

Protte
I en toalett utan dusch och badkar ska det vara tätskikt på hela golvet samt med uppvik på väggarna 5-10 cm enligt dagens branschreglerna. I det aktuella fallet är det väl lämpligt att ta bort mattan och lägga in ny våtrumsmatta.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Måla väggar och golv!
Det finns häftgrunder och färger som fäster på matta och det kan faktiskt bli riktigt fint...
 
Ni ska absolut ha tätskikt på golv med uppvik.Dels följer ni branschregler och dels slipper ni att illaluktande kiss tränger ner i underliggande konstruktion och orsakar härlig doft. Det är inte många m2 golv i en wc så det är inte speciellt dyrt att ta in en hantverkare som lägger golvet, Då får ni intyg på att tätskiktet är rätt utfört. Värdehöjande vid försäljning och ni slipper trassel med försäkringsbolaget om något skulle hända.
 
T
Nu är det ju inte ett badrum du har utan toalett/WC och visst har du ett tätskikt, nämligen plastmattan du har på golvet är ju själva tätskiktet.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
T tank77 skrev:
Nu är det ju inte ett badrum du har utan toalett/WC och visst har du ett tätskikt, nämligen plastmattan du har på golvet är ju själva tätskiktet.
Fast frågan är hur tät plastmattan är efter snart 40 år.
 
Claes Sörmland
BirgitS BirgitS skrev:
Fast frågan är hur tät plastmattan är efter snart 40 år.
PVC:n var riktigt fin 1983 så mattan släpper inte igenom något. Men den hårdnar ju med åren när mjukgöraren ger sig så den kan spricka i hörn, svetsningar och rörgenomföringar. Lyckligtvis syns det ju med blotta ögat så lätt att avgöra.
 
Redigerat:
  • Gilla
tank77
  • Laddar…
T
U ullispidde skrev:
Vi har en liten toalett på ovanvåningen där det bara är toalett och handfat.
Finns idag en plastmatta och tapetserade väggar. antar att där inte finns någon tätskikt eftersom det är gjort -83.
Vad är det bästa att göra?
  • Låta mattan vara kvar och lägga nåt golv över?
  • Sätta Fibo skivor i hela rummet för att inte behöva ha tätskikt och lägga vinylmatta?
  • Andra förslag?
Ja, egentligen kan du ju lägga vad du vill som ytskikt på golvet, klinker, ny plastmatta, laminat, heltäckningsmatta och väggarna kan du ju måla, kakla, sätta pärlspont, plastmatta. Ja, valen är ju oändliga, du har inte funderat på vad själv kan tänka dig
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
U ullispidde skrev:
Vi har en liten toalett på ovanvåningen där det bara är toalett och handfat.
Finns idag en plastmatta och tapetserade väggar. antar att där inte finns någon tätskikt eftersom det är gjort -83.
Vad är det bästa att göra?
  • Låta mattan vara kvar och lägga nåt golv över?
  • Sätta Fibo skivor i hela rummet för att inte behöva ha tätskikt och lägga vinylmatta?
  • Andra förslag?
Vad vill ni uppnå? Om det bara gäller oro för tätskikt så är det nog inte värt att göra så mycket, mattan ligger ju där. Kolla att den är tät och laga uppenbara sprickor där vatten kan sippra ned. Tanken med standarden för toalett är alltså inte att kunna hantera sprutande rör utan istället en liten droppläcka från t ex handfatet eller WC. Dessa droppläckor skapar en liten pöl på golvet som ni upptäcker. Då stänger ni av vattnet och fixar läckan.

Om ni vill få en ny fin toalett så fundera på just hur mycket ni vill lägga på en renovering. Det kan ju vara allt från att totalt blåsa ur toalettutrymmet till något så enkelt som att måla väggarna, plocka bort lite fula gamla krokar och byta nåt skåp. Om det handlar om det förra skulle jag följa BBR och branschregler för dagens standard. Om det gäller det senare så skulle jag hålla mig till 1983 års standarder.
 
  • Gilla
nino och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.