Hej alla kunniga!

Vi bor i ett 90m2 självdragshus ifrån 1961 (Tegel). Vi upplever dålig luft och ska nu borra in 4st friskluftsventiler, i samband med detta kommer jag täta alla fönster och dörrar med P/D-lister. Kommer detta göra någon skillnad för energibesparingen eller blir det ett nollsummespel?

(Förstår att det förmodligen kommer kosta mer energi eftersom vi förhoppningsvis kommer få in mer luft men funderingen är mer hypotetisk och gäller ifall vi skulle råka få in EXAKT lika mycket luft via friskluftsventiler placerade snett ovanför fönster med radiatorer istället för via fönster och dörrar)

Kan tillägga att våra fönster är originalbågar med 2-glas fönster men där det yttre glaset bytts mot energiglas.

Tack på förhand!
 
I stället för att
a) täta fönstren och b) borra upp hål i fasaden och sätta in ventiler
kan du kanske bara ta bort lite av tätningen i fönstren.
Då borde du ju uppleva samma effekt, dvs få mer friskluft in.
Och dessutom på rätt ställe, dvs över elementen.

Men hur är det med frånluften?
Det är kanske där det behöver förbättras, med t.ex. fläktar i våtrum och kök.
 
  • Gilla
ebenholt
  • Laddar…
Som KoW skriver, titta till frånluften först. Kanske vore fläktar på sin plats. Sedan är sprinventiler under fönstret bra eftersom den varma luften från radiatorerna får den att cirkulera uppåt.

Men väggventil er fungerar också. Kom vara ihåg att ordna med frånluft.

Till sist - det är ett stort misstag att spara energi i ett gammalt självdragshus. Se till att det cirkulerar tillräckligt med luft. Titta först på att du får tillräcklig ventilation och om du tycker uppvärmningen kostar för mycket så titta på att stötta med en värmepump eller installera bergvärme.
 
  • Gilla
ebenholt
  • Laddar…
Jag har nyligen installerat en freshfläkt som går på kontinuerlig drift i badrummet och är i färd med att byta köksfläkten till en Franke non-stop som även den kan gå med kontinuerlig drift. Ifall jag räknat rätt så ska de 2 tillsammans flytta ungefär så mycket luft som boverket rekommenderar.

Va lite inne på det här med att dra loss listerna runt fönstrena som du är inne på KnockOnWood men av 2 anledningar valde jag bort det:
1) Jag fick sagt till mig att det inte kommer räcka
2) (Anledningen till tråd-frågan) Jag har fått för mig att fönstrena kyls på det här sättet och därmed är det en större värmeförlust än att öppna ventiler? (Öppen för att jag har helt fel här!) Kanske snarare är tvärtom att det spar energi eftersom jag hamnar mer rakt över fönstrena, som ni säger?

Anders : Sprintventiler under fönstren, det låter komplicerat i ett tegelhus? Till sist - Menar du att det är olämpligt att tumma på ventilationen för att spara värme?

Tack för era svar!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.