Anges det ens spikläkt i anvisningarna? Det vanliga är ju 2x3” direkt på takstolarna, billigast möjliga sättet.
 
Helt klart att det finns lämpliga och mindre lämpliga sätt att bygga hus på. Kanske underlagsplast faktiskt fungerar om det monteras enl anvisning, men jag skulle välja byggare som kör med papp och råspont.
 
A
Ja,det finns ingen anledning att häfta mellan bärläkten om man inte har ströläkt,plasten kläms ju fast under bärläkten.Har inte sett själv att man har plast under ett panntak.
 
Z zirqua skrev:
Byggde ett Älvsbyhus (Tyr) för snart 8 år sedan, som har varit allt annat än problemfritt.

Senast i raden av problem var när vi upptäckt en vattenläcka i taket. Eftersom ingenting är gjort som kunnat påverka taket (installation av kamin, ombyggnation, etc) så kan man tycka att det borde vara en enkel sak att få hjälp med, men icke.

Älvsbyhus slår ifrån sig allt ansvaret och hänvisar till vårt försäkringsbolag. De i sin tur tar inte skadan, eftersom huset är yngre än 10 år och hänvisar till byggfelsförsäkringen. Vi hamnar alltså i ett läge där vi själva får stå för kostnaden för en besiktningsman och med hjälp av det protokollet dra ärendet vidare mot Älvsbyhus. En massa onödig tid och kostnad, som vi får stå för.

Ska det verkligen vara på det sättet, att man som konsumenten hamnar i kläm? Förstår att detta inte på något sätt är unikt för just Älvsbyhus, men i och med alla problem vi haft med dem under åren så sticker det företaget ut när det kommer till hur man bemöter kunder. Istället för att hjälpa till, slår man vara ifrån sig. Så är man inte som konsument villig att slås för sin sak vinner de, även om man har rätt. Frustration är bara förnamnet...
Varför spänner man en duk över takstolarna för?
Antar att ni inte har spontat undertak med papp under taktäckningen?
 
Snailman
Nu är detta nog inte orsaken i det här fallet, men läste en del om Älvsbyhus när jag skulle bygga (har själv råspont, hade board på förra huset)

Enligt Älvsbyhus:
Man ska vintertid efter snöoväder inspektera på vinden då och då, och vid behov skotta bort snö som kommit in och lagt sig där.

Kundpärmen flik 23:4

http://alvsbyhus.forum24.se/alvsbyhus-about632.html#3406

Detta typ etsades in i mitt minne, då för 10 år sedan när jag läste det. :surprised:
 
Haha, det är ju ett skämt. Bor vi i ett U-land?
 
Om nu älvsbyhus bygger husen enligt dina bilder så finns det ju inte en kvadratmeter på taket som är tätt!
Vet du vilken märke det är på plasten som älvsbyhus använder sig av? Enligt bison och andra tillverkare jag läst och monterat så får du inte montera med bara stift utan strö/spikläkt . Sen att älvsbyhus är som dom är och inte behjälpliga är ju en annan sak
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Haha, det är ju ett skämt. Bor vi i ett U-land?
Nej, men väldigt många av dom som monterar älvsbyhusen gör det.
 
HammarClark HammarClark skrev:
Om nu älvsbyhus bygger husen enligt dina bilder så finns det ju inte en kvadratmeter på taket som är tätt!
Vet du vilken märke det är på plasten som älvsbyhus använder sig av? Enligt bison och andra tillverkare jag läst och monterat så får du inte montera med bara stift utan strö/spikläkt . Sen att älvsbyhus är som dom är och inte behjälpliga är ju en annan sak

Frågan är hur man gör den dagen när man behöver byta tak och plast. Då får man riva all läkt och bara takstolarna kvar. Vindskivorna är spikade i änden på läkten så de ryker de med.
 
S Skyflakes skrev:
Frågan är hur man gör den dagen när man behöver byta tak och plast. Då får man riva all läkt och bara takstolarna kvar. Vindskivorna är spikade i änden på läkten så de ryker de med.
Är det inte nästan samma sak oavsett om det är duk eller Masonit? Det är väl bara om du har råspont som vindskivorna kan sitta kvar.
 
Jag förstår inte alls! ”Älskling vi ska bygga hus, kostar ca 3-4 millar, det ingår en snöskyffel och 10 st 10-litershinkar för vinden om det skulle snöa eller regna efter 10 år...”
 
optimum
Lite förklaringar då en del inte har helt klart för sig vad olika saker är.
Bärläkt den som går horisontalt och som man lägger takpannorna på.
Ströläkt de som går vertikalt och som bärläkten sitter mot. Finns nog en del som kallar den för spikläkt men ströläkt är mer rätt. Ströläkten gör att bärläkten får ett mellanrum mot taket så vatten kan rinna under bärläkten.
På tak med duk blir det ett naturligt mellanrum under bärläkten ändå.

Tak med plast eller annat enklare material kallas för lätt underlagstak.
Det kan vara utfört med antingen ströläkt eller utan ströläkt.
Lätt underlagstak kan vara med enklare skivor istället för duk.

Alternativet till lätt underlagstak är spontat virke eller typ plywood.
Dessa brukar man använda takpapp på.
Dessa ha man ströläkt och bärläkt på.

Lätt underlagstak har kraftigare bärläkter än tak med spontat virke.
Man kliver ju på bärläkten på ett lätt underlagstak när man lägger pannorna och sedan ska de klara lasten från pannorna när det inte finns typ spontat virke under hela vägen.

Sedan finns det säker andra varianter.
Lätt underlagstak väljs för att det är materialmässigt billigare och går fortare att montera.

Själv skulle jag aldrig välja ett lätt underlagstak. Men så är jag nog lite konservativ och vill lita på att taket är tätt.
Kan inte röra sig om mycket mer pengar när hus kostar så mycket och ett tak som är tätt är så viktigt för husets kondition.

Med ödmjukhet om jag missat något.
Ja jag håller på med tak på sätt och vis.
 
  • Gilla
HammarClark och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.