Hej, tycker detta är en riktig djungel och svårt att hitta i handlarnas knapphändigt specificerade utbud vad gäller inkopplingsalternativ.

Svärmors gamla spis med gjutjärnsplattor behöver bytas ut, otroligt seg och tråkig.

Helst skulle jag vilja ställa dit en 60cm bred spis men utrymmet är bara 55 cm, går inte att ändra utan omfattande renovering och det har vi ingen lust med just nu. Djup 60 cm inga problem.

Gamla spisen är kopplad via Perilex-uttag, 3 faser utan nolla och tyvärr bara 10A och 1,5 mm2. Att byta ut kablage från central blir en omfattande operation eftersom det är utanpåliggande kabel, Kulo ser det ut som.

Har ni några tips om spisar av hyfsad kvalitet som kan passa? Otroligt svårt att hitta som sagt om man bara surfar runt på Elgiganten etc.
 
  • Gilla
RepJonas
  • Laddar…

Bästa svaret

https://www.hushallstjanst.nu/produ...unner&utm_medium=cpc&utm_campaign=pricerunner

https://www.mediamarkt.se/sv/category/_smala-spisar-40-55-cm-612084.html

Det blir ett par träffar, Electrolux verkar ha någon modell.
Kontrollera att det verkligen är elementspänning 400V, inte bara 400V3N~...

Det här var lite knepigt redan när undertecknad var elmoj i början på 90-talet, vi sålde vitvaror också.
Det har funnits spisar med 45, 50, 55, 60 och 70 cm bredd. 60 blev "standard" av nån anledning, tillsammans med ännu bredare lyxvarianter.
 
  • Gilla
Harald Blåtumme
  • Laddar…
Stort tack Fotografen, ska undersöka noga dessa alternativ! Nu vet jag att det finns.

Det jag ser framför mig är nog ändå att anlita en elektriker för att dra ny fräsch 2,5 mm2 till nya spisen så man kan säkra av 16A.
 
Kollat in denna Electrolux 4011AOW nu, verkar helt ok även om den saknar varmluftsugn. Inte kritiskt.

Anslutningseffekt är 9300W, 3x16A anges så är inte riktigt 100% säker. Det ”lustiga” är som alltid att det ska vara så förbannat svårt att få fram exakta anslutsningsspecifikationer, elementspänning, om nolla behövs eller ej. Otroligt att man inte presenterar denna info.

Men jag tycker spisen verkar trevlig och får väl beställa en dylik, anpassa elinstallationen vid behov. Avsäkring med 3x10A som det ser ut idag är litet klent oavsett om det förutsätts nolla eller ej. Tekniskt sett borde det räcka för 9300W men det kan ju vara att någon fas kan belastas mer under vissa driftlägen.

Såg dessutom att Perilex-uttaget var extremt skabbigt installerat så det ska bytas oavsett, beställt.
 
Elux har haft 55cm 400v möjligt även 50cm. Klart värt att kolla upp
 
10A istf 16 har avhandlats några gånger och det är främst matlagningsvanorna snarare än spisens maxeffekt som avgör om 10A är tillräckligt eller inte. I praktiken, har det räckt hitills så kommer det räcka fortsättningsvis också.
Men en råddig installation är ju såklart något att städa upp, Perilex utan nolla är inte så lyckat.
 
Just Electrolux EKC4011AOW som pratas om ovan är 55 cm bred, eller närmare bestämt 54,6 cm. Det blir på håret att den går in men jag hoppas det. Ska åka och mäta upp exakt imorrn. Även mäta i uttaget vad det är som är tillgängligt av faser och ev nolla. Men som sagt det är en begränsning i att det bara är 1,5 mm2 draget i form av gammal Kulo. Kallar in min elektriker om detta behöver uppgraderas.
 
Fotografen Fotografen skrev:
10A istf 16 har avhandlats några gånger och det är främst matlagningsvanorna snarare än spisens maxeffekt som avgör om 10A är tillräckligt eller inte. I praktiken, har det räckt hitills så kommer det räcka fortsättningsvis också.
Men en råddig installation är ju såklart något att städa upp, Perilex utan nolla är inte så lyckat.
Klart som korvspad man kan överleva på 10a och anpassa sit liv där efter, men frågan tycker jag handlar mera om man vill det eller inte. Har man möjlighet med mera kapacitet så är det 7 dagar i veckan välkommet och man bör då välja produkt efter vad man har möjlighet att ha.

Väl mött, tror jag låter bitter men det är inte med mening
 
Nej snälla, fundera inte på detta mer. Jag vet att det är en i grunden dålig elinstallation och kommer att se till att det blir åtgärdat. Ser det väl närmast som ett under att inget allvarligt hänt hittills med tanke på ett Perilexuttag som i princip bara satt helt löst... då kan man föreställa sig status på anslutningarna inne i uttaget.

Horribelt. Men jag löser detta med hjälp av en en mycket bra elektriker. Det ska dras fram trefas plus PE och nolla i 2,5 mm2. Annars kan jag inte sova gott.
 
EKC4011AOW utgick för några år sedan.
 
Just fått hemlevererat en Electrolux EKC4011AOW 400V, finns tydligen fortfarande i lager här och där. Kul eftersom den verkligen passar helt perfekt i tillgänglig 55 cm lucka, nyttjar utrymmet maximalt på så vis.

Elektriskt är den som den gamla spisen, 3-fas utan nolla enligt etiketten där bak är ett av inkopplingsalternativen. Dock ska den ha 16A säkringar eftersom den är litet kraftigare än gamla spisen med sina 9300W maxeffekt så jag låter elektrikern fixa ny kabel till centralen som sagt.

Installation sker nästa vecka. Tack igen för tipset om spisen, Fotografen, blir superbra detta!
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Jag kan väl tillägga också varför jag sökte just en 400V trefas-spis: helt enkelt för att huvudsäkringarna i denna stuga ute i skogen är rätt klena, på sin höjd 20A. Därav det olämpliga att köra med en spis/häll som ansluts via 230V och i synnerhet enfas-varianter, drar alldeles för mycket ström. 230V-varianten av samma spis kräver 25A säkring och motsvarande grövre anslutningskabel, gissar 4 mm2 (osäker).
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Kul att det löste sig!
 
Spisen på plats idag, svärmor verkar supernöjd!

Men det finns inget "bara" vad gäller att dra ny kabel i gamla kåkar från 1800-talet nedlusade med kulo-ledningar härs och tvärs, gamla elcentraler med gamla kablar i. Men vår kloke elektriker satte en trefas 16A dvärgbrytare vid sidan om istället för att fiffla med de gamla grupperna och ev förgreningar som ingen vet var de finns eller vad de ev matar ytterligare.

Elinstallationen kostade nog minst lika mycket som spisen men säkerhet och stabilitet får vara värt den extrakostnaden tycker vi. Inväntar en saftig faktura för det tog en hel arbetsdag det här... oops.

Spisen levererades kopplad trefas utan nolla från fabrik med Perilex-kontakt. Kunde även kopplas tvåfas om man har lust. Elektrikern sade att det inte är vanligt idag att spisar ansluts via trefas utan nolla men det är så på denna modell, Electrolux 4011AOW 400V. Så nu vet ni det. Tack alla som bidragit i tråden!
 
Redigerat:
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
En liten efter-rapport är väl på sin plats.

Elektrikern fick jobba ca 10 timmar med att dra ny el till spisen ute i obygden och vi betalde just fakturan på ca 7000 kr. Dvs ungefär vad spisen kostade,

Men det är riktigt ordentligt gjort, 2,5 kvadrat trefas från centralen och en ny trefasgupp/automatsäkring 16A sattes. Det är lätt värt det att ha bra elmatning till sådana här saker i gamla 1800-talskåkar som jag ser det.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.