Hej,

jag tänkte bygga om mitt tappvattensystem med nytt fördelarskåp och nya vattenledningar för att kunna uppnå säkert vattens krav om att vatten inte får bryta tätskikt i golv. Idag går allt genom tätskikt i golv, både från fördelningsplatsen i tvättstuga och vid alla förbrukningsställen. För att få till detta så måste jag installera nya rör då dom befintliga blir för korta för att få upp i vägg.

jag tänkte sätta ett fördelarskåp i väggen i tvättstugan där vattenmätaren sitter. Dra två rör i taket till varmvattenberedaren så jag får varmvatten till fördelarskåpet. Sen tänkte jag ta ut vatten till förbrukningsställena ner i krypgrunden och vidare till ett schakt mitt i huset där jag enkelt kan komma vidare till alla förbrukningsställen.

min fundering är vad man ska köra för slang/rör från fördelaren till förbrukningsställena? Är det prisol som gäller eller ska man köra nån pex eller rör i rör? Det är en djungel där ute..
 
Pex rörirör är bäst, tex 20mm mellan skåpen och 16mm annars.
 
Finns det färdigisolerade sådana eller är det bara att klä de bitar som behövs med isolering? Behöver man några pressverktyg för pex eller finns det vanliga skärringskopplingar som funkar?
 
Finns färdigisolerade , jag körde med LK presspex , finns säkert rör utan press men supersmidigt med press = färre smådelar!
 
Jag vill ju helst inte behöva köpa någon presstång.. låter dyrt! Och eftersom jag vill göra så mycket som möjligt själv så känns det bättre med något som inte kräver specialverktyg
 
Jo, dom är dyra men du kanske kan hyra eller låna av någon. Klart värt det.
 
M
Olleamatör Olleamatör skrev:
Jag vill ju helst inte behöva köpa någon presstång.. låter dyrt! Och eftersom jag vill göra så mycket som möjligt själv så känns det bättre med något som inte kräver specialverktyg
 
  • Två rörkopplingar av modell LK PushFit, en rak koppling och en med utvändig gänga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmdump av informationstext om LK PushFit-kopplingar för PE-X-rör inom bygg och VVS.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M
Kanske dessa?Behövs ingen press
 
Ah, se där! Får läsa på lite mer om det där :)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.