Hur mycket utrymme finns det mellan den "lilla" bergsknallen och stugan? :)

Och nejdå, jag tolkade bilden rätt! Förstod att dörren var från köket, men tänkte att man gick upp på baksidan för att sedan gå runt huset till entrén :cool:
 
Kan ni kanske göra en utbyggnad åt det här hållet, och behålla berget och den fina uteplatsen? Hoppas jag minns rätt nu med var prickmarken var.
 
  • Röd husfasad med tegeltak och markerad idé för utbyggnad nära berg och uteplats.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tjusig teckning!

Jo, det skulle nog gå att lösa så, men det skulle verkligen bli när berget.

Har klurat lite till med planlösningen och detta kanske skulle fungera med de tillåtna 15m2, men det blir väldigt små sovrum. Tänker en kombinerad garderob/tvättstuga, där man även klämmer in beredaren.

Planritning av ett litet hus med två sovrum, kombinerad garderob och tvättstuga samt kök och vardagsrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jo går går det nog - men när ni ändå gör investeringen som det är att bygga ut så skulle jag rekommendera att ni inte bygger en lösning som ni sen stör er på i alla år. Att backa ut ur garderoben med famnen full av blöt tvätt. Att åla sig förbi duschen för att komma åt toaletten. Att inte ha tillräckligt mycket plats för förvaring av sängkläder, stövlar....

Jag tror en separat huskropp som byggs ihop m bef hus där i hörnet skulle kunna bli rätt bra. Alltså inte för att vara tjatig :)

Ni har mycket kul framför er. Vi är precis klara med vår 20 kvm utbyggnad.
 
D DejvidK skrev:
Tjusig teckning!

Jo, det skulle nog gå att lösa så, men det skulle verkligen bli när berget.

Har klurat lite till med planlösningen och detta kanske skulle fungera med de tillåtna 15m2, men det blir väldigt små sovrum. Tänker en kombinerad garderob/tvättstuga, där man även klämmer in beredaren.

[bild]
Den vita rutan i vardagsrummet, vad är det för något?
 
J Jarlsgård skrev:
Den vita rutan i vardagsrummet, vad är det för något?
Det ska symbolisera en kamin :)
 
D DejvidK skrev:
Det ska symbolisera en kamin :)
Ja men självklart, varför skulle det inte stå en kamin där när jag eventuellt kommit på en annan lösning :rofl:
 
W Wila skrev:
Jo går går det nog - men när ni ändå gör investeringen som det är att bygga ut så skulle jag rekommendera att ni inte bygger en lösning som ni sen stör er på i alla år. Att backa ut ur garderoben med famnen full av blöt tvätt. Att åla sig förbi duschen för att komma åt toaletten. Att inte ha tillräckligt mycket plats för förvaring av sängkläder, stövlar....

Jag tror en separat huskropp som byggs ihop m bef hus där i hörnet skulle kunna bli rätt bra. Alltså inte för att vara tjatig :)

Ni har mycket kul framför er. Vi är precis klara med vår 20 kvm utbyggnad.
Är helt med på vad du menar. Är i grunden rätt sur över att vi inte får får bygga åt det hållet vi önskade, då den ytan är överlägset bäst att och enklast att bygga på. Helt platt och fint, och ingen spännande del av tomten (utgörs främst av en gammal igenfylld och svartbygd pool och tillhörande pumphus, byggt som en bunker). Samt skulle se mest naturligt ut. Men men.
 
  • Gilla
Wila
  • Laddar…
J Jarlsgård skrev:
Ja men självklart, varför skulle det inte stå en kamin där när jag eventuellt kommit på en annan lösning :rofl:
Typiskt! Men ja, den är lite stökig att flytta på, även om det också varit på bordet så att säga.
 
Jadu, jag har nog vridit och vänt på det hur mycket som helst nu.

Jag landar i 2 fungerande alternativ.

  • Gör en huskropp där det inte är prickmark
  • Flytta ut köket
Det är de bästa 2 alternativen jag kan komma med!

Ett sista alternativ hade varit att göra en liten vinkel på baksidan för ett sovrum där altanen är, men jag misstänker att ni vill behålla den :surprised:
 
Behöver ni två sovrum i huvudbyggnaden? Om det är för gäster eller äldre barn så kanske en eller två gästbodar fungerar? Beror så klart väldigt mycket på hur ni vill nyttja huset.

Sen är det väl inte så dyrt att ta bort lite berg, ffa om stenen kan hanteras på tomten, det är när det blir stora mängder det springer iväg. Men ni vill kanske ha kvar nuvarande utseende?
 
Finns faktisk två friggebodar/gästhus där den ena är tänkt att disponeras av dottern (11 år). Men de ligger relativt avsides från huvudbyggnaden (andra sidan "berget")och vi har gjort bedömningen att det ligger rätt långt bort i tid innan hon kommer trivas att sova där själv. Tids nog är det väl snarare en fördel att det ligger avsides ;)

Så i nuläget är det nog två sovrum som gäller. Nuvarande lösning så sover vi tre i det befintliga sovrummet, men det är inte en hållbar lösning.

Har spontant utgått från att det är svårt/dyrt att ta bort berg, men det kanske inte är så farligt? Absolut skulle jag helst behålla så mycket naturligt berg som möjligt, som även utgör en del av charmen med tomten. Men det är väl som med det mesta, man kan inte få allt!

Ingen som tycker mitt förslag med en separat attefallare så nära huvudbyggnaden som möjligt verkat vara ett vettigt alternativ? Tänker mig en pergola imellan som kanske får nån slags solskydd sommartid ;)
 
Om du ska ha en attefallare så skulle jag inte förlägga den för nära, hellre ha lite avstånd och någon mysig grusgång typ :)
Nära men ändå inte för nära så att säga!

Och att sätta pergola imellan hade jag sett som en sammanbyggning och då är det ingen attefallsstuga längre
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
D DejvidK skrev:
Finns faktisk två friggebodar/gästhus där den ena är tänkt att disponeras av dottern (11 år). Men de ligger relativt avsides från huvudbyggnaden (andra sidan "berget")och vi har gjort bedömningen att det ligger rätt långt bort i tid innan hon kommer trivas att sova där själv. Tids nog är det väl snarare en fördel att det ligger avsides ;)

Så i nuläget är det nog två sovrum som gäller. Nuvarande lösning så sover vi tre i det befintliga sovrummet, men det är inte en hållbar lösning.

Har spontant utgått från att det är svårt/dyrt att ta bort berg, men det kanske inte är så farligt? Absolut skulle jag helst behålla så mycket naturligt berg som möjligt, som även utgör en del av charmen med tomten. Men det är väl som med det mesta, man kan inte få allt!

Ingen som tycker mitt förslag med en separat attefallare så nära huvudbyggnaden som möjligt verkat vara ett vettigt alternativ? Tänker mig en pergola imellan som kanske får nån slags solskydd sommartid ;)
Jag är inte expert på berg men det är väldigt mycket en funktion av mängden och hur långt det måste fraktas bort. 100 kvm berg som ska sänkas 1,5m blir många lastbilslass.

Om det i stället är säg 1 kubikmeter som ska bort men ni själva kan böra det till lämpliga platser i trädgården så måste det vara överkomligt.

Tror inte på jättenära, ser för mig konstigt ut. Du måste ändå gå utomhus. Om du inte senare har någon laglig möjlighet att bygga ihop men det tror jag inte finns. Jag hade då valt nytt hus kanske 3m bort med gemensam altan. I nya huset kanske familjens sovrum samt dusch & tvätt.
 
Ja, kanske är en dum lösning, men det vore den mest "naturliga" platsen, men då kickar begränsningen med 4,5m till tomtgräns in också.

Kanske får bygga en helt ny större byggnad på berget istället, och nyttja denna som gästhus :) Är 120m2 total byggarea som gäller i området.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.