Huset vi köpte i somras värms upp av en gammal CTC vedpanna som har sett bättre dagar. Jag vill gärna fortsätta elda med ved, men har vissa utrymmesproblem. Dagens vedpannor verkar alla vara kring en meter djupa (min nuvarande ca 70 cm). Jag inser att det är för att klara halvmetersved, men jag undrar ändå om det inte finns nya vedpannor som är grundare. Min smärtgräns ligger runt 80-90 cm. Någon som vet?
 
Du kan inte vinkla pannan istället?
 
Nej, det är tyvärr inget alternativ.
 
Finns ju toppmatade vedpannor (tex arimax) men vet ej mått eller om de funkar bra.. Men hade endå satsat på att knöla in en normal vedpanna med 50cm ved och stor vedvolym om man liks ska byta. Vad har du för avstånd från mur/skorsten till väggen framför pannan?
 
Lite drygt 2 meter. Bygger då pannan en meter så har jag en meter kvar. Det funkar väl men det går lite avloppsrör och andra rör som jag får försöka flytta på.
 
Jag har 2,20, kunde klämt bak pannan drygt 5 cm till. Pannan och lucka skulle jag säga kräver 2 m, då har man några cm till godo när man öppnar isoleringsluckan. Pannan är en baxi innova 50kw. Hade tidigare en euronom 33 kw också med 50 cm ved, den pannan gav betydligt mer fritt utrymme framför pannan. Skulle aldrig köpa en mindre pannan för att spara utrymme, den här pannan är som en dröm (y)
 
  • Blå Baxi Innova 50kW panna i ett pannrum med vedstapel och isoleringslucka öppen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vedpanna Baxi Innova 50kW i ett trångt pannrum med öppen isoleringslucka, omgivet av staplad ved.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppen isoleringslucka på en vedpanna i ett pannrum med vedstapel och yxa på en stubbe.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Vardagsrum
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.