Hej!
Jag anlitade byggföretag för byggnation av Attefall 30 kvm, 3,69 x813 kvm, platta på mark och pulpettak, plåt lutning 5 grader.
Min fråga:
Är det rätt konstruktion?

Tack på förhand
Qassim Awad
 
  • Attefallshus under konstruktion med platta på mark och synligt pulpettak i trästomme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Konstruktion av en Attefallshus stomme med träbjälkar, osynlig plattgrund och ställningar i vintermiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Stomme och takstolar i trä för Attefallshus under konstruktion med plåtbeklätt pulpettak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Stomme av träreglar till Attefallshus under konstruktion, med synligt taköverhäng och omgivande snö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det första jag noterar är urjacken av takreglarna på hammarbandet, dessa ser ut att vara lite för stora. Om det nettotvärsnitt som är kvar klarar att ta tvärkraften bör regeln förstärkas för den fläkning som uppstår på insidan av hammarbandet. Annat bör regeln förses med balkskor ist. Upplagslängden vid skarven på hammarbandet ser också aningen litet ut.
 
  • Gilla
qassim
  • Laddar…
Varför sitter det klossar på takstolarna upp mot råsponten?
 
  • Gilla
qassim
  • Laddar…
B bossespecial skrev:
Det första jag noterar är urjacken av takreglarna på hammarbandet, dessa ser ut att vara lite för stora. Om det nettotvärsnitt som är kvar klarar att ta tvärkraften bör regeln förstärkas för den fläkning som uppstår på insidan av hammarbandet. Annat bör regeln förses med balkskor ist. Upplagslängden vid skarven på hammarbandet ser också aningen litet ut.
Jag har reagerat, lekman, på den också men de sa att det inte klart än och kommer att försträcka regeln som du skrev.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Varför sitter det klossar på takstolarna upp mot råsponten?
Jag tror för att fästa andra regeln, som ser ut på bilden
 
  • Träreglar fastsatta på ett träbjälklag med synliga skruvar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad är anledningen till att bärlinan är intryckt i takbalken och inte liggande under? Höga fönster?
 
B bossespecial skrev:
Vad är anledningen till att bärlinan är intryckt i takbalken och inte liggande under? Höga fönster?
Det är pga en loft på 8 kvm tror jag.
 
  • Ritningar av byggnadens östra och södra fasad samt sektioner med mått som visar loftets konstruktion.
  • Architektonisk ritning av ett hus med entréplan och ett loft på övre plan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser man på tvärsektionen så är takreglarna i lutning, nu ligger takreglarna horisontellt så lite av takhöjden går förlorad. Så egentligen har de inte följt ritningen. Dock ser jag inget som säger att bärlinan måste placeras så högt.
Jag tycker att du ska begära en beräkning av snickarna som visar att urjacket är ok innan de fortsätter med bygget.
 
B bossespecial skrev:
Ser man på tvärsektionen så är takreglarna i lutning, nu ligger takreglarna horisontellt så lite av takhöjden går förlorad. Så egentligen har de inte följt ritningen. Dock ser jag inget som säger att bärlinan måste placeras så högt.
Jag tycker att du ska begära en beräkning av snickarna som visar att urjacket är ok innan de fortsätter med bygget.
Det har lagt 2 takreglar på varandra och den översta för att få lutningen ju med att den nedre är horisontellt och så sätt menar de att man kan få rakt tak invändigt. Jag vet inte hur det kommer att påverka takkonstruktion och utseende på fasadritningen.
 
  • Schematisk illustration av två överlappande takreglar med den övre i en lutning och den nedre horisontell.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Dubbla takreglar monterade för att skapa taklutning, den ena horisontellt för rakt innertak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Absolut, det förstår jag. Har ni kommit överens om ett horisontellt innertak så är det inga konstigheter. Jag menade bara att ritningarna visade att innertaket följer taklutningen. Jag är dock fortfarande frågande till varför de tryckt upp bärlinan i takbalkarna, det verkar inte som det finns något som motiverar denna typ av lösning.
 
Snickarna har troligt följt ritningen för väggsektionerna och sedan valt lösningen med en rak takbalk med xtra kil för lutningen ist för enl ritningen att balken lutar så har bärlinan hamnat för högt - urjackad takbalk som följd..
 
  • Gilla
qassim
  • Laddar…
Isf borde inte båda sidor av takbalken vara urjackade om de följt ritning när de gjorde väggsektionerna?
 
B bossespecial skrev:
Absolut, det förstår jag. Har ni kommit överens om ett horisontellt innertak så är det inga konstigheter. Jag menade bara att ritningarna visade att innertaket följer taklutningen. Jag är dock fortfarande frågande till varför de tryckt upp bärlinan i takbalkarna, det verkar inte som det finns något som motiverar denna typ av lösning.
Han tryckte upp bärlinan i tak balkarna eftersom höjden på taket ska inte vara mer 4 meter, hoppas att det rätt svar.
Han kom idag och tänkte förstärka tak balkarna med att lägga limträbalk 215x56 längs hela huset strax under tak balkarna och dessutom lägger nya reglar 220x45 bredvid tak balkarna som ligger på limträbalk, jag hoppas att jag beskriver rätt. Tycker du att det räcker?
 
B bossespecial skrev:
Isf borde inte båda sidor av takbalken vara urjackade om de följt ritning när de gjorde väggsektionerna?
Sant, såg nu att det var samma sak i bakkant, trodde det bara var i framkant dom jackat ur..
Ja du då det fn vad han tänkt.. det är ju klart enklare att lägga takbalken ovanpå hammarbamdet och att fästa och förankra balkarna med tex vinkeljärn..
 
  • Gilla
bossespecial
  • Laddar…
Q qassim skrev:
Han tryckte upp bärlinan i tak balkarna eftersom höjden på taket ska inte vara mer 4 meter, hoppas att det rätt svar.
Han kom idag och tänkte förstärka tak balkarna med att lägga limträbalk 215x56 längs hela huset strax under tak balkarna och dessutom lägger nya reglar 220x45 bredvid tak balkarna som ligger på limträbalk, jag hoppas att jag beskriver rätt. Tycker du att det räcker?
Alltså hade de gjort väggarna för höga och lösningen blev då att jacka ur takreglarna.
Om jag förstår rätt så är tanken att limträbalken ska sättas på insidan av väggen under takreglarna och på så sätt fungera som stöd? Isf räcker det med konstruktionsvirke samt att tjockleken blir lika som ett eventuellt installationsskikt.
Att bygga på med ytterligare takbalkar är inte nödvändigt map urjacket om de befintliga takreglarna får ett nytt upplag.
 
  • Gilla
qassim
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.