Vårt hus är byggt 1928 i en lång slänt. Grannen byggde sitt hus ungefär 1950 och schaktade då ut för att få en plan tomt. Mot vår tomt ställde de en stödmur som nu börjar ge vika. Enligt ritningar går tomtgränsen mitt i stödmuren. Grannen vill att jag helt och hållet bekostar en reparation medan jag menar att hans fastighet har skapat problemet och att vi skall hållas skadelösa (till saken hör att detta är en del av vår skogiga tomt som vi inte använder och jag drabbas inte speciellt mycket om vår trädgård skulle rasa ner i hans men han får däremot min trädgård på sin altan. Jag har alltså ingen som helst nytta av muren.)

Finns det något som säger att jag skall behöva finansiera (delfinansiera eller helfinansiera) muren mot hans hus?
 
Är ni överens om att det var ägaren till hans fastighet som byggde muren? Oavsett är du inte tvungen att göra någonting om den ligger på tomtgränsen. Meddela vänligt att du inte är ägaren till muren och inte intresserad att fixa till den.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
Ja, den enklaste tolkningen är att muren är ett tillbehör till grannens fastighet som behövs för den fastigheten stadigvarande bruk (Jordabalken 2 kap 1 §). Då har grannen köpt muren med fastigheten och har också underhållsansvaret.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Är det uppenbart för en utomstående, utan kunskap om historiken, på vilken sida av tomtgränsen man ändrat den naturliga sluttningen?
 
Jag vill påstå att det är helt uppenbart att grannfastigheten satt stödmuren vid schaktningen. De som ägde vår fastighet på 50-talet var inte så noga med att muren stälkdes lite på vår tomt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.