Hmm..

Centrera hällen på den bänkytan.
Ta bort halvön helt.
Flytta tillbaks kyl/frys
Ha underskåp+överskåp+skafferi där du ritat in kyl/frys nu, alt ha bara högskåp.

(y)
 
  • Gilla
Johannes Hultman
  • Laddar…
J Jarlsgård skrev:
Centrera hällen på den bänkytan.
Ta bort halvön helt.
Flytta tillbaks kyl/frys
Ha underskåp+överskåp+skafferi där du ritat in kyl/frys nu, alt ha bara högskåp.

(y)
Håller med om allt utom att centrera hällen. Jag skulle hellre ha stor arbetsyta mellan ho och häll.
 
  • Gilla
Johannes Hultman
  • Laddar…
BirgitS
Mathildatiger Mathildatiger skrev:
Håller med om allt utom att centrera hällen. Jag skulle hellre ha stor arbetsyta mellan ho och häll.
Har en släkting med ett L-kök som har gissningsvis nära 2 m från diskhon (vid hörnet) och hällen i andra L-benet och det har inte känts särskilt praktiskt för man får hålla på och flytta omkring saker så mycket. Mycket mer än i vårt kök med 100 cm emellan vilket jag å andra sidan är lite för lite för att det inte ska bli trångt med allt så i nästa kök så blir det 120 cm emellan och det tror jag blir en bra avvägning mellan tillräckligt med plats och nå över hela ytan.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Har en släkting med ett L-kök som har gissningsvis nära 2 m från diskhon (vid hörnet) och hällen i andra L-benet och det har inte känts särskilt praktiskt för man får hålla på och flytta omkring saker så mycket. Mycket mer än i vårt kök med 100 cm emellan vilket jag å andra sidan är lite för lite för att det inte ska bli trångt med allt så i nästa kök så blir det 120 cm emellan och det tror jag blir en bra avvägning mellan tillräckligt med plats och nå över hela ytan.
Om jag tittar på Filurskans senaste bild tycker jag att det ser ut som 2 st 60-skåp och ett 30-skåp till hörnet med vasken. Det blir 1,5 m. Sätter man hällen i mitten blir det bara 60+30, dvs 90 cm. Det tycker jag är för lite.
Om man tycker 1,5 m är för långt kan man flytta 30-skåpet till andra sidan hällen.
Vi har 1,2 m från häll till hörn och sen 50 cm från hörn till ho i ett L-kök och det är precis lagom tycker vi. Man kan stå 2 mellan häll och ho och jobba och det är ändå inte för långt till hon från hällen.
 
Redigerat:
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
Mathildatiger Mathildatiger skrev:
Om jag tittar på Filurskans senadte bild tycker jag att det ser ut som 2 st 60-skåp och ett 30-skåp till hörnet med vasken. Det blir 1,5 m. Sätter man hällen i mitten blir det bara 60+30, dvs 90 cm.
90 cm är ju alldeles för lite i alla fall. Men 150 cm och 30 på andra sidan hörnet skulle jag tycka vore lite för långt. Kanske 30 + 80 cm vore bättre och med bredare lådor förlorar man mindre yta invändigt.

Tillägg: 30 cm skåpet är väl hörnskåpet (de kan ju vara 90x90 cm) så det går ju inte att flytta.
Bra att ni tycker att 120 cm är lagom för två :)
 
Redigerat:
Om det går att få in skulle jag verkligen rekommendera sådana här Le mans-hörnskåp som på bilderna istället för 90×90-skåp med karusell. Jag har provat båda och tycker att det är mycket lättare att komma åt saker i Le mans-skåpen
 
  • Le mans-hörnskåp i kök öppet med utdragbara hyllplan innehållande kastruller och stekpanna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Illustration av ett öppet Le Mans-hörnskåp med utdragbara hyllplan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Tillägg: 30 cm skåpet är väl hörnskåpet (de kan ju vara 90x90 cm) så det går ju inte att flytta.
Bra att ni tycker att 120 cm är lagom för två :)
Ja jag insåg också det, därav mitt inlägg om hörnskåpen.
Oftast står faktiskt en på 120-sidan och en på 50 cm-snutten vid hon för på den snutten är det rostfri bänk som man kan slabba på. Förvånansvärt rymligt för att vara bara 50 cm, men man har ju hörnet också.
 
Hejhopp. Nu hoppar jag in.

Vad jag kan se så är det ett 90*90 vid vasken, så det blir ju 60 cm. Sedan är det 2*60 cm vilket ger en total om 180 cm.

Centrerar man hällen så blir det 90+30 på båda sidorna.

Nu är det ett hörnskåp bredvid hällen vilket jag anser inte är en optimal placering, för då ska du ner på huk bredvid hällen om du behöver in i skåpet. Hade det varit ett 60*120 skåp så hade det däremot funkar med lemans lösningen, men inte så som det är ritat nu
 
Exakt hur hörnlösningar ska se ut, och skåpsbredder och sånt, ja, det hänger ju fortfarande i luften, nu är det mest att få en känsla för den konceptuella idén som ett antal köksleverantörer ska få rita på :)

Här är det som jag arbetar med i form av underlag, sånt jag vill ha, det som inte funkat etc...

Brister i gamla köket
  • Ugnen placerad helt fel (Ingen avställningsyta, olycksrisk runt hörn)
  • Omodern och opraktisk arbetsbelysning
  • Få, och svåråtkomliga eluttag
  • För liten matberedningsyta – trångt mellan ho och häll (eg. enl. norm, men det är för litet)
  • Generellt dåligt med förvaringsutrymme
  • Avsaknad av förvaring av maskiner
  • Inget skåp för skafferivaror
  • Grunda skåp (trots att det ser normalstort ut på utsidan är måtten små inuti, ~41 cm låddjup i fulldjups-stommarna)

Nytt Kök – Tankar, idéer och vilda drömmar
  • Öppen känsla mellan hall & kök – genomsikt ut i trädgård
  • Bra arbetsbelysning, med centralt styrd tänd/släck
  • Dimbar allmänbelysning
  • Gott om eluttag
  • Plats för ”köksdator”
  • Anpassningsbar matbordsbelysning beroende på möbleringshåll
  • Finnas dedikerad plats framme för hushållsapparater med daglig användning (Air-fryer, matberedare, Tassimo, vattenkokare, sodadtream) utan att det är i vägen
  • Enkelt åtkomlig förvaring av tillbehör till hushållsapparater / mindre hushållsapparater som används ofta men kanske inte dagligen (Tillbehör till matberedare, skärmaskin, äggkokare, elvisp, mixerstav, FoodSaver m. tillbehör, cirkulator & sous vide-balja, hushållsassistent m tillbehör)
  • Stor diskho med silbricka, inte nån j-la korgventil!
  • Upphöjd diskmaskin är önskvärt
  • Extra luft mellan bänkskiva & överskåp
  • Plats för avfallssortering (kompost, plast, glas, metall, pappersförpackning, restavfall)
  • Lådor istället för skåp i bänkar
  • Vettig, användbar hörnlösning (inte gärna karusell)
  • Skåp med maskinlyft
  • Luck- och låddämpning
  • Enkelt åtkomlig förvaring för vardagsporslin/glas
  • Disk och matlagning så separerade som möjligt (rent generellt, skulle nog vilja ha securitas-vakter med svingande batonger och ilskna schäferhundar för att hålla folk borta från "min" matlagningssfär under tiden jag är där)
  • Ev egen (liten) utslagsvask & kran vid matlagningsplats?
  • Generöst med beredningsyta, uppåt 150 cm, absolut minimum 120 cm
  • Ugn på ”skyddad” plats och med avställningsyta i anslutning
  • Högskåp för skafferi
  • Öppet utrymme under bänkskiva för pallstege e.likn.
  • SideBySide med vatten- och isdispenser, fast anslutning till vattenledning.
  • Skräddarsydd lösning med extrabyggd ”platshållarhylla” vid SideBySide för att möjliggöra byte till standard kyl+frys i framtiden.
 
Med de önskemålen så kvarhåller jag alla de saker jag sagt!

Min tanke med hällen centrerad är följande, du får 90 cm innan knäcken vid hörnskåpen kommer, oavsett vad för modell du väljer. Det gör att du sammanlagt har 180 cm beredningsyta där du inte behöver snurra rundor och stå med ryggen mot hällen.

Med den vinkeln du gjort vid ugnen så får du en bra yta att ställa ut plåten, men även en bra yta att kunna ha dina mstberedningdmaskiner på utan att det inkräktar på beredningsytan. Det gör dessutom att någon annan kan plocka ur plåten utan att du måste flytta dig från hällen, för att undvika att få en varm plåt i ryggen.

Vid diskhon hade jag som sagt plockat bort halvön helt, den kommer bara de skum ut då djupet är mindre än resterande och då du önskar en upphöjd diskmaskin så kommer den se ännu mer malplacerad ut.

Så strunta i den, placera upphöjd diskmaskin längst ut. Beroende på hur mkt som finns att röra sig på (vill minnas 255cm?) så hade jag kört diskmaskin - 100 cm diskho skåp med en 80cm ho (där hon placeras till höger i skåpet för att ha lite avstånd mot diskmaskinen), för då får du verkligen plats med allt avfall i skåpet.

Kyl/frys tycker jag ska vara nära, så det hade jag flyttat tillbaka till bredvid ugnen. För att "avvara" 30 cm till framtiden så hade man kunnat ha en hörnhylla vid sidan av, dessa brukar vara 30 cm breda.

Där kyl frys är idag hade jag nog bara kört underskåp, för man kan ju faktiskt ha skafferi varor i lådor. Farsan har det så, och det funkar väldigt bra! Är man i behov av förvaring så kan man då istället ha överskåp där också, kanske med vitrinluckor så det lite finare porslinet kan stå där.


Så hade jag lagt upp det!
 
  • Gilla
Filurskan
  • Laddar…
BirgitS
F Filurskan skrev:
Högskåp för skafferi
Jag har haft det förut och tyckt att det fungerade bra men nu i det här köket vi flyttade till så finns det inget utan skafferivarorna har vi i några lådor i två underskåp samt te och kaffe finns i ett överskåp ovanför vattenkokaren och Tassimo. Jag upplever det som mycket bättre och har ingen som helst önskan att gå tillbaks till ett skafferi i form av ett högskåp utan kommer att fortsätta ha det så i framtiden men då ändå bättre genom att ha lådorna direkt under huvudarbetsytan så det bara är att dra ut en låda där man står så har man ris, pasta, socker och allt annat där utan att man behöver gå och hämta/ställa tillbaka det någonstans.

F Filurskan skrev:
Extra luft mellan bänkskiva & överskåp
Tänk på att det direkt minskar det användbara utrymmet i överskåpen. Det kan också vara svårt att ändra det avstånd som kökstillverkaren har bestämt för då stämmer inte längre överkanten på överskåpen med överkanten på högskåpen.

F Filurskan skrev:
Skåp med maskinlyft
Hade du inte alla tunga maskiner framme enligt ett annat önskemål?
 
  • Gilla
Mathildatiger
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Hade du inte alla tunga maskiner framme enligt ett annat önskemål?
:) Inte hushållsassistenten; den är det inte i princip daglig användning på, så den behöver inte bo framme, men när den väl ska fram är den ju ett jäkla härke att lyfta (och dessutom är den inte direkt något ögongodis; en nånstans 50 år gammal Kenwood i härliga 70-talskulörer får nog gärna leva lite undanskymt till vardags :seenoevil:). Men det är en förbaskat bra maskin, så jag vill inte göra mig av med den!
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Jarlsgård: Personligen tycker jag inte man kan räkna in de 30 cm mellan ho och hörn i arbetsytan. Utrymmet är för litet för att kunna jobba på och det är inte bekvämt att jobba i hörnet. Så den faktiska arbetsytan blir bara 90 cm och det tycker jag är för lite.
Dessutom upplevs 90+30 cm runt ett hörn inte lika långt som 120 cm raksträcka.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
F Filurskan skrev:
  • Stor diskho med silbricka, inte nån j-la korgventil!
Eller hur!
Ett av de bästa besluten jag drev igenom i vårt kök. (Maken var inte lika övertygad först)
 
  • Gilla
Filurskan
  • Laddar…
Mathildatiger Mathildatiger skrev:
Jarlsgård: Personligen tycker jag inte man kan räkna in de 30 cm mellan ho och hörn i arbetsytan. Utrymmet är för litet för att kunna jobba på och det är inte bekvämt att jobba i hörnet. Så den faktiska arbetsytan blir bara 90 cm och det tycker jag är för lite.
Dessutom upplevs 90+30 cm runt ett hörn inte lika långt som 120 cm raksträcka.
Fadt jag har inte räknat med de 30 cm där?

30+60 = 90. 90 cm på var sida ger 180 cm arbetsyta, förvisso uppdelad men det ser jag inte som någon nackdel (y)

Och det känns i mina ögon som en bättre lösning än att stå halvt om halvt inklämd i ett hörn där all arbetsyta är till vänster, om man antar att ytan bredvid ugnen är just avställningsyta för ugnen. Och fenomenet med ugnen kan också komma att vara störande som jag nämnde tidigare.

Och med 90cm på var sida innan knäcken så har man mer arbetsyta nära till hands och man kan stå kvar på samma plats utan att behöva vrida sig eller traska iväg :)


Så vi får nog enas om att vara oense :crysmile:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.