Hallå i stugorna!

Skulle vilja ha synpunkter på denna idé. Extern panncentral, kopparkulvert med stigar-, retur- och vv-ledning in till huset. I huset en liten elektrisk varmvattenberedare som matas med varmvatten.

 
  • Inkoppling.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Varför olika vinkel på solpanelerna det ger totalt sett inte mer. Försök istället räkna fram den optimala finkeln för ditt hus.
Antagligen så är det mer effektivt att bara ha den brantare vinkeln på panelerna eftersom du har så stor solfångaryta, då kommer tappvarmvattnet att räcka till med råge sommartid och du får ut maximalt med energi vinter vår och hös när solen står lägre.

Att ha en elberedare som matas med varmvatten via kulvert är tveksamt ur energisynpunkt, eftersom du vid små tappningar får vatten till beredaren som svalnat i kulverten detta vatten skall sedan värmas med el.
Vill du spara maximalt med hälp av solenergin så är det bättre att acceptera längre väntetider på varmvattnet eller ha någon form av VVC.

Annars tycker jag det ser bra ut med dubbla utdragna slingor på både tappvarmvattnet och solladdningen.

/Patrik
 
Jag tycker det ser ut som en bra genomtänkt anläggning men allting kan bli bättre så några frågor:
Vad för panna?
Vilken tillverkare av tankar, isoleringstjocklek?
Vilken tillverkare av solpaneler?
Hur lång kulvert?
Varför dubbla blandningsventiler?
rogge
 
Hallå igen!

Kommentar till PASTA's svar:

Nej, jag tänkte inte sätta mina solpaneler i olika vinkel, däremot tänkte jag bygga in möjligheten att kunna ändra vinkeln beroende på säsong och det är vad de olika vinklarna symboliserar. Eftersom jag bor i en "kulturbyggd" ska taket ha 30 grader lutning, men tanken är att solpanelerna ska ha vinkeln 70 grader under vintertid.

När det gäller elberedaren tänkte jag så här; Kulverten är 18 meter lång och diametern 22 mm. Den rymmer alltså ungefär 7 liter. Om jag ställer termostaten på beredaren på 55 grader men matar kulverten med varmare vatten, 60 grader, så borde strömmen inte kopplas på speciellt många gånger. Det är klart att en serie småskvättande till slut innebär att Eon värmer mitt vatten, men då skulle man kanske kunna låta elberedarens termostat i stället styra en vcc och koppla så att cirkulationen går igenom beredaren.
Här vill jag gärna ha Era råd!

Kommentar till ROGGE's svar:

Jag kommer inledningsvis att återanvända min nuvarande panna, en Albin 725. Den är inte ny men mycket sparsamt använd och i utmärkt skick (tycker sotaren oxå). I ett senare skede ska jag stoppa in något som klarar ved, pellets och spannmål. Skorstenen kommer att vara keramisk för att klara ev sur kondensering.

Tankarna kommer troligtvis från Borö eller Huskvarna, men jag saknar svar på ett par andra krokar jag har ute. Tänkte isolera med lösull 40 cm på sidorna och 80 cm på toppen.

Solpanelerna är kinesiska "no name" med 15 rör i varje och av U-rörstyp. De är väsentligt billigare än etablerade märken på marknaden, och jag tycker därför det är värt en chansning. Rören håller samma spec som etablerade märkena. Slingorna kan jag möjligen ställa mig lite skeptisk till, men de är provtryckta till 12 bar och borde hålla länge. Jag har dock inte fattat det definetiva beslutet ännu, ska besöka en referensanläggning för att samla in de sista, avgörande intrycken.

Kulverten blir, som sagt, ca 18 meter lång. Aquaterm kopparkulvert.

Bakgrunden till de dubbla blandningsventilerna, liksom den 4-vägsshunten, är sprungen ur principen att göra energiuttaget så långt ner i tanken som möjligt och endast ta de sista värmegraderna ur toppen.
 
en fundering: kan den nedre solslingan sättas närmare botten för att kunna ge "halvsvalt" vatten när det bara är lite sol?
 
Skissen är mer schematisk än perfekt;
De båda nedre slingorna sitter närmre pannans returledning. Å andra sidan tänkte jag överlåta till tanktillverkaren att sätta dem på rätt ställe.
 
Jag tror du skall skippa beredaren och satsa på VVC som stryps in till att lågt flöde som motsvarar effektförlusten i kulverten och kanske styra den med timer så att du har varmvatten snabbare på tider då du vistas hemma i huset, övrig tid kan man acceptera längre väntetider om man skulle råka vara hemma.

Hur stort energibehov har du sommartid?
Styrning av panelerna kan vara intressant om man har stort energibehov hela året, men oftast så är det bättre att optimera efter vinterfallet eftersom det är då man har det största energibehovet.
Sommartid kan det om man har många paneler vara stor risk för kokning eftersom energibehovet är litet och man inte kan tillgodogöra sig all energin man kan få.

Hur har du tänkt ansluta panelerna om dom skall lutas efter solen ?

Dubbla blandningsventiler på tappvarmvattnet är hel rätt eftersom man då alltid tar varmvattnet på rätt höjd i tanken precis som med bivalent shunt på värmen.

/Patrik
 
flexslang till panelerna eller svivel?
har själv samma funderingar om paneler, kanske en spjällmotor som vinklar ner dom på sommaren när acc är fulladdad?
 
pellefant skrev:
flexslang till panelerna eller svivel?
har själv samma funderingar om paneler, kanske en spjällmotor som vinklar ner dom på sommaren när acc är fulladdad?
Jag tror det lutar åt en svirvel.

När det gäller hur panelerna ska manövreras så vore det väl fräsigt med någon form av motor kopplad till en kugg- eller kulstång. Annars går det väl att bemöda sig upp på taket en gång per årstid.
Föreligger det kokningsrisk på sommaren har jag en idé om att nödkyla värmesystemet genom sätta igång på ett golvvärmesystem i vedutrymmet. Golvvärmesystemet skulle vara åtskilt med en värmeväxlare för att kunna ha en glykoltillsats. Borde kunna vara ett sätt att ta tillvara på överskottsenergin genom att sätta sprutt på vedtorkningen... ;)
Hade ändå tänkt gjuta in slingor för man vet ju aldrig vilka behov som finns i framtiden.

Ett annat sätt att undvika kokning torde väl vara att låta solpanelerna stå kvar i höst/vårläge även under sommaren, eller bygga sig en pool...
 
Jag har egentligen inget att invända på din anläggning, tycker det ser bra och genomtänkt ut. Nonames vakuumrör från Kina, säkert utmärkta eftersom de flesta "brandade" kommer därifrån.
Lite mer isolering på tankarna skulle nog inte skada, men det beror lite på om du får nytta av förlusterna. Varmvattnet tycker jag du ska ha som du tänkt, en bra lösning om du i framtiden inte vill eller kan elda någon dag när solen gått i moln.

Den enda jag är tveksam till är de dubbla blandningsventilerna. Tror inte du får mycket nytta av dom och jämförelsen med en bivalent shunt tycker jag inte man kan göra. Har du tillräckligt varmt i nedre delen av tanken så tar du ju ingen värme i den övre slingan och då faller ditt resonomang. Har du inte tillräckligt med värme i nedre slingar så måste övre slingan värma.
rogge
 
rogge_vvs skrev:
Jag har egentligen inget att invända på din anläggning, tycker det ser bra och genomtänkt ut. Nonames vakuumrör från Kina, säkert utmärkta eftersom de flesta "brandade" kommer därifrån.
Lite mer isolering på tankarna skulle nog inte skada, men det beror lite på om du får nytta av förlusterna. Varmvattnet tycker jag du ska ha som du tänkt, en bra lösning om du i framtiden inte vill eller kan elda någon dag när solen gått i moln.

Den enda jag är tveksam till är de dubbla blandningsventilerna. Tror inte du får mycket nytta av dom och jämförelsen med en bivalent shunt tycker jag inte man kan göra. Har du tillräckligt varmt i nedre delen av tanken så tar du ju ingen värme i den övre slingan och då faller ditt resonomang. Har du inte tillräckligt med värme i nedre slingar så måste övre slingan värma.
rogge
jag instämmer.
 
rogge_vvs skrev:
Jag har egentligen Den enda jag är tveksam till är de dubbla blandningsventilerna. Tror inte du får mycket nytta av dom och jämförelsen med en bivalent shunt tycker jag inte man kan göra. Har du tillräckligt varmt i nedre delen av tanken så tar du ju ingen värme i den övre slingan och då faller ditt resonomang. Har du inte tillräckligt med värme i nedre slingar så måste övre slingan värma.
rogge
Vitsen är väl att om du har 70°C i toppen och 45-50°C vid nedre slingan så behöver du inte dra upp det svalare vattnet från den nedre slingan och kyla av toppen på tanken. Räcker inte tempen i nedre slingan så blandas bara den mängd vatten som behövs från övre slingan in.

/Patrik
 
Räcker inte tempen i nedre slingan så blandas bara den mängd vatten som behövs från övre slingan in.
Precis vad som händer när vattnet går igenom den övre slingan, samma mängd energi går åt för att värma vattnet.
Så för min del hade jag inte brytt mig om att installera en extra felkälla/kostnad som jag inte tror gör någon som helst nytta.
rogge
 
Fördelen är väl att man får ett mindre flöde i den övre slingan om man har dubbla blandningsventiler eftersom man "kyler" det varma vattnet i tanktoppen med det svala tankbottenvattnet. Om slingorna sitter ihop måste vattnet tvingas igenom båda slingorna och sedan kylas med kallvatten från brunn el. dyl och eftersom brunnsvattnet är kallare än tankbotten så ökar flödet med enkel ventil genom att mer tank-vv måste användas för att få rätt temperatur.

Sen är det ju bra, när man har solfångare, att kyla ner tankbotten så mycket som möjligt för att få en bättre verkningsgrad (+ att man kan "suga" ur lite extra energi ur tanken) och då är det ju bättre att leda kylvattnet via tankbotten än direkt till blandningsventilen

Även värmeöverföringen gynnas av sänkt flöde och personligen känns det bättre att "störa" tanktoppen så lite som möjligt, så jag håller på dubbla ventiler.

edit: bytte pann- mot tank-    ::)
 
rogge_vvs skrev:
Lite mer isolering på tankarna skulle nog inte skada, men det beror lite på om du får nytta av förlusterna.
rogge
Tycker det verkar riktigt bra med 400 mm i sidorna o 800 mm i topp vilket inte många har.. ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.