N
P-plats P-plats skrev:
Varför skulle man inte kunna måla med Silikatfärg på annat än obehandlad puts eller ytor som tidigare är målade med Silikatfärg?
Självklart kan inte färgen andas om lagret under inte är diffusionsöppet men min erfarenhet är att den fäste på det mesta som tex plastfärg m.m.
Ja i någon form fäster ju alla färger, bökigt att rengöra.
Men din erfarenhet har fel, i det långa loppet.
 
N neo11 skrev:
Ja i någon form fäster ju alla färger, bökigt att rengöra.
Men din erfarenhet har fel, i det långa loppet.
När jag skulle renovera min källare där golven var målade med Epoxifärg och väggarna med Plastfärg så allt för många att det absolut inte gick att måla Silikatfärg på tex. Plastfärg men ingen kunde förklara varför bortsett från att färgen inte skulle vara diffusionsöppen.
Till slut träffade jag på en gammal målare som förklarade att Silikatfärg visst fäste på det mesta och i princip är omöjlig att ta bort utan att mekaniskt ta bort den.

Läs vad jag skriver och förklara hur jag har fel istället.
Jag har aldrig påstått något annat än att färgen fäster och att den inte längre är diffusionsöppen men skulle det medföra någon fara eller att färgen skulle lossna så är jag intresserad av sådan information.

P-plats P-plats skrev:
Självklart kan inte färgen andas om lagret under inte är diffusionsöppet men min erfarenhet är att den fäster på det mesta som tex plastfärg m.m.
 
N
En målare använder inte oftast silikat färg, så bara för att han säger det behöver inte det vara rätt.
Men alla tillverkare av silikatfärg avråder och säger att det inte fäster på plastfärg.
Den är baserad till viss del av vattenglas och etsar in i glas.
Och den påminner lite om kalkfärg. Jag jobbar som murare och hört hela livet att man inte kan måla silikat på plast, hinner inte just nu att hitta fakta.
Men jag avråder från att måla silikat på plast, dessutom är plastfärg mycket billigare.
 
  • Gilla
Bo arnold
  • Laddar…
N
Men sen kan jag väl ändå hålla med om att den fäster på allt den närmaste tiden (kanske föralltid), vet dock inte hur det går i förlägningen, och hade det varit hemma hos mig hade jag aldrig chansat.
Om man inte vet vad det är för färg på väggen får man ta bort den gamla färgen eller måla med plast. Skulle det vara kalkfärg på väggen kan man kolla det enkelt.
 
För sju år sedan började jag renovera min källare och slipade bort putsen på väggarna innan jag putsade om och målade med Silikatfärg.
Av olika anledningar ville jag inte putsa om smygarna och lite andra ställen och lät den gamla putsen sitta som var målad med plastfärg.
Än så länge sitter det lika bra utan att det släppt eller krackelerat.

Min erfarenhet säger en sak men jag ska ändå sluta rekommendera någon att göra samma sak mer för säkerhets skull. (y)
 
Intressant information vilken silikatfärg använde du? Silikatfärg bildar ju ingen film på underlaget. När den torkar in utan karbonatiserar o förenas med putsen så den borde fallit av plastfärgen jag har målat mycket med silikat o jag kommer ihåg att tomburkarna av plast blev helt rena från färg om man ställde dom ett tag.Det kan inte ha varit så att du hade någon gammal kalk KC-färg el silikat i botten som såg ut som plast?
 
  • Gilla
P-plats
  • Laddar…
Bo arnold Bo arnold skrev:
Intressant information vilken silikatfärg använde du? Silikatfärg bildar ju ingen film på underlaget. När den torkar in utan karbonatiserar o förenas med putsen så den borde fallit av plastfärgen jag har målat mycket med silikat o jag kommer ihåg att tomburkarna av plast blev helt rena från färg om man ställde dom ett tag.Det kan inte ha varit så att du hade någon gammal kalk KC-färg el silikat i botten som såg ut som plast?
Det är Alcro Silikat täckfärg jag använt.
Underlaget bestod av flera lager färg och på sina ställen har jag kunnat pilla loss färgen och den känns verkligen som Alkylatfärg brukar göra.
Sen har jag fått färg på bland annat dörrkarmen och även där sitter Silikatfärgen som berget.

Mycket konstigt men jag har väl haft tur kanske...
 
P-plats P-plats skrev:
Det är Alcro Silikat täckfärg jag använt.
Underlaget bestod av flera lager färg och på sina ställen har jag kunnat pilla loss färgen och den känns verkligen som Alkylatfärg brukar göra.
Sen har jag fått färg på bland annat dörrkarmen och även där sitter Silikatfärgen som berget.

Mycket konstigt men jag har väl haft tur kanske...
Hej Bo Arnold!
Är silikonfärg annat än silikatfärg? är silikonfärg samma som plastfärg?
Jag har samma problem hemma med fukt i ett ställe i en vägg i källaren, hade målat det med en vanlig Norsjö väggfärg men den håller inte mer 1 år och sedan börja lossna.
Vad rekommenderar du att använda? jag kan ta bild om du vill också.
Stor tack för hjälpen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.