Jag skulle köra alt tre. Lätt att skära till samt låg vikt vid montage och är samtidigt väldigt styv vilket garanterar en god luftning.
Körde själv läkt och board nu i vårt bygge och det kräver ganska mycket jobb och dessutom riskerar man att få en försämrad spalt och boarden viker in sig. Papp skulle jag definitivt inte gå på.
 
Wellpappen är överlägsen snabbast och lätt att sätta upp.
Frigoliten är totalt värdelös och går lätt sönder.
 
Tycker nog fligga är ganska bra, bara såga med fogsvans och limma.
 
es.suhaggyB es.suhaggyB skrev:
Jag skulle köra alt tre. Lätt att skära till samt låg vikt vid montage och är samtidigt väldigt styv vilket garanterar en god luftning.
Körde själv läkt och board nu i vårt bygge och det kräver ganska mycket jobb och dessutom riskerar man att få en försämrad spalt och boarden viker in sig. Papp skulle jag definitivt inte gå på.
Varför skulle du ej välja papp (T-emballage?)
 
N Nybyggarn16 skrev:
Varför skulle du ej välja papp (T-emballage?)
Pappen har en förmåga att bli mjuk med tiden sen har den ett fixmått s1200 som gör montaget väldigt tråkigt om det tex skulle vara s1990 någonstans. Det är sällan facken är exakt 1155, stolarna kan vara lite bananformade i bland.
Det är mkt jobb med masonit men det är gedigen lösning. Har aldrig testat cellplast men en lösning med styv skiva typ 30mm borde absolut fungera.
 
E
Är det renovering eller nybygge? Det är väldigt smidigt köra duk och en 45x45 sedan råspont i samband med att man lägger taket om det ska göras nytt. Är det befintligt tak så är wellpapp smidigt.
 
E epw skrev:
Är det renovering eller nybygge? Det är väldigt smidigt köra duk och en 45x45 sedan råspont i samband med att man lägger taket om det ska göras nytt. Är det befintligt tak så är wellpapp smidigt.
Det är smidigt men brukar inte bli nå bra eftersom man bygger upp taket och således även vindskivor och fotbräder som blir väldigt klumpiga. Beroende på hur tassen ser ut på stolarna kan den där lösningen bli riktigt illa.
Men smidigt är det..
 
E
es.suhaggyB es.suhaggyB skrev:
Det är smidigt men brukar inte bli nå bra eftersom man bygger upp taket och således även vindskivor och fotbräder som blir väldigt klumpiga. Beroende på hur tassen ser ut på stolarna kan den där lösningen bli riktigt illa.
Men smidigt är det..
Det hållar jag inte alls med om. Det beror ju helt på takkonstruktionen. Man kan ju gå ner till en 22 mm till luftning också om man absolut inte har plats för 45mm. Kan man inte dölja det med vindskivor och takfotsbräda så gör man det bra. Detta skapar ju även en backup om takpappen börjar läka.
 
E epw skrev:
Det hållar jag inte alls med om. Det beror ju helt på takkonstruktionen. Man kan ju gå ner till en 22 mm till luftning också om man absolut inte har plats för 45mm. Kan man inte dölja det med vindskivor och takfotsbräda så gör man det bra. Detta skapar ju även en backup om takpappen börjar läka.
Man kan strunta i luftspalten också. Vad som är rätt därom tvistar de lärde.
Det är inte ovanligt att tassen är 95-120 mm + 30 mm luftning + 35 mm takfotskil = 160-185 mm sen ska fotbrädan rå ner under tassen ca 10-15 mm. Summan av kardemumman är en fotbräda som är 170-200 mm, väl mycket för min smak iaf. Det ör klart att det beror på vilken tass man har, med eller utan takfotskil etc men generellt blir det inte bra att bygga uppåt mer än vad man behöver.
 
E
es.suhaggyB es.suhaggyB skrev:
Man kan strunta i luftspalten också. Vad som är rätt därom tvistar de lärde.
Det är inte ovanligt att tassen är 95-120 mm + 30 mm luftning + 35 mm takfotskil = 160-185 mm sen ska fotbrädan rå ner under tassen ca 10-15 mm. Summan av kardemumman är en fotbräda som är 170-200 mm, väl mycket för min smak iaf. Det ör klart att det beror på vilken tass man har, med eller utan takfotskil etc men generellt blir det inte bra att bygga uppåt mer än vad man behöver.
Ja det kan man ju styra genom att man kapar upp tassen i önskad tjocklek. Å andra sidan så kan man ju tjäna 45 mm extra isolering på detta sätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.