Hej

Jag kom nyligen över en gammal svarv som går på 3-fas.

Installerade den på min bänk och ville provköra, men den slår ifrån jordfelsbrytaren i proppskåpet när jag försöker starta.

Jag kan ingenting om el och vet inte vart jag ska vända mig. Någon här som har koll?

Tog några bilder på brytaren:
Gammal blå ASEA-svarvarmotor monterad på bänk med synliga elanslutningar och slitagetålig yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild av en öppnad äldre svarvs elkomponenter med synliga ledningar och skruvanslutningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild på en äldre ASEA-säkerhetsbrytare ansluten till kablar, med damm och tecken på användning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bild på insidan av en gammal svarv med synliga ledningar och delar av jordfelsbrytaren.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild på en gammal svarvs elektriska brytare med ledningar och slitage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag blir så tacksam om det finns någon här som har koll på dylika ting och kan hjälpa mig.

Tack på förhand och god fortsättning.
 
Är det kabeln till höger som går till handsken?
Vad är det för handske?
Kan du öppna den och ta bilder hur det är kopplat i den?
Med tanke på hur det ser ut gissar jag lite fördomsfullt att det är en gammal semko-handske. Om så är fallet, har du adapter till röd CEE, eller har du semko på väggen också?
 
Jag skulle nog elrenovera den där innan jag var bekväm med att använda den. Den där "skydsjordningstekniken", eller vad det nu är, med klämda kardeler i brytarlocket känns inte helt pålitlig. :surprised:
 
  • Gilla
nanowire och 3 till
  • Laddar…
Jag ser inte riktigt på bilderna. Är det en kontaktor i lådan? När man trycker på knapparna. Är det då en mekanisk koppling till brytaren eller är den elmanövrerad så att svarven inte återstartar efter strömavbrott?

En gissning är att det är en kontaktor och att den är kopplad så att manöverströmmen går till jord. Så får man inte göra. Och om man har jordfelsbrytare så kommer den att lösa av det. Om min gissning stämmer så behöver du en anslutningskabel med fem ledare så att du får fram nolla till kontaktorn.

Och som sagt. Det ser ut att krävas lite översyn på den elen i alla fall.
 
  • Gilla
HasseTeknik och 1 till
  • Laddar…
Om det är en gammal motor med kolborstar så finns också risken att det ligger en hel del (ledande) kolpulver i motorn som ger krypström mot jord.
 
Det är ett vanligt motorskydd som sitter där ingen kontaktor. Sen är ju allt gammalt och dåligt med jord klämt vid locket osv. Inget att spara på och enklast att ta bort allt och testa om motorn är ok. Är den det bara skaffa lite kabel, nytt motorskydd gärna då kontaktortypen och en lämplig stickpropp.

Att det skulle vara någon motor med kolborstar är nästa uteslutet också. Med stor sannolikhet en vanlig trefasmotor.
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 3 till
  • Laddar…
Jag tog fler bilder och hoppas att de kan förtydliga:

Hand håller upp ett rött elinstallationsrör med flera utstickande sladdar mot en bakgrund av en rörig verkstadsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på en öppen gammal elcentral med synliga kablar och kontakter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av en elektrisk komponent med röda kablar, skruvar och inställningshjul.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på insidan av en elektrisk komponent med synliga ledningar och fjädrar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på en elektrisk anslutningsplint med ledningar och anslutningsskruvar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av en öppnad elektrisk komponent med ledningar och mekaniska delar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av dammigt maskinelement med kugghjul och remmar i en verkstadsliknande miljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på en hand som håller en gammal elektrisk komponent med fyra stift.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på en vit elkontakt med synliga trådar och en jordkabel fastsatt med skruvklämma.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av en elektrisk kontakt med anslutna kablar i ett verkstadsområde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av öppen elektrisk anslutning med synliga kablar och terminaler mot en bakgrund av verktyg och spill.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Den här ser lite skum ut..
Närbild på skadade anslutningar i en elcentral med en markerad osäker kontakt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Jord och nolla ligger ihop i handsken, till att börja med...jag stämmer in i kören: Komplett Elrenovering!
Nytt pådrag/motorskydd med nollspänningsutlösning, nya kablar osv. Svårt att gå vidare med det som sitter.
 
  • Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
Rostig_9000i_-88 Rostig_9000i_-88 skrev:
Den här ser lite skum ut..
[bild]
Det också.
 
Får jag dra om elen själv eller måste jag leja bort det?

Var brukar ni köpa delar?

Tack för alla svar! :)
 
Felet att JFB löser ser du här, precis som Fotografen skrev:
Eluttag med felaktigt anslutna kablar markerade med röd cirkel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
MrMosshem MrMosshem skrev:
Får jag dra om elen själv eller måste jag leja bort det?

Var brukar ni köpa delar?

Tack för alla svar! :)
Formellt kan du göra jobbet själv men det är som oftast i elsammanhang mer eller mindre oväsentligt. Det som är viktigt är att man har tillräcklig förståelse, kunskap, kännedom för att kunna göra ett korrekt och säkert jobb. Med tanke på din fråga och vad du visat på de senare bilderna utan att själv binda det till ditt problem kan åtminstone inte jag påstå att det är ett lämpligt arbete för dig att börja med.

Annars om du ändå ger dig på det kan du hitta gummikabel och motorskydd lite varstans allt från byggmarknader till Jula, CO, Biltema osv. Och se som sagt till att du då får antingen ett motorskydd med underspänningsutlösare helst 400 V typ eller ett kontaktormotorskydd och läs av motorns skylt så du får rätt område på ström också.
 
GK100 GK100 skrev:
Formellt kan du göra jobbet själv men det är som oftast i elsammanhang mer eller mindre oväsentligt. Det som är viktigt är att man har tillräcklig förståelse, kunskap, kännedom för att kunna göra ett korrekt och säkert jobb. Med tanke på din fråga och vad du visat på de senare bilderna utan att själv binda det till ditt problem kan åtminstone inte jag påstå att det är ett lämpligt arbete för dig att börja med.

Annars om du ändå ger dig på det kan du hitta gummikabel och motorskydd lite varstans allt från byggmarknader till Jula, CO, Biltema osv. Och se som sagt till att du då får ett antingen motorskydd med underspänningsutlösare helst 400 V typ eller ett kontaktormotorskydd och läs av motorns skylt så du får rätt område på ström också.
MrMosshem MrMosshem skrev:
Får jag dra om elen själv eller måste jag leja bort det?

Var brukar ni köpa delar?

Tack för alla svar! :)
1. Du får göra det själv.
2. Du kan i princip köpa allt för att fixa det på Jula.
3. Det är inget magiskt med el, se till att du läser på ordentligt hur du ska göra och om du ändå inte begriper så fråga så du säkert vet innan du gör det.
 
GK100 GK100 skrev:
Formellt kan du göra jobbet själv men det är som oftast i elsammanhang mer eller mindre oväsentligt. Det som är viktigt är att man har tillräcklig förståelse, kunskap, kännedom för att kunna göra ett korrekt och säkert jobb. Med tanke på din fråga och vad du visat på de senare bilderna utan att själv binda det till ditt problem kan åtminstone inte jag påstå att det är ett lämpligt arbete för dig att börja med.

Annars om du ändå ger dig på det kan du hitta gummikabel och motorskydd lite varstans allt från byggmarknader till Jula, CO, Biltema osv. Och se som sagt till att du då får antingen ett motorskydd med underspänningsutlösare helst 400 V typ eller ett kontaktormotorskydd och läs av motorns skylt så du får rätt område på ström också.
Jag är beredd att hålla med dig, har bara pysslat med svagström (RC osv) tidigare.

Tack för hjälpen hörrni! Jag ska läsa på lite och se om det är något jag känner mig kapabel att göra.
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.