nikasp
S Skyflakes skrev:
Om det var möjligt skulle jag ändra formuleringen i texten till att det jag skrev med säkerhet gäller mitt hus men inga andra. Är Fleksnes nöjd med att jag istället gör en pudel i detta svar?
Haha, Marve Almar Fleksnes är nöjd!
 
nikasp nikasp skrev:
Klart det är enklare men utan snö så är det ju inte svårt att lyfta några pannor heller. Man behöver ju inte direkt riva hela taket.
Du säger alltså att det är enklare att inspektera genom vinden men trots detta rekomenderar du att börja med att lyfta takpannor? Smhi säger att hela sverige har snö förutom södraste skåne, samt minusgrader på största delen av landet. Och då ska någon ovan okunnig upp på ett tak, ja visst belasta sjukvården mer nu när dom inte skriker tillräckligt redan!

Jag förstår inte problemet med att erkänna att hitta läckaget invändigt bör vara prio 1 och åtgärda, om det mot förmodan inte går så får man väl ta stegen och ge sig ut på taket...
 
nikasp
HammarClark HammarClark skrev:
Du säger alltså att det är enklare att inspektera genom vinden men trots detta rekomenderar du att börja med att lyfta takpannor? Smhi säger att hela sverige har snö förutom södraste skåne, samt minusgrader på största delen av landet. Och då ska någon ovan okunnig upp på ett tak, ja visst belasta sjukvården mer nu när dom inte skriker tillräckligt redan!

Jag förstår inte problemet med att erkänna att hitta läckaget invändigt bör vara prio 1 och åtgärda, om det mot förmodan inte går så får man väl ta stegen och ge sig ut på taket...
Jag har inte lagt Covid-aspekter på det men gissar att det handlar om att tejpa för ett hål från utsidan och sen är saken biff.
 
HammarClark HammarClark skrev:
Du säger alltså att det är enklare att inspektera genom vinden men trots detta rekomenderar du att börja med att lyfta takpannor? Smhi säger att hela sverige har snö förutom södraste skåne, samt minusgrader på största delen av landet. Och då ska någon ovan okunnig upp på ett tak, ja visst belasta sjukvården mer nu när dom inte skriker tillräckligt redan!

Jag förstår inte problemet med att erkänna att hitta läckaget invändigt bör vara prio 1 och åtgärda, om det mot förmodan inte går så får man väl ta stegen och ge sig ut på taket...
HammarClark HammarClark skrev:
Du säger alltså att det är enklare att inspektera genom vinden men trots detta rekomenderar du att börja med att lyfta takpannor? Smhi säger att hela sverige har snö förutom södraste skåne, samt minusgrader på största delen av landet. Och då ska någon ovan okunnig upp på ett tak, ja visst belasta sjukvården mer nu när dom inte skriker tillräckligt redan!

Jag förstår inte problemet med att erkänna att hitta läckaget invändigt bör vara prio 1 och åtgärda, om det mot förmodan inte går så får man väl ta stegen och ge sig ut på taket...
Man kommer nog inte åt att se hålen från vinden om det är nitarna som är problemet. Du kan från vinden kanske se ungefär var hålen är och sen täta ovanifrån. Men det läcker ju inte så mycket. Sätt något under så länge som som samlar upp det som droppar om det är på något särskilt ställe det kommer mycket på. Om det kommer lite så rinner det ner längs takstolen och behöver ingen akut åtgärd. Kontakta en snickare och förklara problemet och förslag på åtgärd så blir detta inte så dyrt. Det är bara några timmars jobb förhoppningsvis.
 
S Skyflakes skrev:
Man kommer nog inte åt att se hålen från vinden om det är nitarna som är problemet. Du kan från vinden kanske se ungefär var hålen är och sen täta ovanifrån. Men det läcker ju inte så mycket. Sätt något under så länge som som samlar upp det som droppar om det är på något särskilt ställe det kommer mycket på. Om det kommer lite så rinner det ner längs takstolen och behöver ingen akut åtgärd. Kontakta en snickare och förklara problemet och förslag på åtgärd så blir detta inte så dyrt. Det är bara några timmars jobb förhoppningsvis.
Ligger det ströläkt på plasten som det enligt bruksanvisning skall göra så ser du inga STIFT som det förövrigt heter! Är övertygad om att någon med lite erfarenhet med lätthet innifrån kan lista ut varifrån läkaget kommer! Utan att bängla sig upp på taket och lyfta pannorna! Då kan man stoppa den största akuta blödningen. Sedan kan man ge sig på yttre vård.
 
A
HammarClark HammarClark skrev:
Ligger det ströläkt på plasten som det enligt bruksanvisning skall göra så ser du inga STIFT som det förövrigt heter! Är övertygad om att någon med lite erfarenhet med lätthet innifrån kan lista ut varifrån läkaget kommer! Utan att bängla sig upp på taket och lyfta pannorna! Då kan man stoppa den största akuta blödningen. Sedan kan man ge sig på yttre vård.
Är det inte enligt montageanvisningen ok även utan ströläkt på takstolarna? Vill nog påstå att det är vanligare förekommande.
 
nikasp nikasp skrev:
Jag har inte lagt Covid-aspekter på det men gissar att det handlar om att tejpa för ett hål från utsidan och sen är saken biff.
Ja det är precis vad det förmodligen handlar om. Lokalisera tejpa eller täta hål. Jag kan genomföra det innifrån på 5 minuter utan någon som helst risk för liv eller hälsa.
 
Handyman 1 skrev:
Är det inte enligt montageanvisningen ok även utan ströläkt på takstolarna? Vill nog påstå att det är vanligare förekommande.
Läste just bison´s monteringsanvisning och där säger dom att det skall användas ströläkt, dock av dimensionen 12x48 vilket i mina ögon är lite klent då 23x48 är bättre både för luftning samt att klämma fast duken. Enbart stift har jag aldrig varit med om att montera, alltid med ströläkt. Viktigt att det är rostfria stift också.
 
A
Enligt bilderna där(2b) visar dom väl montage utan ströläkt(spikläkt)som jag tolkar det iaf:thinking:
 
Handyman 1 skrev:
Enligt bilderna där(2b) visar dom väl montage utan ströläkt(spikläkt)som jag tolkar det iaf:thinking:

"" MONTERING Montering av Underlagstaket kan utföras parallellt eller vinkelrätt mot takfallet detalj 1 och 2, med villkor beträffande taklutning enligt ovan. Spikläkt skall vara 12 x 50 mm som spikas med förzinkad trådspik 50 x 20 c 100 mm. Häftklammer för provisorisk fastsättning av folien får ej vara av icke rostskyddat järn eller av koppar då foliens långtidsegenskaper kan äventyras. Avseende bärläktsdimension för snölast hänvisas till respektive tillverkare av takmaterial. ""
 
A
Jo,står ju även:
"MONTERING VINKELRÄTT TAKSTOLARNA UTAN SPIKLÄKT
Folien viks dubbel och fästs på gaveltakstolen med pappspik
eller häftklammer c 100 mm (se detalj 2 b). "
vet inte hur man tolkar det?
 
  • Gilla
HammarClark
  • Laddar…
Z zirqua skrev:
Byggde ett Älvsbyhus (Tyr) för snart 8 år sedan, som har varit allt annat än problemfritt.

Senast i raden av problem var när vi upptäckt en vattenläcka i taket. Eftersom ingenting är gjort som kunnat påverka taket (installation av kamin, ombyggnation, etc) så kan man tycka att det borde vara en enkel sak att få hjälp med, men icke.

Älvsbyhus slår ifrån sig allt ansvaret och hänvisar till vårt försäkringsbolag. De i sin tur tar inte skadan, eftersom huset är yngre än 10 år och hänvisar till byggfelsförsäkringen. Vi hamnar alltså i ett läge där vi själva får stå för kostnaden för en besiktningsman och med hjälp av det protokollet dra ärendet vidare mot Älvsbyhus. En massa onödig tid och kostnad, som vi får stå för.

Ska det verkligen vara på det sättet, att man som konsumenten hamnar i kläm? Förstår att detta inte på något sätt är unikt för just Älvsbyhus, men i och med alla problem vi haft med dem under åren så sticker det företaget ut när det kommer till hur man bemöter kunder. Istället för att hjälpa till, slår man vara ifrån sig. Så är man inte som konsument villig att slås för sin sak vinner de, även om man har rätt. Frustration är bara förnamnet...

Det finns många experter som skriver här i tråden.
Det vore bättre de som inte vet någonting sätter sig ner och löser ett korsord istället.
Jag ska dock visa dig vad problemet kan vara då jag haft samma typ av läckage. Det går inte att täta detta underifrån men det är lätt att täta ovanifrån. Älvsbyhus försökte tyvärr först täta underifrån som några här vänligt föreslår men det hjälpte inte.
Älvsbyhus vet mycket väl om detta problem. Som mängder av husägare drabbats av.
Var glad att du inte har inredd övervåning för då hade du haft större problem. Plast är bra om den är tät och man ser tydligt underifrån genom plasten när man är på vinden om någon takpanna läcker så det finns fördelar. Lösningen är alltså att sätta en slags vulktejp som syns på en av bilderna där den felaktigt är monterad underifrån. Bäst är att tejpa ovanifrån så stiften täcks. Om du har ströläkten i vägen vet jag inte hur man ska bära sig åt. Det borde inte läcka om läkten finns.

Det finns gott om vittnesmål om detta problem med läckage på sociala medier och jag tror även uppdrag granskning hade ett specialprogram dedikerat älvsbyhus. Takläckage med felaktigt monterad vulktejp under transparent plast, synliga skruvar och stift.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Plastfolie på vind med synliga spikar och tejp, tecken på läckageproblem i takkonstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vattenläckage på en vind med synliga vattenskador på en skyddsplast, träbjälkar och vulktejp monterad underifrån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tätskiktsfel på tak med felaktigt applicerad vulktejp underifrån som orsakat läckage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Takläckage med synlig vulktejp monterad felaktigt under takspån och trälek.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
HammarClark och 1 till
  • Laddar…
Klockrent. Efter 70 kommentarer, någon som kan förklara exakt vad problemet är. (y)
 
Nu är det väl inte täta från insidan de flesta föreslår. Det är väl att från insidan _kolla_ om det är fäst med en läkt eller om det är häftat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.