Inger.P. skrev:
Navgha.
Har du läst i värmepumpsavdelningen om inställningar av värmekurva i 490 och 495? Kanhända är det en justeringsfråga... er höga elförbrukning alltså...

Man får inte glömma att jämföra de fasta avgifterna som vissa bolag har samt ev. faktureringskostnad. De har en förmåga att "mörka" avgifter som får kwh-priset att stiga betydligt...
inger P. håller helt med dig omd e "mörka" avgifterna. dock har det bolag jag föreslog inget sådant. För att citera deras hemsida:

De flesta elbolag tar nämligen ut olika avgifter, såsom årsavgift, faktureringsavgift m.m., av sina kunder. Nordic El tar inte ut några extra avgifter av kunden, med andra ord sparar Du in flera hundra kronor bara på den posten. NordPools börspris och vårt påslag, samt energiskatt, elcertifikatsavgift och moms, är vad Du betalar för din el från Nordic El. Varken mer eller mindre!

vad gäller pannan så har jag med intresse följt dina rekommendationer och de andras skeptisism. I dagsläget har jag helt stängt av patronen, och kompressorn jobbar på max (105-112 grader), men det håller huset varmt. Nu har det också börjat bli varmare ute så jordvärmevätskan har börjat gå upp från 0(vilket den har varit i flera månader, med undantag av när man stänger av pannan) till ca ett par plusgrader.

just nu har jag Värmekurvan är 3,7, finjusterad 2,0 . G1 är på 30 grader. Jag har försökt hålla 30 konstant. Innetemperaturen är just nu 22 grader. Jag förstår inte riktigt hur ni kan ha så låga kurvor och samma innetemp. Har i för sig ett stort hus, ca 220kvm med golvvärme på båda plan, samt ytterligare 40kvm golvvärme i plattan till garage. men som sagt under hela dec-mars har innetemen i ett flertalrum (totalt ca 75kvm) som inte används så ofta varit 16 grader, braskabinen använts minst 8 timmar varje dag, samt att vi har inte haft onormal konsumtion av el eller varmvatten (avänt bastun 2 ggr, smat bubbelpoolen 4 ggr under perioden). att ha en förbrukning oktober- mars i genomsnitt 2500kwh i månaden föstår jag inte. Kollade mätaren precis förbrukning under mars (3/3 till 2/4) ligger förbrukningen på 2356kwh så min snålhet har inte riktigt betalat sig som jag hade hoppats.

Anledningen till varför jag inte vill ha alla reglagen öppna är för att i barnens sovrum vill jag ha runt 23-24 då de kastar av sig täcket, i allrum, kök, vår sovrum, tvättstuga runt 20-21, badrum kring 23. (gäst/kommande barn rum, vardagsrum, arbetsrum (just nu förråd) ca 16 grader)

hur som helst, denna diskussion tillhör en annan kategori så jag skall inte utveckla det mer. jag skall dock be IVT servicefirma i Malmö komma förbi och titta på pannan.
 
Sedan finns ju godel också... www.godel.se

Skänker vinsten till välgörenhetsorganisationer som SOS-Barnbyar, Röda Korset samt Rädda Barnen

De har 1 öre i påslag på ett s.k. volymvägt börspris. Just nu verkar det vara 41,9 öre/kWh. Årsavgiften är 588:-/år inkl. moms...

Jonas
 
Inger.P. skrev:
Det var ett BRA tips :) OM nu pengarna går till välgörenhet. De flesta vill ju tjäna pengar det är inte många som jobbar för "kallets" skull...

Decimaler är inte min starka sida. Om jag dividerar årsavgiften 588 kr med min årsförbrukning 13.000 kwh får jag då 0,4 öre eller 4 öre?  :-?

Om det blir 4 öre/kwh så blir priset dyrare än min nuvarande elleverantör - även om de har högre påslag på spotpriset...
Det blir 4.5 öre/kwh (58800 öre genom 14000 kwh).
 
jag kör www.elverket.se nu.. 37 öre/kwh (band det 1 år strax före jul). Sen så slipper man abb. avgiften.
 
När det gäller el så har jag funderat en del. Sverige har idag en avreglerad marknad där energi kostnad och nätavgift är separerade. Nätavgiften är ju inget man kommer ifrån, det är som det är med den (och skatter och kostnader kopplade till den). När det kommer till energikostnaderna så har jag en liten galen idé (jag har sådana rätt ofta). Skulle en stor intressegrupp inte kunna starta ett eget bolag? Köpa billig el på Nordpool och sälja till "sina" kunder med minimala påslag?

För att visa vad jag menar ska jag ta ett par exempel.

1. Ett nytt område med 30 nybyggda villor skulle kunna gå ihop sig och ha "egen" försörjning av el.

2. Byggahus.se har ett eget elbolag där dess kunder kan köpa billig el.

Nätavgiften kommer ingen idag ifrån och den är det inte någon idé att ge sig på men elpriserna.

Synpunkter?
 
det som Ni diskuterar finns redan. se t.ex nedanstående länk där några gått ihop och startat ekonomisk förening där amn kan bli andelsägare och få billig el. Gäller hela sverige, men att köpa 20 medlemsandelar á 5000kr är ganska häftigt för att få el som kostar 13 öre.

http://www.kalmarenergi.se/upload/vindkraft.pdf


det finns i usa många mindre vindkrafter som kan ge några hundra kilowatt per månad. tror dock inte att man får använta dessa hursomhelst utan det får säljas och isåfall sendan köpas tillbaka. men visst, bor man ute på landet...who cares..  ;)

http://www.e-marine-inc.com/products/wind_generators/whisper.html
 
  • N-SE.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
"amerikansk" modell på hur man kan spara el med egen vindkraft

 
  • Whispe1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Inger.P. skrev:
Jag hörde på nyheterna att Vattenfall kanske har tagit sitt förnuft till fånga - på grund av påtryckningar.
På grund av påtryckningar var ordet, sa Bull! Staten (som är största ägare i Vattenfall) lackade ur och tog dem i örat och det inte en dag försent!
 
Inger.P. skrev:
Jag hörde på nyheterna att Vattenfall kanske har tagit sitt förnuft till fånga - på grund av påtryckningar.

Detta låter ju intressant, jag har kopierat texten från vattenfall.se:


Många tycker det är svårt att välja elavtal idag, med elpriser som ständigt går upp och ner. ”Hur vet jag att jag får bästa pris?”, ”Vad händer om priset sjunker och jag sitter fast i ett avtal?” är några frågor man kan ställa sig.

Just därför håller vi på att skapa ett elavtal som ger dig både flexibilitet och trygghet. Du binder ditt elpris i tre år – till marknadens lägsta pris. Om du hittar ett lägre pris på motsvarande tjänst hos en konkurrent så ger vi dig alltså samma pris. I avtalet ingår också en bytesrätt, som ger dig rätt att teckna om ditt avtal om elpriset skulle sjunka. Du betalar för bytesrätten först om du utnyttjar den. Exakta förutsättningar för avtalet framgår i avtalsvillkoren.

Strax före midsommar kan du teckna vårt nya elavtal, sen kan du koppla bort tankarna på el ett tag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.