Alla fönster i vårt hus "pryds" av mörka fönsterbrädor i nästan svart marmor (granit?). Gillar inte den dystra färgen, och dessutom är de flesta slitna.

Finns det något sätt att renovera upp dem? Slipa eller behandla på något sätt för att få upp glansen i ytan och få bort missfärgningar?

Eller ännu bättre finns det någon mirakelmetod (förutom att byta dem) att förvandla dem till ljusa moderna fönsterbrädor? Kan man exempelvis montera nya tunna marmorskivor ovanpå de befintliga?
 
Man borde kunna lämna in dem hos en stenfirma för slipning och polering, eller de kanske kan komma hem och göra det. Jag är lite osäker på hur det funkar, men ibland läser man i inredningstidningar om att folk får det gjort.

Om du väl får renoverat fönsterbrädorna så kan du mycket väl ändra åsikt om dem, mörk polerad marmor/granit är supersnyggt, exempelvis mot vita väggar. Stenfönsterbrädor av "förr-i-tiden"-kvalitet är äckeldyra nuförtiden, så det kan vara värt att lägga ned pengar på att renovera dem du har.

Du har inte en bild att lägga upp, det skulle vara intressant att se hur de ser ut?

/ama
 
Det kan vara värt att kolla upp vad det kostar att få dem slipade. Kanske går det att göra under på dessa skivor trots allt. Ska se om jag har en bild på dem.

Hur sitter sådana rackare fast egentligen? Murade, eller skruvad epå något sätt tro?
 
  • Gilla
Warleod
  • Laddar…
Kan vara limmade mot underlaget, och i så fall tror jag inte att de går att få bort hela....

Dessutom är de rätt sköra även vid hantering, speciellt långa bitar. Har en kompis som knäckte sin skiva till vardagsrummet vid transport :'(
 
Hej Stenskivorna är förmodligen limmade med 2 komponentslim, så det blir till att ta huggjärn eller liknande för att få bort dom. Skivorna lämnar du in till en stenverkstad som våtslipar dom, Ska slipas med ett antal olika sliprundlar innan det bli perfekt. (har själv jobbat o stått o slipat sådana) Om det är mindre stenpartier som ska slipas kan man göra det förhand och använda sig av en våtslip (har 7 olika kornigheter på diamaterna)
Så att snurra med våtslip är inget man gör hemma varje dag, iallafall inte så vanligt med diamantslippapper i var mans hem :) Men själva arbetet är inte svårare än att sköta en expressomaskin ;)
 
Jag hade exakt såna fönsterbrädor..då jag renoverar hela lyan o lägger trägolv i alla rum så tog jag helt enklet golvi resp rum som blev över, sågade till o limmade på mnarmorskivorna, blev mkt sågande och trixxande, men vart ruskigt snyggt! Blir en helt annan känsla med träfönsterbrädor. Hojta till om ni vill se bilder på dem:)

MVH
 
Flexonline skrev:
Jag hade exakt såna fönsterbrädor..då jag renoverar hela lyan o lägger trägolv i alla rum så tog jag helt enklet golvi resp rum som blev över, sågade till o limmade på mnarmorskivorna, blev mkt sågande  och trixxande, men vart ruskigt snyggt! Blir en helt annan känsla med träfönsterbrädor. Hojta till om ni vill se bilder på dem:)

MVH
Den tanken har slagit mig också, men jag har inte fått ihop hur man skulle få det riktigt bra runt kanterna etc. Lägga gärna upp en bild eller två på det!
 
lägger upp bilderna ikväll, har digitalkameran i bilen, håll till godo :D
 
Vi målade våra vita, målarn var skeptisk men vi blev mkt nöjda.
 
Jajks, både min far är stenmästare och min farfar så det ryser lite i kroppen på mig när ni säger att ni har målat med färg på ett sådant konststycke  :'(
Svart marmor är bland det dyraste stensorter du kan köpa. Om det var absolut Nero (Afrika) så kan du lämna in dom på pantbaken istället  :D
Men smaken är som baken, var o tittade på ett hus igår där man hade slagit sönder o tagit ut alla kaklade öppna spisar för att man hade bytt till bergsvärme och inte förstod behovet av att kunna elda i huset.
hoppas iallfall att det blev bra och ni blev nöjda, det är trotts allt inte alltid som sten passar överallt  ;)

Edit: Ernst K. var förresten förra veckan o slipade lite stenskivor på Gotland.
 
  • Gilla
Bygget 52
  • Laddar…
Stormen skrev:
Jajks, både min far är stenmästare och min farfar så det ryser lite i kroppen på mig när ni säger att ni har målat med färg på ett sådant konststycke  :'(
Svart marmor är bland det dyraste stensorter du kan köpa. Om det var absolut Nero (Afrika) så kan du lämna in dom på pantbaken istället  :D
Men smaken är som baken, var o tittade på ett hus igår där man hade slagit sönder o tagit ut alla kaklade öppna spisar för att man hade bytt till bergsvärme och inte förstod behovet av att kunna elda i huset.
hoppas iallfall att det blev bra och ni blev nöjda, det är trotts allt inte alltid som sten passar överallt  ;)

Edit: Ernst K. var förresten förra veckan o slipade lite stenskivor på Gotland.
Det var ingen svart marmor, utan ngn vit/grå/spygrönspräcklig historia.
Är väl säkert ändå många som skulle rynka på näsan, särskilt i den äldre generationen.
 
är det spygrönäckligt så är det förståligt :) Det måste vara snyggt o stilfullt, vilket alla i denna delen av forumet (inredning) strävar efter.
kul var det iallfall.
hade / Fredrik
 
Mina är också grå/spygrön, stora, breda, tunga och ... underbara! Att måla eller sätta trä på sådana är lite av helgerån imho.

Ett tips jag lärt mig av min mormor är att polera skivorna med vit skokräm. Det gör dem blanka och snygga. Har fungerat utmärkt för mig.


 
Ett annat som jag lärt mig av min mormor är att putsa upp dem med MP52 (OBS ej keramikrent ;))
Några droppar på en torr dammtrasa och de blir som nya!
 
Tog en stund, men min kamera har varit paj. Här kommer lite bilder på vad jag gjort med mina fönsterbrädor:

Först vardagsrummet, med kährs valnötsgolv
 
  • FNSTERBRD.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.