Vi skulle vilja få till en lösning för att uppgradera badrummet i sommarstugan med tvättmaskin. På sikt blir det nya ytskikt men i väntan på det skulle vi vilja få till en enkel och billig lösning. Idag finns ett duschutrymme i änden av badrummet, men det är onödigt stort. 60 cm djup ungefär och lika brett som rummet, ca 125 cm. Tanken är att ställa upp en toppmatad tvättmaskin till vänster i bild (under varmvattenberedaren som skymtar) och nyttja resterande utrymme till dusch.
Min sambo hävdar att eftersom det ligger rör utanpå väggen kommer vi inte kunna sätta upp en duschvägg utan måste ha en duschkabin. Vad säger experterna här? Jag skulle gärna sätta upp en duschvägg mot tvättmaskinen plus ett duschdraperi. Enkelt, plus att vi skulle kunna spara duschväggen och köra samma lösning även om vi gör nya ytskikt om några år.
 
  • Badrumsduschutrymme med en duschstång och hyllor för badprodukter, avsedd för framtida uppgradering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Många (dom flesta) dusch väggar har en profil som man monterar på väggen med plats för utanpåliggande rör.
 
  • Gilla
fremax
  • Laddar…
Typ som en mjuk gummilist som man kan få att sluta relativt tätt? Det vore ju himla toppen! Vi försöker göra enklast möjliga just nu så att vi, inte ohändiga men oerfarna, med stor respekt för allt som har med el och vatten att göra, fixar att göra det själva. Vill inte riskera att skapa fuktproblem i ett badrum som iofs är rätt fult men helt funktionsdugligt.
 
Åh men tack! Eftersom rören redan sitter uppe tolkar jag det som att man inte bara borrar ut hål för att trä igenom rören utan istället tar upp en öppning hela vägen mot väggen, eller hur? Då blir det i så fall en liten, liten öppning mellan röret och väggen, men det känns ju försumbart lite vatten som kan ta sig ut den vägen!?
 
S Strawberry road skrev:
Åh men tack! Eftersom rören redan sitter uppe tolkar jag det som att man inte bara borrar ut hål för att trä igenom rören utan istället tar upp en öppning hela vägen mot väggen, eller hur? Då blir det i så fall en liten, liten öppning mellan röret och väggen, men det känns ju försumbart lite vatten som kan ta sig ut den vägen!?
Vanligtvis tar man upp hål i profilen för rören, lossar rören på de närmsta kopplingspunkterna, fäster profilen i väggen och monterar upp rören igen. Enkelt ingrepp om det sitter klämringskopplingar och man kan stänga av vattnet på ett enkelt sätt. Men man kan troligtvis jacka ur profilen också.
 
  • Gilla
Johancrv och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.