Har rel. nyligen flyttat till en villa utanför planlagt område. Den gamla ägaren byggde till en stor altan. Tveksamt om hen sökte bygglov. Vi planerar en tillbyggnad, vad händer om kommunen ser att det finns en stor altan där det inte borde finnas någon? Kan jag kolla upp vad det finns för bygglov på de olika byggnaderna på min tomt utan att de börjar intressera sig för mycket?
 
Varför skulle altanen kräva bygglov? Är den byggd högt över marken?
 
  • Gilla
HEM2121
  • Laddar…
Bart Bart skrev:
Varför skulle altanen kräva bygglov? Är den byggd högt över marken?
sluttningstomt. Ena änden bara tre decimeter, andra ändan 1,5 meter över mark.
 
Gå in på er kommuns hemsida och kolla om den kräver bygglov. Hos oss är 1,6 meter den magiska gränsen, men kommunen kan göra undantag åt båda hållen.
 
  • Gilla
HEM2121
  • Laddar…
får väl göra det. De skriver lite luddigt, som du säger, undantag kan göras. Och nu har de höjt avgiften från 6889 till17120.
Mycket pengar för att få en stämpel på ett papper.
 
Du kan begära ut alla bygglovshandlingar för din fastighet från din kommuns bygglovsenhet utan att de höjer ett ögonbryn. De lämnar dagligen ut mängder av arkivhandlingar till personer och företag som planerar byggen på sina fastigheter. Så du behöver inte oroa dig för att kommunen skulle börja "misstänka" något.
 
Jag kollade din kommuns hemsida och det är 1 meter som gäller. Så gör som Splinter säger och begär ut bygglovshandlingarna för er fastighet. Då får i svart på vitt om ni har bygglov eller inte.

Är bygget äldre än 10 år kan inte kommunen straffa er för det eller begära att det rives. De kan dock ställa sig på tvären gällande nya bygglov. Men de ska upptäcka det också. Söker ni bygglov utan att påpeka eller visa på att det finns kommer ingen att upptäcka det.

Om er altan är 150 cm finns det kanske en annan lösning. Ett alternativ för er är då att höja marken i stället. Ni får utan bygglov höja marken 50 cm. I samband med en utbyggnad brukar det ändå bli en del markjobb, så det kanske kan göras samtidigt? På en sluttningstomt är det dessutom svårt att avgöra medelmarknivå, så en höjning en meter ut från altanen som följer sluttningen lite brantare syns inte.

I sista hand kan ni om ni vill, jag förordar det dock inte, gå på säljaren att denne får betala för bygglovskostnaden. Det finns en dom som säger att en köpare av en fastighet ska kunna förvänta sig att alla bygglov finns. Det beror ju också på när ni köpte huset. Jag kommer inte ihåg när domen kom, men det är några år sedan.
 
Hej, utanför ej planlagt område kräver ingen bygglov om man bara håller sig 4.5 m från gräns
 
H
Bart Bart skrev:
Jag kollade din kommuns hemsida och det är 1 meter som gäller. Så gör som Splinter säger och begär ut bygglovshandlingarna för er fastighet. Då får i svart på vitt om ni har bygglov eller inte.

Är bygget äldre än 10 år kan inte kommunen straffa er för det eller begära att det rives. De kan dock ställa sig på tvären gällande nya bygglov. Men de ska upptäcka det också. Söker ni bygglov utan att påpeka eller visa på att det finns kommer ingen att upptäcka det.

Om er altan är 150 cm finns det kanske en annan lösning. Ett alternativ för er är då att höja marken i stället. Ni får utan bygglov höja marken 50 cm. I samband med en utbyggnad brukar det ändå bli en del markjobb, så det kanske kan göras samtidigt? På en sluttningstomt är det dessutom svårt att avgöra medelmarknivå, så en höjning en meter ut från altanen som följer sluttningen lite brantare syns inte.

I sista hand kan ni om ni vill, jag förordar det dock inte, gå på säljaren att denne får betala för bygglovskostnaden. Det finns en dom som säger att en köpare av en fastighet ska kunna förvänta sig att alla bygglov finns. Det beror ju också på när ni köpte huset. Jag kommer inte ihåg när domen kom, men det är några år sedan.
Inget medeltal utan mätes i varje punkt. De uppgifterna har jag fått ifrån kommunen.
 
Höja marken var ju en tanke. Får väl börja med att begära ut alla bygglov som nämts tidigare. i andra hand söka bygglov utan att diskutera ev tveksamheter. Tack för alla goda råd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.