Hej,
Står inför ett dilemma. Grannens takpannor trillar ner i vår trädgård.

Det hade inte varit en så stor grej om det enbart funnits vuxna i vårt hushåll, men nu brukar barnen vara ute och leka och jag vill ju inte riskera att någon av dem blir träffade av en tegelpanna som kommer susande (om än risken för det är ganska liten) men vågar helt enkelt inte chansa

Första steget är ju givetvis att prata med grannen som vi ytterst sällan ser, man kan räkna gångerna på en hand under 3år.

Men, vi ska knacka på och informera om läget. Dock så tänkte jag höra här i forumet om det finns någon som har ett bra förslag på åtgärdslösning som vi kan föreslå när vi tar kontakt med grannen? (Förutom det givna att det är dags att byta taket)

Finns det någon slags lösning som gör att man kan fånga upp/ bromsa fallande pannor?

Tacksam för alla förslag!
 
Ett nät, typ ett fallnät.
 
  • Gilla
Boppelin
  • Laddar…
Om grannen är omedgörlig kan du prata med kommunen. De har tillsynsansvar för PBL och bör nog agera om delar av en byggnad kan falla och skada människor.

Ett plank. Om det är problem med lov för plank en ”spaljé” i 45x45.

Tror du kan få bättre förslag med en bild eller illustration, svårt att veta om pannorna kommer tex 4m upp i luften.
 
H
B Boppelin skrev:
Hej,
Står inför ett dilemma. Grannens takpannor trillar ner i vår trädgård.

Det hade inte varit en så stor grej om det enbart funnits vuxna i vårt hushåll, men nu brukar barnen vara ute och leka och jag vill ju inte riskera att någon av dem blir träffade av en tegelpanna som kommer susande (om än risken för det är ganska liten) men vågar helt enkelt inte chansa

Första steget är ju givetvis att prata med grannen som vi ytterst sällan ser, man kan räkna gångerna på en hand under 3år.

Men, vi ska knacka på och informera om läget. Dock så tänkte jag höra här i forumet om det finns någon som har ett bra förslag på åtgärdslösning som vi kan föreslå när vi tar kontakt med grannen? (Förutom det givna att det är dags att byta taket)

Finns det någon slags lösning som gör att man kan fånga upp/ bromsa fallande pannor?

Tacksam för alla förslag!
Du behöver ju inte ge förslag till grannen vad hen ska göra, hen behöver veta att takpannorna ramlar ner i din trädgård och att det kan ge allvarliga skador om de träffar barnen eller er vuxna. (Vet hen att takpannorna ramlar ner er i trädgård?) Hen måste åtgärda taket omgående för sig egen skull och framförallt säkerställa omedelbart att inte fler tegelpannor trillar ner i er trädgård.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
optimum
Att prata med berörd är en bra början.

Tänk på att ha en vänlig attityd.
 
  • Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
H HEM2121 skrev:
Du behöver ju inte ge förslag till grannen vad hen ska göra, hen behöver veta att takpannorna ramlar ner i din trädgård och att det kan ge allvarliga skador om de träffar barnen eller er vuxna. (Vet hen att takpannorna ramlar ner er i trädgård?) Hen måste åtgärda taket omgående för sig egen skull och framförallt säkerställa omedelbart att inte fler tegelpannor trillar ner i er trädgård.
Jag är ganska säker på att grannen är medveten om problemet, tre av hens takpannor hade redan fallit när vi flyttade in för tre år sen och nu har ytterligare en panna kommit.
 
En panna på tre år!

Herre jävlar! Jag skulle inte släppa ut barnen och leka.....
 
  • Haha
Staffans2000
  • Laddar…
redarn redarn skrev:
Om grannen är omedgörlig kan du prata med kommunen. De har tillsynsansvar för PBL och bör nog agera om delar av en byggnad kan falla och skada människor.

Ett plank. Om det är problem med lov för plank en ”spaljé” i 45x45.

Tror du kan få bättre förslag med en bild eller illustration, svårt att veta om pannorna kommer tex 4m upp i luften.

svårt att ta bild i mörkret, men det är viss fallhöjd. Jag tror inte hen är omedgörlig, vill bara ha underlag för vad man ev. Kan göra för en billigare peng än takbyte som troligen är mer ekonomisk görbart för hen.
 
  • Snötäckt tegeltak på ett hus med gul tegelfasad och en värmepump på väggen vid nattetid.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kraftigt staket/spaljé. Gissar att det är några meter till tomtgräns så de kommer i mindre än 2m höjd?

Ser jag rätt att grannen inte åtgärdat flera pannor? Gör hen inget kan skadan på huset bli mycket dyrare. Säg till grannen, som en god granne, att det kan bli dyra skador på hens hus.
 
D Derbyboy skrev:
En panna på tre år!

Herre jävlar! Jag skulle inte släppa ut barnen och leka.....[
D Derbyboy skrev:
En panna på tre år!

Herre jävlar! Jag skulle inte släppa ut barnen och leka.....
Skrev ”om än chansen är liten” men visst ironi är alltid upplyftande..

Känner ändå att min oro är befogad och sund som förälder.

Vi har inte brytt oss förs än nu när pannan kom och jag tänker att det är lika bra att adressera det direkt.
 
redarn redarn skrev:
Kraftigt staket/spaljé. Gissar att det är några meter till tomtgräns så de kommer i mindre än 2m höjd?

Ser jag rätt att grannen inte åtgärdat flera pannor? Gör hen inget kan skadan på huset bli mycket dyrare. Säg till grannen, som en god granne, att det kan bli dyra skador på hens hus.
redarn redarn skrev:
Kraftigt staket/spaljé. Gissar att det är några meter till tomtgräns så de kommer i mindre än 2m höjd?

Ser jag rätt att grannen inte åtgärdat flera pannor? Gör hen inget kan skadan på huset bli mycket dyrare. Säg till grannen, som en god granne, att det kan bli dyra skador på hens hus.[

Tomtgränsen är vid grannens husvägg. Jag är väldigt säker på att hen är medveten om problemet då det ”större” hålet har varit sen vi flyttade in för några år sen, dock först nu vi blev drabbade av en fallande panna och tänker att det är lika bra att adressera problemet direkt.

Tack för förslag!
 
redarn redarn skrev:
Kraftigt staket/spaljé. Gissar att det är några meter till tomtgräns så de kommer i mindre än 2m höjd?
Varför gissa? Det kan mycket väl vara så att tomtgränsen går vid takfoten, så är det hos oss. vi har lyckligtvis plåttak, men idag får vi vara beredda på att grannens snö rasar ner vilken sekund som helst, så ska vi till baksidan i sånt här väder går vi genom huset.
 
Oj. Det där kan bli dyrt att laga om det redan varit så i flera år.
 
Anna_H Anna_H skrev:
Varför gissa?
Gissar i en sats avslutad med frågetecken är ett inte helt ovanligt sätt att formulera en fråga.
 
En takpanna något enstaka år får man nog räkna med kan lossna och flyga iväg. Är TS orolig kanske man kan spänna upp ett fisknät eller liknande tills grannen tar tag i det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.