Parla bygg som var med i fuskbyggarna bygger hus på tomten snett ovanför oss. Där går vår fiberkabel. I november grävde dom av den första gången och det tog 1månad för open infra att komma och laga. Det medförde kostnader på ca 1000kr för oss då vi har dålig mobilmottagning hemma. Vi köpte en liten 4g router med kontantkort som vi laddade på och ökade surfen på mobilerna. Trots det gick det otroligt segt.
I förrgår grävde dom av den igen:mad: från måndag ska maken jobba hemma så fick köpa en bättre router och tvillingkort på mobilabonnemanget. vi kommer få ersättning från banhof för att vi inte haft internet och avdrag på fakturan. Men finns det något sätt att få ersättning för extra utgifterna??
 
A
Det ska du väl ta med fuskbyggarna
 
Är väl bara att prata med företaget som grävt av kabeln (kan vara en underentreprenör) och se om ni kan komma överens?

Är ju småpengar det handlar om så borde inte vara ett problem.

Många verkar vara så rädda för att ta en diskussion när det kommer till såna här saker och efter 20 sidors inlägg på ett forum så slutar det ofta med att problemet löste sig genom att man faktiskt pratade med varandra.
 
Frågan borde väl nästan mer handla om ifall ni har berättat för era nya grannar vilka byggare de har anlitat..

edit:menar så klart inte att det är ert ansvar. Men nyfiken på hur någon tänker som anlitar välkända fuskare
 
H Holmspel skrev:
Många verkar vara så rädda för att ta en diskussion när det kommer till såna här saker och efter 20 sidors inlägg på ett forum så slutar det ofta med att problemet löste sig genom att man faktiskt pratade med varandra.
Du feltolkar totalt syftet med ett inlägg här. Det finns förstås ingen som tror att sakfrågan löses genom en diskussion med dig och mig här. Avsikten är förstås att få fler infallsvinklar och kunskap om lagar och regler för situationen i fråga innan man tar en diskussion med motparten. Det är ett klokt sätt att angripa problemet som inte på något vis står i motsats till att prata om saken.
 
  • Gilla
A-Man_08 och 1 till
  • Laddar…
Parla bygg har köpt tomten och bygger 4 bostadsättshus så nej inte pratat med som då dom inte är sålda
O olofh skrev:
Frågan borde väl nästan mer handla om ifall ni har berättat för era nya grannar vilka byggare de har anlitat..

edit:menar så klart inte att det är ert ansvar. Men nyfiken på hur någon tänker som anlitar välkända fuskare
 
Har mailat Parla bygg men inte fått svar, undrar mest om det är någon mening att driva vidare och på vilket sätt isåfall
H Holmspel skrev:
Är väl bara att prata med företaget som grävt av kabeln (kan vara en underentreprenör) och se om ni kan komma överens?

Är ju småpengar det handlar om så borde inte vara ett problem.

Många verkar vara så rädda för att ta en diskussion när det kommer till såna här saker och efter 20 sidors inlägg på ett forum så slutar det ofta med att problemet löste sig genom att man faktiskt pratade med varandra.
 
M mangsa skrev:
Parla bygg har köpt tomten och bygger 4 bostadsättshus så nej inte pratat med som då dom inte är sålda
ah. Shit va trist för de som köper.. kan tyvärr inte ge ngn faktabaserad input på ursprungsfrågan. Rent skadeståndsmässigt verkar ni inte ha åsamkats så stora kostnader så det är värt att strida juridiskt för det men jag hade försökt få tag på någon ansvarig så kanske du får igen ett par tusenlappar. Men svårt med ett sånt företag
 
  • Gilla
Taxture
  • Laddar…
Ja det är det
 
Det ska absolut inte behöva ta en månad att laga en avgrävd fiber. Jag jobbar hos en annan nätägare och när vi får en accesskabel avgrävd eller skadad på annat vis, så är det sällan det tar mer än några dagar innan allt är återställt igen.

Nu vet ju både jag och alla andra i branschen att Open Infra inte är som alla andra, men du får ligga på dem lite mer intensivt tills skadan är åtgärdad.

Ett tips är ju, som nämnts, att prata med byggarna och se till att de skapar ett ärende på ledningskollen.se så att de får underlag över befintliga ledningar. Det är även kostnadsfritt att få ledningar utsatta, så det finns egentligen inga ursäkter att gräva av något i marken.
 
  • Gilla
remrag
  • Laddar…
Jag skulle tro att det blir svårt att juridiskt få verkan mot fuskbyggarna. Ni har ingen juridisk relation till dem avseende fibern. Om ni inte kan få ersättning från Open infra/Bahnhof (som de kan välja att regressa mot byggarna) så blir det nog svårt.

Sen kan fuskbyggarna gå med på att ersätta er ändå för framtida grannsämja, men det skulle då vara ganska frivilligt.
 
  • Gilla
mangsa
  • Laddar…
Ångrar bittert att vi valde OI men fanns inget annat då och vi visste inte bättre... vi var på dom sist.. ändå tog det denna tid
B Bonzo2000 skrev:
Det ska absolut inte behöva ta en månad att laga en avgrävd fiber. Jag jobbar hos en annan nätägare och när vi får en accesskabel avgrävd eller skadad på annat vis, så är det sällan det tar mer än några dagar innan allt är återställt igen.

Nu vet ju både jag och alla andra i branschen att Open Infra inte är som alla andra, men du får ligga på dem lite mer intensivt tills skadan är åtgärdad.

Ett tips är ju, som nämnts, att prata med byggarna och se till att de skapar ett ärende på ledningskollen.se så att de får underlag över befintliga ledningar. Det är även kostnadsfritt att få ledningar utsatta, så det finns egentligen inga ursäkter att gräva av något i marken.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.