Håller på att bygga ut huset (i princip totalentrepenad) och funderar hur jag ska göra med den delen av yttervägg som nu blir innervägg. Huset är byggt -58. Fasaden är lockpanel och den är borta. Kvar är då spikläkt och skivor som kanske är Tretex? Några av skivorna har fuktmärken, några kan vara nya eftersom det kom lite regn innan det var helt tätt...

Spikläkten ska bort. Borde man ta bort även Tretexen, kanske särskilt om den ser ut ha mött fukt? Försökt att lukta på dom och möjligen luktar dom gammalt hus? Tar man bort den kommer kan nog till sågspån tror jag.

Bara låta vara kvar med gips på?

En potentiell fördel med att ha kvar dom är att dom skulle bidra till ljudisolering mellan rummen antar jag, vilket jag inte ser som en nackdel.

/ Novis tacksam för råd.
 
  • En väggsnitt med äldre troligen Tretex-skivor och spikläkt som exponeras efter att lockpanel tagits bort, vissa med fuktmärken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Del av en husrenovering med bar vägg där fasadens lockpanel har tagits bort, exponerande spikläkt och Tretex-skivor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Delvis renoverad vägg med synliga träspikläkter och beigea skivor, samt kablar och rörsystem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag skulle låta dem sitta kvar, både för att det verkar enklast och, som du säger, minska ljud.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.