Hej!

Vi är nya på sidan och planerar att bygga ett prisvärt fritidshus/fjällstuga själva (ca 60-75 kvm). Vi söker därför efter hustillverkare som erbjuder byggsats/moduler som förenklar det att bygga själv. Vi har tittat på CA-boden, men undrar om det finns andra hustillverkare också som erbjuder liknande? Har du egen erfarenhet från en hustillverkare där du byggde själv? Tips mottages tacksamt!

Therese och Tomas
 
T Therese och Tomas skrev:
Hej!

Vi är nya på sidan och planerar att bygga ett prisvärt fritidshus/fjällstuga själva (ca 60-75 kvm). Vi söker därför efter hustillverkare som erbjuder byggsats/moduler som förenklar det att bygga själv. Vi har tittat på CA-boden, men undrar om det finns andra hustillverkare också som erbjuder liknande? Har du egen erfarenhet från en hustillverkare där du byggde själv? Tips mottages tacksamt!

Therese och Tomas
Hej på er! Kul att ni ska bygga själv. Jag bygger fritidshus själv nu, och kommer vara klar i vår. Jag har byggt med Lundqvist trävaru och är jättenöjd både med pris kvalitet och instruktioner. Det går att ringa dem och fråga när det kör ihop sig!

Det går att välja vad som ska med i "Kitet" Fönster, dörrar, isolering osv kan du om du vill beställa från lokala leverantörer, hitta begagnat osv. Jag beställde modulerna, råspont till tak, plåttak med hängrännor, isolering, men valde att köpa fönster och dörrar själv.

Det finns också Lövånger som har bra modulhus.
 
  • Gilla
Therese och Tomas
  • Laddar…
En apelsin En apelsin skrev:
Hej på er! Kul att ni ska bygga själv. Jag bygger fritidshus själv nu, och kommer vara klar i vår. Jag har byggt med Lundqvist trävaru och är jättenöjd både med pris kvalitet och instruktioner. Det går att ringa dem och fråga när det kör ihop sig!

Det går att välja vad som ska med i "Kitet" Fönster, dörrar, isolering osv kan du om du vill beställa från lokala leverantörer, hitta begagnat osv. Jag beställde modulerna, råspont till tak, plåttak med hängrännor, isolering, men valde att köpa fönster och dörrar själv.

Det finns också Lövånger som har bra modulhus.
Tack för tipset! Ska kolla upp dem! :)
 
T Therese och Tomas skrev:
Tack för tipset! Ska kolla upp dem! :)
Alla tillverkare kör med samma mått. Modulerna är 120 cm breda. Mitt tips är att rita ungefär vad ni vill ha och begära offert från alla tre. Har inte hört dåligt om någon av dem.
 
Ett bra alternativ om man bygger första gången är att gå till byggare eller husföretag och låta de stomresa huset. Detta kostar inte mycket och sedan har du ett vädertätt skal där du kan göra resten själv.
 
  • Gilla
Blåsalvia och 1 till
  • Laddar…
Vad står på era önskelistor om utseende och funktion på era fritidshus? Lägg upp skisser/ritningar
 
N Nikorasu skrev:
Ett bra alternativ om man bygger första gången är att gå till byggare eller husföretag och låta de stomresa huset. Detta kostar inte mycket och sedan har du ett vädertätt skal där du kan göra resten själv.
Vi funderar starkt på detta alternativ faktiskt!
 
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Vad står på era önskelistor om utseende och funktion på era fritidshus? Lägg upp skisser/ritningar
Ritning av en lägenhetsplan med tre sovrum, kök/storstuga, wc/tvätt, och förråd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Planritning av ett enplanshus, AGÖ 23-80, med kök, vardagsrum, tre sovrum, förråd, bastu och badrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ritningar med entreplan och loftplan för ett hus med tre sovrum, förråd och trappa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Något sånt här, 3 sovrum varav två små hytter, förråd intill hall för att ha torkskåp i, eventuellt bastu men inget måste...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.