C
Har under en längre tid letat med ljus och lykta efter socklar till vår torktumlare + tvättmaskin.

Torktumlaren är en gammal "proffsmaskin", Miele T 5206, så den kräver minst en 60 x 60-sockel. Har hittat en del socklar avsedda för proffsmaskiner, men de är dels avsedda för specifika maskiner så det är oklart om de passar, dels ligger de i "fel" prisklass. Har också mejlat några säljare av begagnade maskiner, men de behagar inte svara.

Vill så klart gärna kunna använda likadana socklar till tvätt + tork, eller kanske ännu hellre en dubbelsockel. Dock inte någon träkonstruktion då det är en källarutrymme där det kan bli blött på golvet.

Har också hittat en del kina-varianter som klarar större maskiner, men det verkar vara rent skräp när man läser omdömena.

Några tips?
 
Gör en själv?
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
Violina Violina skrev:
Gör en själv?
Japp. Funderar på att knåpa ihop något av aluminiumprofiler och skapade precis en egen tråd om det.
Vill som sagt inte använda trä där. Men tyvärr är det ju så att bara materialet kan kosta dubbelt som mycket som att köpa något färdigt.
 
  • Gilla
Violina
  • Laddar…
Träpanel med 5mm plastdistans som förhindrar direktkontakt med klinkergolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fungerar med trä, men man sätter då 5mm plastdistanser, t.ex. sådana man använder till glaskassetter i fönsterbågar. Ett exempel här och har fungerat i ett 15-tal år.
 
C cpalm skrev:
Japp. Funderar på att knåpa ihop något av aluminiumprofiler och skapade precis en egen tråd om det.
Vill som sagt inte använda trä där. Men tyvärr är det ju så att bara materialet kan kosta dubbelt som mycket som att köpa något färdigt.
Jag gjorde i stål och målade.. Ingen rost trots tio år på nacken och att jag haft tio cm vatten på golvet vid ett par tillfällen..
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
A
C cpalm skrev:
Har under en längre tid letat med ljus och lykta efter socklar till vår torktumlare + tvättmaskin.

Torktumlaren är en gammal "proffsmaskin", Miele T 5206, så den kräver minst en 60 x 60-sockel. Har hittat en del socklar avsedda för proffsmaskiner, men de är dels avsedda för specifika maskiner så det är oklart om de passar, dels ligger de i "fel" prisklass. Har också mejlat några säljare av begagnade maskiner, men de behagar inte svara.

Vill så klart gärna kunna använda likadana socklar till tvätt + tork, eller kanske ännu hellre en dubbelsockel. Dock inte någon träkonstruktion då det är en källarutrymme där det kan bli blött på golvet.

Har också hittat en del kina-varianter som klarar större maskiner, men det verkar vara rent skräp när man läser omdömena.

Några tips?
Du vill inte gjuta socklar?
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
A AndersS skrev:
Ett exempel här och har fungerat i ett 15-tal år.
Snyggt!
Dock inte enbart inträngande markfukt, utan jag vill t.ex. vid behov kunna spola av golvet, även under maskinerna.

Skulle säkert funka med lite högre fötter, men köper man något färdigt är det väl folierad/fanerad spånskiva som är känsligt för även mindre mängder vatten. Men för all del, övertyga mig gärna med konkreta tips på lösningar i trä :rofl:
 
C
Handyman 1 skrev:
Du vill inte gjuta socklar?
Tanken har slagit mig, men nja, det blir lite väl permanent och det är ju knappast nödvändigt med dagens maskiner.
 
Trä tål vatten lite då och då, det är inte så att det blir blött, murknar och faller ihop.

Protte
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
Violina Violina skrev:
Jag gjorde i stål och målade.. Ingen rost trots tio år på nacken och att jag haft tio cm vatten på golvet vid ett par tillfällen..
Låter intressant. Berätta gärna mer! Använde du vanliga fyrkantrör? Svetsade?
 
Violina svetsar ALLT
 
  • Älska
  • Haha
Violina och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Låter intressant. Berätta gärna mer! Använde du vanliga fyrkantrör? Svetsade?
Jag använde L-stång som jag svetsade ihop.. två ramar som jag sedan förband med en bit stånde L-stång, sen borrade jag och gängade hål i den undre, där i skruvade jag i skruvar med skallen mot golvet så de är ställbara och klarar mitt ojämna golv..

Edit: ramarna är alltså placerade "ovanpå" varandra
 
prototypen prototypen skrev:
Violina svetsar ALLT
I can weld anything from the crack of dawn to a broken heart ;):p:cool:
 
C cpalm skrev:
Snyggt!
Dock inte enbart inträngande markfukt, utan jag vill t.ex. vid behov kunna spola av golvet, även under maskinerna.
Inga problem vid enstaka tillfällen. Mina skivor är massiva och köpte billigaste och gjorde sidoskiva och infälld tvättho. Sidoskivorna oljades före montering, bänksskivan oljas med paraffinolja en gång/år.
Tvättstuga med träbänkskiva, infälld tvättho, tvättmaskin och torktumlare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
Violina och 1 till
  • Laddar…
Därför en golvbrunn
Golvbrunn i kaklat utrymme med tvättmaskin och korg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Klabbis 3000 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.