Aha, jag förstår! Skissen är vilseledande då jag inte tänkt på fiberriktiningen där. Hade nog planerat att ha den stående och det verkar som att det är det vettigaste också?

Jag vill helst a öppet under för en lite luftigare känsla, därav helst bara ben och ingen sockel. Men jag kanske får överge den tanken om det blir orimligt svårt att får till ;)
 
PeterFalun
nikasp
prototypen prototypen skrev:
Fiber riktningen på bilden ser ut att vara vågrätt, då kommer största rörelsen att vara uppåt nedåt och det blir inte så bra med dörren. med stående fiber så märks det inte så mycket om dörren flyttar in en millimeter eller två.
Bygg sockel, väldigt enkelt att få den i våg och sedan bara stapla stommar, med ben direkt i sida blir en hel del pyssel att kapa in benen rätt (den som läst sin Nalle Puh vet hur det går)

Protte
Nu blev jag nyfiken, blev sugen på litet enkelt kök till torpet till sommaren. Köpte lite Ikea pga bråttom för två år sen men har rivit ut allt pga att vi ska dra in vatten och avlopp.
Kan du leta upp nån bild på vad du menar. Jag kommer att lägga golv så det blir exakt i våg och sedan stomme av 45x90 kanske för att komma upp från golv lite. Sen då om man ska bygga enkelt och billigt mha limfog?
 
ullemont ullemont skrev:
Aha, jag förstår! Skissen är vilseledande då jag inte tänkt på fiberriktiningen där. Hade nog planerat att ha den stående och det verkar som att det är det vettigaste också?

Jag vill helst a öppet under för en lite luftigare känsla, därav helst bara ben och ingen sockel. Men jag kanske får överge den tanken om det blir orimligt svårt att får till ;)
Vem städar hemma hos er? Jag är väldigt glad att socklarna stoppar upp det mesta.

Protte
 
PeterFalun PeterFalun skrev:
kanske mer stabilt med dessa
[länk]

aldrig provat dock
Nån slags plywood, fast med bara tre lager. Häftigt dock att standardplattan är fem meter lång. Då kan man t.ex göra hela bottnen i ett stycke.
 
ullemont ullemont skrev:
Förstår inte riktigt vad du menar med fiberriktning och att det kommer expandera ut från väggen?

Jag har tänkt att komplettera benen med justerbara "benskruvar" så att det kan ställas in i den rätta höjden.

Funderar på att byta från 27mm till 18mm enkla stommar. Skulle detta vara till fördel eller nackdel utifrån det du menar?
18 eller 27 spelar ingen roll i det avseendet, kör på det du tycker blir snyggast. Men benskruvar blir nog svårt i 18 mm.
 
Det är väl något åt det här hållet jag hade tänkt mig konstruktionen:

 
  • Gilla
nikasp och 1 till
  • Laddar…
Fastnat lite i vilket typ av trä som är bäst att använda. Både till stomme och luckor.

Funderade först på limfog till stommen då det är relativt billigt och lättarbetat. Är dock nojig över att det inte kommer vara helt rakt och att det rör sig och slår sig för mycket.

Tänkte även på någon sorts plywood till luckor och lådor då jag gärna vill ha ett "rent" träkök. Även här har jag fått kalla fötter då jag läst inlägg, bland annat här, om att även det kan slå sig rätt rejält.

Funderar då på om korslimmade kl-skivor, som någon här tipsade om, kan vara ett bättre alternativ? Verkar vara som en kombination av limfog och plywood och vad jag har läst mig till mer formstabilt.
http://www.primpanel.se/kl-panel/

Och slutligen har jag stött på lamellskivor vilket också verkar vara ett vettigt alternativ.
https://ceos.se/produkter/lamell425.html

Är det någon som har erfarenhet av de här olika materialen till köksbygge eller andra snickerier?
 
Limfog i sig slår sig (precis som allt trä i någon mån) men när du sätter in det i en konstruktion så låses dess möjligheter att göra det. Ett fast hyllplan mot en sida låser fast sidan och hindrar den från att kupa sig. Likaså hindras hyllplanet från att slå sig genom att det är förankrat i sidan. Osv.

För luckorna, som ju inte blir låsta av konstruktionen, är det viktigt att välja material och konstruktion som minimerar risken att det slår sig, tex mdf eller ram med spegel i plywood.
 
Morsan har ett kök från 1954 i limfog och det är fortfarande rakt.

Med torrt virke och smala bitar så slår det sig måttligt, sedan får man göra en konstruktion som förhindrar att skivorna slår sig.

Protte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.