Är det någon som har tips på tillvägagångssätt för att få bort färg från putsade väggar?

Det är sedan tidigare målat med en felaktig färg på alla putsade väggar i källaren och när jag nu försöker snygga till lite så vill jag gärna göra det ordentlig, vilket innebär att färgen måste bort innan ommålning. Jag har testat att slipa med en väggslip, men misstänke redan innan att det inte skulle funka, vilket så klart stämde. Jag vet inte om nästa steg är en renoveringsfräs, betongslip eller om det finns något annat verktyg för ändamålet? Det optimala vore såklart något som får bort färgen utan att göra allt för mycket åverkan på väggarna, men jag vet inte om det är möjligt.
 
Tror dessvärre att du kommer att få skador oavsett hur du bär dig åt.. Putsen är ju väldigt mjuk och om du gör med en betongslip/fräs så är risken stor att du fräser för långt ner. Vet du vad det är för färg? Du kanske kan testa färgborttagning beroende på vad det är för färg?

EDIT: Jag har strippat massa färg på min båt med hemagjort bums , kaustiksoda och tapetklister som man blandar och sedan rollar på .. Detta får sedan verka ett tag sedan är det skrapa som gäller.
 
Ludde Jakobsson Ludde Jakobsson skrev:
Tror dessvärre att du kommer att få skador oavsett hur du bär dig åt.. Putsen är ju väldigt mjuk och om du gör med en betongslip/fräs så är risken stor att du fräser för långt ner. Vet du vad det är för färg? Du kanske kan testa färgborttagning beroende på vad det är för färg?

EDIT: Jag har strippat massa färg på min båt med hemagjort bums , kaustiksoda och tapetklister som man blandar och sedan rollar på .. Detta får sedan verka ett tag sedan är det skrapa som gäller.
Vet inte exakt vad det är för färg, mer än att den är helt fel för källarväggar. Den är väldigt plastig så på vissa ställen har det uppenbarligen fångats fukt. På de ställena är det såklart inga problem att skala bort färgen, men där det varit torrt sitter den lite hårdare.

Jag kommer inte kunna undvika viss lagning av väggarna hur jag än gör, men jag vill ändå försöka minimera skadorna.
Färgborttagning kanske kan vara en idé om jag inte hittar något annat som är lämpligt att testa först.
 
B Bonzo2000 skrev:
Vet inte exakt vad det är för färg, mer än att den är helt fel för källarväggar. Den är väldigt plastig så på vissa ställen har det uppenbarligen fångats fukt. På de ställena är det såklart inga problem att skala bort färgen, men där det varit torrt sitter den lite hårdare.

Jag kommer inte kunna undvika viss lagning av väggarna hur jag än gör, men jag vill ändå försöka minimera skadorna.
Färgborttagning kanske kan vara en idé om jag inte hittar något annat som är lämpligt att testa först.
TA med dig en bit färg till en riktig färgaffär och fråga. Det är säkert en plastfärg som du kanske kan prova att göra en egen bums.. och måla på.. vänta 30 minuter och sedan skrapa. Jag hade asfalt i mitt badrum och å hyrde jag en flex + dammsugare. Funkar kanon så länge man kör klingan hyfsat slät mot putsen och med lågt tryck. Men som sagt.. det blev att putsa väggarna efteråt.
 
  • Gilla
Bonzo2000
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.