Byggde ett Trivselhus 2002 och har inte ångrat mig. Kanske lite dyrare men ganska bra standard.
Mycket som är MDF i andra hus är trä i Trivselhus som smygar, lister och foder.
Innerdörrar i trä i stället för fanér, parkett i stället för laminat, ljudisolerade innerväggar och så vidare.
Vi köpte med totalentreprenad och mycket var nyckelfärdigt.
Jag tänkte som så att har jag inte råd nu så kommer jag inte ha råd om några år och försökte få med så mycket som möjligt från början.
Många snålar in på ett garage bara för att göra det nåt år senare men man har ju inte mer pengar då.
Så mitt råd är, bygg med kvalitet och gör alla tillägg nu för du blir inte rikare imorgon.

/P.
 
Vi byggde Anebyhus 2016 och sparade en del pengar på att ta bort städskåp (har för mig att det var ca 5000kr i avdrag!) garderober, badrumsinredning och hålla elinstallationen enkel utan massa spotar överallt som elektrikerna gärna ville sälja in . Vi köpte och monterade garderober och badrumsinredning från Ikea som vi levererade till bygget när de angav att det var dags, funkade bra. Ångrar att vi inte valde till osb i alla innerväggar, har det bara i ytterväggarna. Är i övrigt nöjd med kvaliten ( valde till tjockare parkett, stenskiva kök bl a.)
 
Vi hälsade på en familj som hade byggt prio 143 med eksjöhus. Dom sparade en del på att välja bort inredningen i groventren och sätta in ikea istället. Snickarna kunde göra det utan extra kostnad så länge köparna hade monterat skåpen själva (original kommer färdigmonterade).

Kom ihåg att räkna med 200-300k extra på grunden, en väldigt klassisk grej som kan dra iväg om det inte är optimala förhållanden.
 
M muli skrev:
Hej, säkerligen första inlägget av många då man kommer undra en hel del men jag kör igång.

Jag har precis köpt tomt och letar för fullt bland alla hustillverkare. Häromdagen pratade jag med en säljare och personen påstod då att vissa mindre företag kör generalentreprenad fastän de påstår det är totalentreprenad. Personen ville då inte berätta vilka mindre företag detta var. Vet någon vilka det är?

Aja, just nu känns det som att vi kommer köra på Prio 143 från Eksjöhus. Lever med en tight budget och de har sagt att man får välja bort saker och köpa eget. Det jag känner är att vitvaror (allt exklusive köksfläkt) kan jag köpa och garderoben. Finns det annat jag inte tänkt på som är pengasparande? Larmet är bortplockat med.

Har lite att röra mig på men finns det saker man faktiskt kan spara pengar på? Tänker det är alltid bra om man kan spara på vissa saker. Känns som att det finns en del saker man inte tänkt på där det finns pengar att spara.

Har även tänkt på att ta ett Ikea kök, men efter vad jag googlar så verkar det knappast vara många kronor man sparar.

Tar gärna emot tips. Funderar exempelvis på att lägga till trä skivor överallt på samma sätt som Trivselhus har,detta skulle kosta 25 tusen och det känns som att man i framtiden kommer uppskatta det.

Sen undrar jag rent kvalité mässigt hur Annebyhus står sig mot Eksjöhus och Trivselhus?

Vi byggde Varbergshus, 1-plans på 156m2 (Grimsholmen modern) i Örebro, med carport o isolerat förråd på 14 m2..Lösvirke, grundmålad fasad och vi gjorde målningen själva. Gjorde en del extraval och tillägg och hamnade på ca 4.3 milj med tomt + VA. Hade egna avtal med små lokala entreprenörer som var vana att arbeta ihop. Byggaren höll i samordningen. Vi höll budget och allt funkade perfekt. Har byggkalkylen kvar..

- Valde mellan flera tillverkare och Varbergshus hade inte totalentreprenad där vi bor. Kollade runt och pratade med några som hade nybyggda hus och som byggts av samma byggare. Fick mycket bra referenser och en bild av kvalitén på arbetet. Kontaktade sedan .byggaren angående vår plan och gick igenom den ihop. Tog sedan kontakt med de andra entreprenörer han brukade jobba med (el, VA, plattsättning, målare) och gick igenom bygget med dem. Tecknade sedan egna avtal där byggaren stod för samordningen. Vi hade Varbergshus egna kostnader som utgångspunkt när vi tecknade avtalen och hade god hjälp av Varbergshus med avtal, uppföljningar, kalkyl mm. Varbergshus kontaktperson hade kontakt med vår byggare regelbundet.
Vi var aktivt med i byggprocessen och hade daglig kontakt med alla på plats-
Vad sparade vi in:
- Renhållningen på arbetsplatsen höll vi själva i, ca 30 000
- Fasta specificerade kostnader för alla arbetsinsatser/ kontrollansvarig ca 50.000
- Målning: Köpte Beckers perfekt plus facade i Norge. Sparade ca 1500kr /10 liter (pris i Sverige 2600kr, i Norge 1100). Totalt ca 25.000kr.
- Kakel/klinker. Köpte successivt under ett år när vi hittade det vi ville ha, på kampanj, via kontakter bla: ca 20.000
Kunde inte spara in så mycket på materialinköp då husföretagets priser är svåra att matcha.
Kan ha glömt något.
Extra kostnader för fika varje vecka........Värt varje spänn. Var jäkligt uppskattat.

F ö det bäst vi har gjort. Bott i 3 år nu och vill inte åka hemifrån. Har nu ett mycket energisnålt hus med hög kvalitét.

Nu blir det nog pool till sommaren. Väntar på mina offerter... Ett nybyggt enplanshus med vit fasad och tegeltak i kvällsljus, carport synlig till höger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett nybyggt 1-plans Varbergshus med vit fasad och mörkt tak i kvällsljus, upplyst av utomhuslampor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Abc Defg och 2 till
  • Laddar…
Skriv inte på något med eksjöhus (eller annan leverantör) först du fått en "öppen" produktionskalkyl. Gör du det blir det således svårt att veta vad du verkligen får tillbaka när något ska avgå. Klassiska fällan när säljaren snackar om 100% avdrag och det visar sig att det inte finns något att jämföra med...
 
I Skåne gäller totalentreprenad med "Förstavillan" alla dagar i veckan..!
 
J Jimkih81 skrev:
Skriv inte på något med eksjöhus (eller annan leverantör) först du fått en "öppen" produktionskalkyl. Gör du det blir det således svårt att veta vad du verkligen får tillbaka när något ska avgå. Klassiska fällan när säljaren snackar om 100% avdrag och det visar sig att det inte finns något att jämföra med...
Vad innebär öpoen produktionskalkyl?

Jag har fått en där jag ser priser på det jag ska völja bort, exempelvis miele produkterna tycker jag är löjligt dyra.

Är det de du menar?

Tack för alla svar snälla.

Jag är på gränsen på att skriva avtal med eksjöhus, känner dem verkar tryggast att bygga med här i trakterna. Har pratat med en hel del och dem känns bäst. Gillar även planen mest och husen jag sett känns dem välbyggda.

Hur kan man se besiktningsprotokoll i Skåne? Tänker hur ligger deras hus till?
 
  • Gilla
Abc Defg
  • Laddar…
Vi skrev häromdan på med Eksjöhus och valde prio 143.

Tack för alla svar
 
  • Gilla
Abc Defg
  • Laddar…
S Sepp skrev:
Jag tror ju att du redan har koll på pengarna, men bara en påminnelse: kolla noga att det är en bra affär när du väljer bort vissa saker och köper själv. Ett par exempel från min husleverantör:

det ingick en spis&ugn utan varmluft. Värt 4000 på marknaden. När jag ville ha varmluft kunde man uppgradera till en kostnad på 5000, fast spisen som jag skulle få då kostade ju bara 5000 så då valde jag istället bort standardspisen helt och köpte varmluftspisen. Dock fick jag bara 2000 i reduktion när jag valde bort 4000kr-spisen. Alltså: Byggföretaget tjänade mest på tillval och bortval, jag tjänade mest på standard. Inte så konstigt, det är standardpriset som syns i katalogen som ska locka kunder som har pressad marginal

Liknande för tapeterna. Där har jag inte kostnaderna i huvet men i princip var uppgradering till dyrare tapeter lika dyrt som den dyra tapeten, men att välja bort standard tapet fick man löjligt lite för.

det som jag tjänade mest på var att få huset ”målningsförberett” och att spackla och fixa tapet själv. Obs: om det erbjuds, kolla vad målningsförberett innebär hos din leverantör. Hos min innebar det att jag måste börja med att spackla gipsskivor själv, så det var inte förberett för målning om nån i sin enfald nu gissade på det
Eksjöhus gör en stor grej av att bortval och tillval kostar samma hos dem för att vara ärliga mot kund :)
 
L LindaLou89 skrev:
Eksjöhus gör en stor grej av att bortval och tillval kostar samma hos dem för att vara ärliga mot kund :)
Hur menar du ? hur vet jag att det är till min fördel när jag väljer bort deras vitvaror ? känns väldigt svårt det här . vi ska bygga ett harmoni och börjar känna mig stressad
 
inki65 inki65 skrev:
Hur menar du ? hur vet jag att det är till min fördel när jag väljer bort deras vitvaror ? känns väldigt svårt det här . vi ska bygga ett harmoni och börjar känna mig stressad
Det finns en grupp på facebook om Eksjöhus. Rekommenderar att du går med i den. Där diskuterar man t.ex. vitvaror. Många är missnöjda med Mieles. "Vi som bygger eller har byggt med Eksjöhus"
 
Hur menar du ? hur vet jag att det är till min fördel när jag väljer bort deras vitvaror ? känns väldigt svårt det här . vi ska bygga ett harmoni och börjar känna mig stressad
Det finns en grupp på facebook om Eksjöhus. Rekommenderar att du går med i den. Där diskuterar man t.ex. vitvaror. Många är missnöjda med Mieles. "Vi som bygger eller har byggt med Eksjöhus"

Som jag tidigare nämnt i tråden, be om en produktionskalkyl innan ni börjar. Hur ska ni annars veta om de "drar av" det faktiska värdet för det som avgår?

Vi fick ingen sådan och det vad jag är missnöjd med vad gäller eksjöhus. De blir bara ett dåligt försäljningargument att avgående material reduceras till 100%
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.