Jag håller på att anlägga ny uppfart och på andra sidan uppfarten byggs en stödmur. Vad kan det vara smart att läggs för rör i uppfarten för att underlätta framtida eldragning till belysning i muren?

Funderar på om det är smart att förbereda för att kunna dra till laddstolpe också. Tankar?
 
Om du frågar det lokala fastighetsbolaget som precis grävt upp asfalten de la för 3 månader sen för att installera laddstolpar så är nog svaret ja på den frågan. Rör är rätt billigt trots allt.
 
C cotillion skrev:
Om du frågar det lokala fastighetsbolaget som precis grävt upp asfalten de la för 3 månader sen för att installera laddstolpar så är nog svaret ja på den frågan. Rör är rätt billigt trots allt.
Hur lämnar man de rören som går upp ur market på att snyggt sätt? Eller kan man asfaltera in dom och plocka fram när det blir relevant?
 
Okarlsson Okarlsson skrev:
Hur lämnar man de rören som går upp ur market på att snyggt sätt? Eller kan man asfaltera in dom och plocka fram när det blir relevant?
Jag tror inte det ska vara några problem att lämna rören under mark. Plugga på lämpligt sätt, kom ihåg att dokumentera vart de ligger. Någon som sysslat mer med sånt har säkert ett bättre svar...
 
  • Gilla
Okarlsson
  • Laddar…
C cotillion skrev:
Jag tror inte det ska vara några problem att lämna rören under mark. Plugga på lämpligt sätt, kom ihåg att dokumentera vart de ligger. Någon som sysslat mer med sånt har säkert ett bättre svar...
Jag har letat efter standard för att märka upp och även markgenomföringar. Tyvärr inte hittat något än.
 
Du kan aldrig få för mycket kanalisation, arbetsskadad som jag är fyller jag alltid schaktet med slang och rör när jag gräver hemma och det tar ändå slut.
Schakta kostar och är besvärligt, rör är billigt.
Peta ned typ 32mm pem, 16mm pem, 2*50mm elslang, 110mm markavlopp så är du väldigt framtidssäkrad för t.ex. utökad belysning, Wi-Fi, övervakningskameror, vattenutkastare, bevattning av gräsmatta, automatisk grind, omdragning av el eller fiber etc etc.

Rören går lätt att hitta med käppvinda och kabelsökare, men betydligt smidigare är att mäta in mot 2-3 fasta punkter.
 
Lägg ner några gula slangar för el bara, dom med fördragen fiskelina gör det smidigt att dra el i efterhand
 
  • Gilla
Okarlsson
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Lägg ner några gula slangar för el bara, dom med fördragen fiskelina gör det smidigt att dra el i efterhand
Ska man se till så de slutar "ovan mark". Eller ska man plugga och lägga under asfalten?
 
Kan man dra upp dom i änden på muren så kan man ju gå därifrån till lampor och laddning svårt att få fram dom i asfalt även om man vet var dom ligger
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 1 till
  • Laddar…
Okarlsson Okarlsson skrev:
Ska man se till så de slutar "ovan mark". Eller ska man plugga och lägga under asfalten?
Ovan mark är inget måste, plugga dom och lägg grus över så du kan gräva upp för hand när det ska dras el
 
  • Gilla
Okarlsson och 1 till
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Ovan mark är inget måste, plugga dom och lägg grus över så du kan gräva upp för hand när det ska dras el
Även med asfalt på? Ska man markera änden på något sätt? Eller kanske läsa någon tråd i som går att söka med metalldetektor eller nåt:thinking:
 
Man kan använda en sökpeg
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Man kan använda en sökpeg
Smart pryl! Räcker det med en i slutet eller ska man ha längs med kabeln också?
 
Den ska sitta precis där röret ska fram sen får man hyra en sökare för att ta fram den
 
  • Gilla
Okarlsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.