Ska tapetsera om i huset vi ska hyra. Tidigare tapetsering är dåligt gjort, med luftbubblor och felskarvningar. De har även målat på redan dåligt satta tapeten.

Visade denna bilden på lokala bygghandeln som tyckte vi skulle använda tapetupplösning och sen ta bort rubbet. Märkte dock nu när vi rev lite att bakom tapeten sitter någon mjuk, brun typ papp? Kommer denna också lösas upp och gå sönder? Hur ska vi göra egentligen?

På bilden är dock inte bara bubblor utan det verkar som att själva underlaget är ojämt också.

Tacksam för tips!
 
  • Ojämn vägg med tapet, synliga luftbubblor, felskarvningar och fläckar, i behov av omgörning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Beror ju på när huset är byggt vad som kan förväntas sej sist jag hittade brun papp så satt den direkt på timmerstommen för att få fast tapet på
 
Finns väl inte så många alternativ...

riv till fast grund och bygg nytt.
eller
nytt fast lager över. tex renoveringsgips.

/ATW
 
  • Gilla
Andreas_kalmar
  • Laddar…
Huset är så vitt jag vet byggt 1947.

Vad behöver göras om det är så att det är husets stomme under pappen? Måste det sättas gips då eller finns fler alternativ?
 
Inte alltid så lätt att gipsa direkt på en timmerstomme heller men det beror ju på ens krav
 
Skulle inte materialet kunna vara tretex?! Jag skulle gissa på det.
 
  • Gilla
Violina
  • Laddar…
Bodde i en lägenhet i stan för många år sedan. Där var det putsade väggar som var beklädd med ett tunt lager brun papper som sedan var målad. Om det är det du har eller ej kan jag inte svara på, men om det är det kommer den också ryka. Jag tog bort mitt lager och sedan på med bredspackel direkt på putsen
 
Håller med Åke, och tyvärr finns det nog inte mycket att göra om ni inte är beredda att sätta upp renoverringsgips eller riva ner till träet bakom..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.