Jah har googlat ett tag efter lite finare ädelträ-aktigt virke men varenda tråd jag hittar pratar om skåne och runt göteborg eller stockholm. Då jag bor i dalarna så känns det som att det inte finns något ställe i närheten som det går att hitta bra trä hos, vilket låter konstigt eftersom man bor ute i skogen liksom.

Jag hör hela tiden "fråga på nåt litet sågverk" men de sågverken jag verkar ha i närheten är så små att det knappt verkar lönt att försöka.

Jag hade behövt planhyvlat, möbeltorrt ask eller liknande och bb/bb plywood typ björk eller liknande. Det går att beställa online med 800 kr frakt men finns det inget ställe i dalarna som säljer sånt till privatpersoner?
 
  • Gilla
sinclairhacker
  • Laddar…
Inte riktigt Dalarna men om du har vägarna förbi Gävle så finns ju: https://www.gavlebyggmarknad.se/

Slå en pling innan och kolla vad han har hemma bara.
Tror inte att det alltid finns ett standardsortiment.
 
Jag skulle fråga på ett snickeri istället de har dels egen kapacitet att hyvla fram virke och dels så köper de in virke från grossister som privatpersoner normalt inte kan handla ifrån. Har själv köpt en hel del ask på ett närbeläget snickeri för just möbeltillverkning (https://www.byggahus.se/forum/threads/projekt-badrumsmoebler.285509/).
 
Du och jag som bor mitt i skogen kan enkelt köpa antingen växande träd eller stockar av någon bonde och få dem fraktsågade på någon lokal blocksåg och ta hem och lufttorka och så har vi billigt virke......... men det är varken möbeltorrt eller planhyvlat.
 
A Adkit skrev:
Jah har googlat ett tag efter lite finare ädelträ-aktigt virke men varenda tråd jag hittar pratar om skåne och runt göteborg eller stockholm. Då jag bor i dalarna så känns det som att det inte finns något ställe i närheten som det går att hitta bra trä hos, vilket låter konstigt eftersom man bor ute i skogen liksom.

Jag hör hela tiden "fråga på nåt litet sågverk" men de sågverken jag verkar ha i närheten är så små att det knappt verkar lönt att försöka.

Jag hade behövt planhyvlat, möbeltorrt ask eller liknande och bb/bb plywood typ björk eller liknande. Det går att beställa online med 800 kr frakt men finns det inget ställe i dalarna som säljer sånt till privatpersoner?
Väcker denna tråd till liv (ett halvår sen jag vet). Letar efter virke jag med.

Har du hört dig för med sågen i Gimsbärke/Duvnäs? Dom skyltar om lärk och asp.

Sitter ett telefonnummer på bommen dit, men jag glömmer stanna och skriva ner det varje gång jag åker förbi.

Hittat någon annan virkeskälla än?
 
F F_man skrev:
Väcker denna tråd till liv (ett halvår sen jag vet). Letar efter virke jag med.

Har du hört dig för med sågen i Gimsbärke/Duvnäs? Dom skyltar om lärk och asp.

Sitter ett telefonnummer på bommen dit, men jag glömmer stanna och skriva ner det varje gång jag åker förbi.

Hittat någon annan virkeskälla än?
Det ser torrt ut om jag ska vara ärlig. Jag har ringt runt till snickerier och dom flesta förstår inte ens konceptet av att sälja till privatpersoner eller så ger dom ett pris som är högre än att beställa det själv från någon onlinefirma. Det finns ett ställe i Smedjebacken som säljer gran men inte ädelträ och även fast dom har "hyvleri" i namnet så hyvlar dom tydligen inte åt en utan man måste ha en rikt och planhyvel själv vilket är en investering i sig själv.

Gimsbärke har jag inte kollat, jag borde nog ringa.
http://www.sagverk.com/Dalarna/Borlange/Gimma-Sag
 
A Adkit skrev:
Det ser torrt ut om jag ska vara ärlig. Jag har ringt runt till snickerier och dom flesta förstår inte ens konceptet av att sälja till privatpersoner eller så ger dom ett pris som är högre än att beställa det själv från någon onlinefirma. Det finns ett ställe i Smedjebacken som säljer gran men inte ädelträ och även fast dom har "hyvleri" i namnet så hyvlar dom tydligen inte åt en utan man måste ha en rikt och planhyvel själv vilket är en investering i sig själv.

Gimsbärke har jag inte kollat, jag borde nog ringa.
[länk]
Citerar dig så du får meddelande om senaste informationen.

Hittade ett ställe i Garsås (mellan Nusnäs och Vikarbyn) som säljer furu åtminstone. Snabbt och trevligt svar, har flera dimensioner på lager. Har inte fått prisuppgiften än, men dom säljer även små mängder till privatpersoner sade ägarn som jag mailat med.

Länk till sågen: http://www.lindrothstra.se/

Edit: Okej fick prisuppgiften. Exempel 21x95 hyvlad furu för 21,90kr/m inkl moms (byggmax ligger på 36,95 där).
 
Redigerat:
  • Gilla
whak
  • Laddar…
Jag lånar tråden lite.

Hur gör man med torkningen?
Säg att jag får bonden här bredvid att sälja ett par träd till mig... ska jag omedelbart såga upp det i plankor, eller ska det torkas i "stam" först?
Jag har gott om plats i virkesstället, och med gott om plats menar jag GOTT om plats ;)
Vilken dimension brukar man försöka ha på virket när man torkar det? Ska ändträt behandlas med något?

Hur vet jag vad som är ett rimligt pris? Finns det tabeller för detta någonstans?
Virket ska så småningom användas till möbelsnickeri (är under självupplärning).
Vad skulle ni rekommendera för virke? Själv har jag mest asp men grannen har det mesta på sin mark.
Alla tips och råd tas ödmjukt emot.
 
C Chentin skrev:
Jag lånar tråden lite.

Hur gör man med torkningen?
Säg att jag får bonden här bredvid att sälja ett par träd till mig... ska jag omedelbart såga upp det i plankor, eller ska det torkas i "stam" först?
Jag har gott om plats i virkesstället, och med gott om plats menar jag GOTT om plats ;)
Vilken dimension brukar man försöka ha på virket när man torkar det? Ska ändträt behandlas med något?

Hur vet jag vad som är ett rimligt pris? Finns det tabeller för detta någonstans?
Virket ska så småningom användas till möbelsnickeri (är under självupplärning).
Vad skulle ni rekommendera för virke? Själv har jag mest asp men grannen har det mesta på sin mark.
Alla tips och råd tas ödmjukt emot.
Jag har inte så mycket praktiskt erfarenhet (bara några småträd). Dessto mer läst kunskap ;)

1. Såga ner trädet.
2. Måla på något på ändarna direkt. Det bästa jag hittat för småträd är vanligt trälim.
3. Barka av.
4. Såga upp till plank, så snart du bara kan,med övermått, allt kommer krympa och vrida/slå sig. Du kan göra plankor mindre men svårt att göra dem större. Mått beror på vad du ska bygga..
5. Lägg på tork, pinnar på tvären minst varje halvmeter. Gärna något tungt ovanpå. Behöver inte vara varmt men skydddat från regn och ska gärna ha god luftgenomströmning.
 
  • Gilla
Chentin
  • Laddar…
Normalt skall virket vara sågat och stabbat före midsommar om det är gran och före mitten på maj om det är tall eller björk. Man stabbar utomhus på en luftig plats.
Furu och björk för snickeriändamål skall stabbas med torrt strö. Därför brukar jag alltid se till att ha mer strö än jag behöver så det finns litet färdigtorkat till nästa år. Gran går bra att stabba med nysågat granströ och även furu för byggnadsändamål där man inte hänger upp sig på litet blåträ går i nödfall att stabba med nysågat granströ men inte med furuströ.
Jag använder 7/8 tums strö uppsågat av dåliga bräder för virkestjocklekar upp till två tum. För grövre virke som till exempel timmerblock använder jag 2x2 tums strö.

Underlaget (bottnarna) för stabben brukar jag bygga upp minst 30 cm gärna 40 cm från marken. Lastpallar eller innanruttna grtanstockar eller rivningstimmer. Man tar vad man har.
Som tak på stabbarna använder jag gammal kasserad takplåt från rivningar. Presenningar duger inte för de hindrar luftcirkulationen.
Jag brukar bygga stabben så lång som längsta virket. Kortare längder drar jag ut varannan planka till var ända. Då blir stabben och virket får stöd längs hela längden. Jag brukar lämna ungefär en tums springa mellan varje planka då jag läggeer dem bredvid varandra i stabben.

Användbara dimensioner för snickeriändamål brukar vara 1 tums och 1 1/2 tums och 2 tums och 2 1/2 tums tjocka okantade block. Då får man ut mesta möjliga ur stockarna.

En meter mellan ströet räcker gott i längsled men man skall se till att ströet för varje varv är rakt ovanför ströet i varvet under.
 
H heimlaga skrev:
Normalt skall virket vara sågat och stabbat före midsommar om det är gran och före mitten på maj om det är tall eller björk. Man stabbar utomhus på en luftig plats.
Furu och björk för snickeriändamål skall stabbas med torrt strö. Därför brukar jag alltid se till att ha mer strö än jag behöver så det finns litet färdigtorkat till nästa år. Gran går bra att stabba med nysågat granströ och även furu för byggnadsändamål där man inte hänger upp sig på litet blåträ går i nödfall att stabba med nysågat granströ men inte med furuströ.
Jag använder 7/8 tums strö uppsågat av dåliga bräder för virkestjocklekar upp till två tum. För grövre virke som till exempel timmerblock använder jag 2x2 tums strö.

Underlaget (bottnarna) för stabben brukar jag bygga upp minst 30 cm gärna 40 cm från marken. Lastpallar eller innanruttna grtanstockar eller rivningstimmer. Man tar vad man har.
Som tak på stabbarna använder jag gammal kasserad takplåt från rivningar. Presenningar duger inte för de hindrar luftcirkulationen.
Jag brukar bygga stabben så lång som längsta virket. Kortare längder drar jag ut varannan planka till var ända. Då blir stabben och virket får stöd längs hela längden. Jag brukar lämna ungefär en tums springa mellan varje planka då jag läggeer dem bredvid varandra i stabben.

Användbara dimensioner för snickeriändamål brukar vara 1 tums och 1 1/2 tums och 2 tums och 2 1/2 tums tjocka okantade block. Då får man ut mesta möjliga ur stockarna.

En meter mellan ströet räcker gott i längsled men man skall se till att ströet för varje varv är rakt ovanför ströet i varvet under.
Strö är alltså pinnarna på tvären :)
 
PeterFalun
bröderna holm i sala?
 
H heimlaga skrev:
Normalt skall virket vara sågat och stabbat före midsommar om det är gran och före mitten på maj om det är tall eller björk. Man stabbar utomhus på en luftig plats.
Furu och björk för snickeriändamål skall stabbas med torrt strö. Därför brukar jag alltid se till att ha mer strö än jag behöver så det finns litet färdigtorkat till nästa år. Gran går bra att stabba med nysågat granströ och även furu för byggnadsändamål där man inte hänger upp sig på litet blåträ går i nödfall att stabba med nysågat granströ men inte med furuströ.
Jag använder 7/8 tums strö uppsågat av dåliga bräder för virkestjocklekar upp till två tum. För grövre virke som till exempel timmerblock använder jag 2x2 tums strö.

Underlaget (bottnarna) för stabben brukar jag bygga upp minst 30 cm gärna 40 cm från marken. Lastpallar eller innanruttna grtanstockar eller rivningstimmer. Man tar vad man har.
Som tak på stabbarna använder jag gammal kasserad takplåt från rivningar. Presenningar duger inte för de hindrar luftcirkulationen.
Jag brukar bygga stabben så lång som längsta virket. Kortare längder drar jag ut varannan planka till var ända. Då blir stabben och virket får stöd längs hela längden. Jag brukar lämna ungefär en tums springa mellan varje planka då jag läggeer dem bredvid varandra i stabben.

Användbara dimensioner för snickeriändamål brukar vara 1 tums och 1 1/2 tums och 2 tums och 2 1/2 tums tjocka okantade block. Då får man ut mesta möjliga ur stockarna.

En meter mellan ströet räcker gott i längsled men man skall se till att ströet för varje varv är rakt ovanför ströet i varvet under.
Tack för ett bra och förklarande inlägg.

Stabba... Betyder det "lägga på tork"?

Min tänkta upplagsplats består av ett pallställ (eller rättare sagt 3 st placerade framför varann) balkarna har ett avstånd på ca 100 cm från varann och sektionerna har ca 75 cm från varann.
Funkar det att lägga strö på dessa avstånd?
Annars har jag möjlighet att lägga på balknät så att jag kan ha strö på 50 resp. 75 cm mellanrum.
Detta är inne i en ouppvärmd lada. Finns det risk att det torkar för fort och spricker?
Finns det fördelar med att låta det torka utomhus istället? Kanske i en carport?


Jag kan ha brädor på upp till 5 meter utan problem. Ska jag ha så långa eller finns det fördelar med att ha 2,40 eller 3,60 istället?
Tveksamt om jag skulle bygga något längre med virket men man vet ju aldrig.
 
Det mesta som heter torka fort är också mer riskabelt för sprickor och skevhet. Vid lufttorkning ska det vara luftigt men så lite väta och sol som möjligt. Inne i luftig ladugård är nog väldigt bra. Att vara noggrann med strö är viktigt som redan sagts. Stabba tolkar jag också som att lägga upp och ströa...

Min erfarenhet av längder är att över 3m-längder är sällsynt i möbelsammanhang och betydligt svårare att torka och senare också att hantera. Allt beror på dim men ta en 50mm tjock 300mm bred planka som är 5m lång, den väger en hel del (40-75 kg). Den kastar du nog inte runt hursomhelst .
Men har du möjlighet så testa lite av varje.
 
  • Gilla
Chentin
  • Laddar…
Tror snarare att det kan torka för långsamt inne i en lada, helt beroende på hur just det huset ser ut och hur fuktiga stockar som sågats. För långsamt = blånad (blå svamp inne i veden). Barken har jag slutat behålla på virket, det drar allt för ofta till sig insekter som förstör virket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.