Hej ,

Läser på rotavdragen.se ”Det stöd som du kan få för grön teknik täcker 15 procent av material- och arbetskostnaden om du installerar solceller.”

Kan man tolka det som att man får ett stöd på 15% på materialkostnaden om man inte väljer att ta en installatör för att montera panelerna utan endast för inkoppling m.m ?
 
Tror tyvärr att du tolkat fel. Som jag tolkat nya avdraget ger det avdrag på fakturan från installatören, köper du delar från annan än installatören blir det inget avdrag.
 
S spendera skrev:
Tror tyvärr att du tolkat fel. Som jag tolkat nya avdraget ger det avdrag på fakturan från installatören, köper du delar från annan än installatören blir det inget avdrag.
Hej, nej det verkar stämma som jag skrev. Jag köper allt från solshoppen.se utan installation. De ger 15% avdrag på det jag beställer.
 
Då ger de dig en rabatt på priset direk, inte ett grönt skatteavdrag på deklarationen?
Fast fungerar det som du skriver är det jättebra, för då blir man inte så styrd vid val av installatör.
 
S spendera skrev:
Då ger de dig en rabatt på priset direk, inte ett grönt skatteavdrag på deklarationen?
Fast fungerar det som du skriver är det jättebra, för då blir man inte så styrd vid val av installatör.
Enligt dem så är det en skattereduktion.
Jag tycker det står klart och tydligt i regeringens proposition ”Förslaget innebär att en skattereduktion ska gälla för arbets- och materialkostnader vid installation av grön teknik, som solceller, lagring av egenproducerad elenergi och laddningspunkter till elfordon.”

Det står att det gäller både för materialkostnader och installation.
Man får alltså skattereduktion med 15% på materialet och installationen.
 
Så här står det visserligen hos Skatteverket

”I de fall kunden själv köper in material från någon annan än det företag som utför installationen av grön teknik kan skattereduktion enbart medges för installationsarbetet. I denna situation medges alltså inte skattereduktion för materialkostnaden.”

Dock så köper jag in materialet från solshoppen, monterar det själv och tar sedan hjälp av solshoppen att installera det. Så därför menar de att det gäller för både material och installation.
 
  • Gilla
Messier1994
  • Laddar…
I impendill skrev:
Så här står det visserligen hos Skatteverket

”I de fall kunden själv köper in material från någon annan än det företag som utför installationen av grön teknik kan skattereduktion enbart medges för installationsarbetet. I denna situation medges alltså inte skattereduktion för materialkostnaden.”

Dock så köper jag in materialet från solshoppen, monterar det själv och tar sedan hjälp av solshoppen att installera det. Så därför menar de att det gäller för både material och installation.
Då är jag med, då du använder samma företag för alla delar är det ok med avdraget, hade du köpt elektriker/drifttagning från annat håll hade det inte gått.
 
  • Gilla
Messier1994
  • Laddar…
S spendera skrev:
Då är jag med, då du använder samma företag för alla delar är det ok med avdraget, hade du köpt elektriker/drifttagning från annat håll hade det inte gått.
Ja precis. Det visste jag inte, men nu vet jag:) man lär sig alltid något nytt:)
 
impedill,
skattereduktion för grön teknik börjar först gälla från och med 1 jan 2021. Har du handlat utrustning före det datumet är du nog inte berättigad till grön skatteavdrag. Du har tyvärr torskat är jag rädd för.
 
A Arnodt skrev:
impedill,
skattereduktion för grön teknik börjar först gälla från och med 1 jan 2021. Har du handlat utrustning före det datumet är du nog inte berättigad till grön skatteavdrag. Du har tyvärr torskat är jag rädd för.
Ja precis, därför har jag inte köpt något ännu utan väntar tills 1 januari.
 
I impendill skrev:
Så här står det visserligen hos Skatteverket

”I de fall kunden själv köper in material från någon annan än det företag som utför installationen av grön teknik kan skattereduktion enbart medges för installationsarbetet. I denna situation medges alltså inte skattereduktion för materialkostnaden.”

Dock så köper jag in materialet från solshoppen, monterar det själv och tar sedan hjälp av solshoppen att installera det. Så därför menar de att det gäller för både material och installation.
Har kollat upp detta och ovan stämmer.

Är det samma sak med ROT? Antar det. Tycker det är en ganska knepig reglering. Har flera gånger märkt att grejer som man får för hantverkarnas inköpspris finns betydligt billigare på annat håll och i de fall man inte själv kan ligga på om priser så kan de bli väldigt höga i förhållande till vad som finns tillgängligt. Blir väldigt ineffektivt i samhället när prylar köps in av personer som inte står för kostnaden...
 
M Messier1994 skrev:
Har kollat upp detta och ovan stämmer.

Är det samma sak med ROT? Antar det. Tycker det är en ganska knepig reglering. Har flera gånger märkt att grejer som man får för hantverkarnas inköpspris finns betydligt billigare på annat håll och i de fall man inte själv kan ligga på om priser så kan de bli väldigt höga i förhållande till vad som finns tillgängligt. Blir väldigt ineffektivt i samhället när prylar köps in av personer som inte står för kostnaden...
För ROT finns inte någon sådan regel då avdraget endast gäller arbetskostnaden. Det är dock inte alltid hantverkaren vill använda kundenens produkter så kolla innan du handlar samt våga ställ frågan om materialpriser före du beställer jobbet. Du vill veta vad saker och ting kostar och inte rabatten på varan då hantverkare kan ha prislistor som är flera gånger normalt butikspris som de utgår från.
 
  • Gilla
Messier1994
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.