Hej,
Har problem med golvvärmen hemma får inte tillräckligt med värme i huset.
Jag har en luft vatten pump av märket Toshiba Estia.
Golvvärme 4 slingor normallängd, 40 grader på vatten in och 20 på returen, flöde ca 3l i minuten/slinga. Jag har kollat cirkulationspumpen som står i läge tre. Samt termostatventilerna som verkar vara ok, just nu jar jag tagit bort dom för att utesluta fel på termostaten
Idag är det 0 gradigt och jag förstår inte varför jag inte för upp temperaturen på returvattnet, någon som har ett tips på vad jag bör göra
 
Varför vill du ha upp returntempen? Att du har en diff där visar ju att du har tillfört värme till huset.

Vad har du för temperatur inne nu?
Ligger golvvärmen i betongplatta eller träbjälklag?
Har ute-temperaturen fallit snabbt senaste 2 dagarna?
 
Blivit nu eller alltid varit Mera flöde, för stort delta, har du luftat slingorna., termodon ok säger du, har du kollat piggarna under dom, helt uppe mycket värme, nere kallt. dom ska åka upp av sig själv när dom trycks ner
 
J Jaif skrev:
Varför vill du ha upp returntempen? Att du har en diff där visar ju att du har tillfört värme till huset.

Vad har du för temperatur inne nu?
Ligger golvvärmen i betongplatta eller träbjälklag?
Har ute-temperaturen fallit snabbt senaste 2 dagarna?[/QUOT

Hej
Tack för svaret jag mätte den för att returrören känns kalla och det känns orimligt att temperaturen skiljer 20 grader, innetemp är ca 18 grader, träbjälklag har jag och temperaturen har gått ner gradvis
 
J jonaserik skrev:
Blivit nu eller alltid varit Mera flöde, för stort delta, har du luftat slingorna., termodon ok säger du, har du kollat piggarna under dom, helt uppe mycket värme, nere kallt. dom ska åka upp av sig själv när dom trycks ner

Hej
Tack för svar
Det har blivit gradvis sämre de två senaste åren, jag har full fart på pumpen, alla slingor är luftade och alla piggar upp och dom kärvar inte
Termodonen är ok även om dom reagerar ganska långsamt
 
J Jaif skrev:
Varför vill du ha upp returntempen? Att du har en diff där visar ju att du har tillfört värme till huset.

Vad har du för temperatur inne nu?
Ligger golvvärmen i betongplatta eller träbjälklag?
Har ute-temperaturen fallit snabbt senaste 2 dagarna?

Hej och tack för svar
För stor diff 20 grader, har ca 18 grader inne
Träbjälklag och nej tempen har inte gått ner hastigt
 
Lite foton på din GV-anläggning inte fel, så det syns vad du har.
 
Installation av värmesystem med cirkulationspump, rörkopplingar, avstängningsventiler och manometer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fiberanslutningsbox med lysande indikatorlampor monterad på vägg med kablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Värmesystemets mässingsfördelare med tryckmätare och vita Danfoss-ventiler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
J jonaserik skrev:
Lite foton på din GV-anläggning inte fel, så det syns vad du har.
 
På den överta fördelalaren så sitter det hattar och under dom så är det en strypventil, stäng av VP stäng dom röda vid GV, öppna hatten och vrid upp innerdelen till kanten, då är det max flöde genom slingorna. Inmätning av tempdiff in/ut ska göra med termodonen borta och allt i drift. En tumregel är ca 4-5 C på in ut och ställs med stryparna för varje slinga, kan bli några varv och dagar för det. Blir varmt som tusan så ställer du ner kurvan på VP
 
J jonaserik skrev:
På den överta fördelalaren så sitter det hattar och under dom så är det en strypventil, stäng av VP stäng dom röda vid GV, öppna hatten och vrid upp innerdelen till kanten, då är det max flöde genom slingorna. Inmätning av tempdiff in/ut ska göra med termodonen borta och allt i drift. En tumregel är ca 4-5 C på in ut och ställs med stryparna för varje slinga, kan bli några varv och dagar för det. Blir varmt som tusan så ställer du ner kurvan på VP
hej
Tack för tipset, det är troligen det som är felet även om jag antagligen gjorde fel,
Fick inte av någon hatt utan skruvade ur ventilen och försökte skruva ihop ventilen
Men det fick inte ihop den helt vet inte om det
Är så man skall göra den kärvade kanska mycket, provade att smörja lite men det hjälpte inte
 
  • Hand håller en demonterad radiatorventil framför flera rör anslutna till golvvärme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Inte säker på hur dina indikatorer ställs om men en del så dom vridas på den nedre ringen eller hela glaset/plasten , har man då tur så förändras flödet att synas som att på dina gå från noll till 3 - 4 - 5 som betyder ökande flöde, vad visar dom idag mätarna, dessa har en förmåga att kärva och inte visa rätt.
PS den nedre delen på det visar ska då gå uppåt för att göra ett större håll för flödet att å igenom.
 
Du skulle inte ha skruvat bort några "hattar"..
Då du har flödesmätare så ställer du in flödena med dem.

Har du bara golvvärme?
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
Du skulle inte ha skruvat bort några "hattar"..
Då du har flödesmätare så ställer du in flödena med dem.

Har du bara golvvärme?
hej
Nej kakelugn, braskamin och ett el element
Det gick inre att vrida på flödesmätarna
De har kärvat fast, vågade inte vrids med tång för risk att spräcka plasten på plödesmätaren
 
J jonaserik skrev:
Inte säker på hur dina indikatorer ställs om men en del så dom vridas på den nedre ringen eller hela glaset/plasten , har man då tur så förändras flödet att synas som att på dina gå från noll till 3 - 4 - 5 som betyder ökande flöde, vad visar dom idag mätarna, dessa har en förmåga att kärva och inte visa rätt.
PS den nedre delen på det visar ska då gå uppåt för att göra ett större håll för flödet att å igenom.
hej
Ja jag får nog köpa nya flödesmätare så jag kan ställa in rätt, detta är det enda jag kan tänka mej vara fel, annars måste mössen ha käkat upp all isolering i golvet,
Tack för bra info, jag trodde att det bara var en flödesmätare. Återkommer när jag bytt så får vi se hur det gick
 
Ok. Inget med ditt problem att göra med jag rekommendera dig att köra utan ställdon om din LVVP bara kör mot 4 slingor. Finns stor risk att den storknar när ställdonen stänger, i värsta fall börjar den gå som en elpanna.

Är inte glaset du ska rotera. Ta tag om botten eller om det finns en ring och rotera. Glaset kan följa med i rotationen om det är sådan typ eller så roterar bara ringen. Men absolut inte ta tag om siktglaset för att rotera.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.