Hej! Blir inte klok på regler om snedtak men tolkar det som att det är zon 1 som gäller? Taket börjar 135cm från golvet och ett badkar ska stå längst kortsida vägg.

Min önskan hade varit att mattläggaren la matta men han hävdar att risken för rörelse gör att han inte vill sätta matta upp snedtaket? Ser hur många som helst som kaklat snedtak och matta kan väl inte vara värre?

Bifogar bild under renoveringen.
 
Det är mycket svårt att få det snyggt mot snedtak med matta. Kör man målat med vt system så är det minst lika bra. Du har inget att vara orolig för.
 
Ja jo jag förstod de att de inte är de enklaste. Men på samma gång ser man folk med kakel i taket och då undrar man om de helt enkelt är en annan mattläggare man bör fråga?

Helst hade jag haft huntonit paneltak hela vägen men svårt att få den klassad för zon 1
 
Hej, Betrakta taket som snedvägg och kör med folie tätskikt samt kakla , då kan man lägga mjukfog i övergången till tak

GVK Branchregler: Snedvägg/snedtak i anslutning till bad- eller duschutrymmen med risk för vattenbegjutning eller fuktbelastning ska förses med tätskikt
 
Det är matta som gäller I rummet så kakel går bort.

Min idé är att som med bord lägga väggen upp 30 cm upp på snedtaket och sen lägga taket ner i övergången och sen limma på en svanhalslist över lappet o dölja skarven. Så oavsett om de rör sig döljs de av listen
 
Tänk risk, hur stor risk att vattenskada sker 135cm eller högre på snedtak? Måla!
 
Se till att måla först så mattan överlappar målningen. Sen kan du bättra efter mattan om det behövs. Observera branschregler för målning i våtrum vägg och tak. Du behöver ingen list i skarven om du inte vill ha det. Spackla ut mot kanten efter mattläggning så får du en snygg övergång.
Lycka till!
 
Krille-72 Krille-72 skrev:
Se till att måla först så mattan överlappar målningen. Sen kan du bättra efter mattan om det behövs. Observera branschregler för målning i våtrum vägg och tak. Du behöver ingen list i skarven om du inte vill ha det. Spackla ut mot kanten efter mattläggning så får du en snygg övergång.
Lycka till!
R Robin Johannesson skrev:
Hej! Blir inte klok på regler om snedtak men tolkar det som att det är zon 1 som gäller? Taket börjar 135cm från golvet och ett badkar ska stå längst kortsida vägg.

Min önskan hade varit att mattläggaren la matta men han hävdar att risken för rörelse gör att han inte vill sätta matta upp snedtaket? Ser hur många som helst som kaklat snedtak och matta kan väl inte vara värre?

Bifogar bild under renoveringen.
 
R Robin Johannesson skrev:
Hej! Blir inte klok på regler om snedtak men tolkar det som att det är zon 1 som gäller? Taket börjar 135cm från golvet och ett badkar ska stå längst kortsida vägg.

Min önskan hade varit att mattläggaren la matta men han hävdar att risken för rörelse gör att han inte vill sätta matta upp snedtaket? Ser hur många som helst som kaklat snedtak och matta kan väl inte vara värre?

Bifogar bild under renoveringen.
att risken för rörelse gör att ? Ser hur många som helst som kaklat snedtak och matta kan väl inte vara värre?

Bifogar bild under renoveringen.[/QUOTE]

Du får nog prata med din mattläggare igen. Självklart skall ingen rörelse uppstå om du bygger rätt. Får du rörelse så får du problem vilket tätskikt du än har. Minst problem skulle jag säga att du får med våtrumsmatta.
Stabila reglar. 15 mm Plyfa och gips så ska det hålla för alla tätskikt.
 
Det går alldeles utmärkt att sätta våtrumsmatta i snedtak. Men då sveper man inte runt alla fyra väggarna (som mattläggaren helst vill och sedan måla snedtaket), utan sveper horisontellt runt de tre ”normala” väggarna och låter därefter den fjärde väggen plus snedtaket kläs i ett stycke uppifrån och ner. I vårt fall var badrummet så litet att denna våd inte behövde skarvas. Valde dessutom annan kulör så att vägg plus snedtak bildade fondvägg.

Man får dock vara beredd på att det kanske inte blir ett knivskarpt veck mellan vägg o snedtak. Alltid svårt att limma våtrumsmatta och få den att fästa i hörn. I värsta fall kan man ju sätta upp en list.
 
Silver78 Silver78 skrev:
Det är mycket svårt att få det snyggt mot snedtak med matta. Kör man målat med vt system så är det minst lika bra. Du har inget att vara orolig för.
Kört målat i snedtak! 4år sen cirka och ser som nytt ut, rekommenderas
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.