Hej alla kunniga!
Innan jag skriver bör jag säga att jag har läst spisbibeln och kontrollerat att nolla är framdragen. 5 kablar inkopplade i perilexdosan i väggen och 3x16A i proppskåpet för spisen. Mätte mellan nollan och varje fas och fick 230V. Hade tidigare en Bosch 400V spis inkopplad med en 4-ledarkabel utan någon nolla i perilex-stickkontakten som sig bör.
Fick idag min sprillans Bosch 230V spis och köpte 2,5mm 5-ledarkabel med gummihölje och ny perilex-stickkontakt. Kopplade i plinten på baksidan av spisen enligt 3N - bilden på klistermärket på spisen som ni ser. Och ni ser även på bilden hur jag kopplade, helt enligt klistermärksbilden. Trippelkollade även att allt stämde i perilex-stickkontakten, dvs. att nollan, jorden och faståtarna satt rätt. Kopplar in perilexkontakten i uttaget och spisen börjar tjuta samt visar koden U 4 på hällens display vilket jag misstänker är Boschs U400 kod som betyder överspänning.
Vad f-n gör jag för fel?
 
E
A akromat skrev:
Hej alla kunniga!
Innan jag skriver bör jag säga att jag har läst spisbibeln och kontrollerat att nolla är framdragen. 5 kablar inkopplade i perilexdosan i väggen och 3x16A i proppskåpet för spisen. Mätte mellan nollan och varje fas och fick 230V. Hade tidigare en Bosch 400V spis inkopplad med en 4-ledarkabel utan någon nolla i perilex-stickkontakten som sig bör.
Fick idag min sprillans Bosch 230V spis och köpte 2,5mm 5-ledarkabel med gummihölje och ny perilex-stickkontakt. Kopplade i plinten på baksidan av spisen enligt 3N - bilden på klistermärket på spisen som ni ser. Och ni ser även på bilden hur jag kopplade, helt enligt klistermärksbilden. Trippelkollade även att allt stämde i perilex-stickkontakten, dvs. att nollan, jorden och faståtarna satt rätt. Kopplar in perilexkontakten i uttaget och spisen börjar tjuta samt visar koden U 4 på hällens display vilket jag misstänker är Boschs U400 kod som betyder överspänning.
Vad f-n gör jag för fel?
Hej, vad trist start!
Har du eller kan du utföra samtliga 10 spänningsmätningar. Verifiera därefter att spänningarna är på sina respektive platser.

400-400-230-230
400-230-230
230-230
0
 
  • Gilla
akromat
  • Laddar…
Av bilderna ser allting rätt ut. Men du kan kontrollmäta spänningarna på spisens plint för att vara säker.

Men, detta är en spis med begränsad effekt som inte kan nyttjas fullt ut i Svenska bostäder med trefas... Det verkar som att en av plintarna för fas är en blindplint som inte används. Utan hällen använder endast en fas. Bosch är otydliga på denna punkt, men man ser det på totaleffekten 7900 W, på märkningen "20 A" på inkopplingsanvisningen, på hällens maxeffekt 4500 W, och på den "smarta" effektfördelningen av zonerna på hällen. Det går alltså att inte dra på alla zoner samtidigt med full effekt. Det kan vara värt att kontrollera effektinställningen om det går.
 
  • Gilla
akromat
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det verkar som att en av plintarna för fas är en blindplint som inte används. Utan hällen använder endast en fas.
Hur menar du nu ? Det är 3-faser in och 3-faser vidare in i spisen.
Elektriska anslutningar med 3-faser märkta 1 till 5 på en anordning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tack alla för era svar! Jag hade kopplat allt rätt, fick det bekräftat av elektriker idag som har mätt i uttag och spis mm... Spisen är kaputt..bara att skicka tillbaka...
 
  • Arg
El-Löken66
  • Laddar…
E
A akromat skrev:
Tack alla för era svar! Jag hade kopplat allt rätt, fick det bekräftat av elektriker idag som har mätt i uttag och spis mm... Spisen är kaputt..bara att skicka tillbaka...
Kan det vara som att idag säljer ju butiker saker och ting på öppet köp, fast dessa kan ha brukats i upp till 90 dagar av någon? Sen sänker butiken priset och säljer det till andra kunder utan att direkt informera, outlet kan det nog kallas ibland.

Då är frågan ifall de testat spisen då de fick in den - nej.
 
  • Gilla
akromat
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Kan det vara som att idag säljer ju butiker saker och ting på öppet köp, fast dessa kan ha brukats i upp till 90 dagar av någon? Sen sänker butiken priset och säljer det till andra kunder utan att direkt informera, outlet kan det nog kallas ibland.

Då är frågan ifall de testat spisen då de fick in den - nej.
Så kan det vara, skulle inte förvåna mig ett dugg, detta var den andra spisen jag beställde från samma firma, den första, en Electrolux lossnade ett vrede på och varmluftsfläkten tog i gallret. Sen upptäckte jag även en liten bortskavning av färg på plåten nertill. Suck!
 
nisse123 nisse123 skrev:
Hur menar du nu ? Det är 3-faser in och 3-faser vidare in i spisen.
Jag menar att uppgifter på Bosch hemsida tyder på att det är nåt skumt med denna spis. Här är en annan tråd med en liknande Boschspis.
https://www.byggahus.se/forum/threads/bosch-spis-inkoppling.400518/
Så min rekommendation är att TS byter till en "normal" spis för att kunna nyttja spisen fullt ut. Man behöver ingen "smart" lastfördelning i spisen i Svenska bostäder med trefas. Det beror ju förstås på matlagningsvanorna ifall man kommer att märka av den begränsade effekt som denna spis har.
 
  • Gilla
akromat
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag menar att uppgifter på Bosch hemsida tyder på att det är nåt skumt med denna spis. Här är en annan tråd med en liknande Boschspis.
[länk]
Så min rekommendation är att TS byter till en "normal" spis för att kunna nyttja spisen fullt ut. Man behöver ingen "smart" lastfördelning i spisen i Svenska bostäder med trefas. Det beror ju förstås på matlagningsvanorna ifall man kommer att märka av den begränsade effekt som denna spis har.
Det var intressant! Då säljer de alltså en tvåfas-spis men man luras att tro att man kan köra på tre faser eftersom klistermärket på baksidan visar en möjlig trefas-koppling...
 
Precis...och många upptäcker det nog inte förrän det stora julbaket drar igång.
 
  • Gilla
akromat
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Precis...och många upptäcker det nog inte förrän det stora julbaket drar igång.
Jag utnyttjar min ångerrätt och skickar tillbaka eländet.. Smög in på mediamarkt igår och skaffade en trefas electrolux istället, med kabel och Perilex förinstallerade.. funkar som en dröm.. :giggle:
 
  • Gilla
El-Löken66 och 1 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Av bilderna ser allting rätt ut. Men du kan kontrollmäta spänningarna på spisens plint för att vara säker.

Men, detta är en spis med begränsad effekt som inte kan nyttjas fullt ut i Svenska bostäder med trefas... Det verkar som att en av plintarna för fas är en blindplint som inte används. Utan hällen använder endast en fas. Bosch är otydliga på denna punkt, men man ser det på totaleffekten 7900 W, på märkningen "20 A" på inkopplingsanvisningen, på hällens maxeffekt 4500 W, och på den "smarta" effektfördelningen av zonerna på hällen. Det går alltså att inte dra på alla zoner samtidigt med full effekt. Det kan vara värt att kontrollera effektinställningen om det går.
Det här är svaret som jag fick från Bosch service;

'Hej, vänligen se svar från tekniska avdelningen:


Får Du upp U400 så är spisen med största sannolikhet felkopplad. Elektrikern har satt en fas på en nolla anslutning. Så Du bör ta detta med elektrikern igen.

Detta är en 230V spis och den kan bara kopplas in med2 faser. En av anslutningsstiften (1) är tom. Det är troligtvis därför elektrikern kopplat fel eftersom han anslutit spisen felaktigt med 3 faser.

Oftast går inte hällen sönder av detta men spisen får inte användas förrän en elektriker kopplat detta rätt.


Spisen ska för att få ut maximal effekt kopplas 2x20 A. Men det går att koppla in den även med 2x16A men då måste hällen effektbegränsas. Hur detta görs finns med i bruksanvisningen under Grundinställningar. Hällen får inte köras på 2x16 utan att effektbegränsas eftersom det kan skada säkringarna. Välj inställningen för 3500 Watt max."

Man baxnar... nu vet jag inte hur många bostäder i Sverige som har spiskontakt/dosa säkrad på 20A men vad fan håller Bosch på med? Anger på hemsidan att det är en 16A spis men på baksidan av spisen står det 20A och en bild med en möjlig trefas-koppling.. Blind plint? Trots att det sitter en kabel där? Effektbegränsning? Det här är ju lurendrejeri..
 
  • Wow
El-Löken66
  • Laddar…
Vad var det jag sa om meningsfullt svar? Men jag blev faktiskt ändå förvånad över nivån på denna inkompetens inom Bosch tekniska avdelning...
 
  • Gilla
akromat
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Vad var det jag sa om meningsfullt svar? Men jag blev faktiskt ändå förvånad över nivån på denna inkompetens inom Bosch tekniska avdelning...
Ja, det var i alla fall sista gången jag köper en Bosch-spis...
 
E
A akromat skrev:
Ja, det var i alla fall sista gången jag köper en Bosch-spis...
Bosch har tidigare haft bra grejor men det verkar ha kommit in riktigt mysko grejer på senare tid.
Kanske Coronas fel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.