Hej.

Hade innan jul en läskig upplevelse med min Husqvarna varmluftsugn då elementet till varmluften skenade. Enda sättet att få ugnen att sluta värma var att bryta strömmen. Är glad att vi satt i köket när det hände för ugnsfan var glödgande röd inuti.

Efter mångt och mycket googlande så bytte jag det felaktiga elementet med delar från danska nettoparts. Frid och fröjd över jul och nyår då ugen fungerade fint igen. Men för en vecka sedan slutade bara varmluftselementet att värma.

Fick snabbt ett nytt från nettoparts utan knussel, men inser nu när jag bytt till detta att varmluften ändå inte fungerar. Bör alltså inte vara fel på dom nya elementen uatn någonting annat som spökar.

Ingen jordfelsbrytare löser ut när jag försöker köra varmluft. Fläkten snurrar men ingenting blir varmt. Övriga funktioner i ugnen som inte kräver värme från just varmluftselementet fungerar fint.

Någon som har någon idé på vad som kan vara fel?
Är det något en amatör kan lösa eller är det bara dags att bita i det sura äpplet och köpa en ny ugn?
Modellen är en Husqvarna QCE7408W och har säkert 7-8 år på nacken.

Mvh/Mikael
 
A
tänds lampan när du öppnar luckan?
 
electroluxaren skrev:
tänds lampan när du öppnar luckan?
Yes. Allt annat fungerar som det ska.
 
A
om elementet verkligen är okay så styrs det från kretskortet så då är felet i detta
 
A
kretskortet finns ej längre
 
Låter troligt. Kretskort är över min förmåga.
Blir nog att kassera och köpa ny ugn. Synd då allt annat fungerar och den är fräsch och fin i övrigt.
 
A
fungerar någon värme alls?
 
electroluxaren skrev:
fungerar någon värme alls?
Yes. Grill och undervärme går som vanligt. Bara bakre elementet som inte värmer.
Så jäkla skumt då det fungerade fint i två veckor efter bytet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.