T
På vårt radhus som vi flyttade till förra året finns ingen baksida.Vi har endast en balkong (som är ca 50 cm från marken)på vårt radhus istället för uteplats och gräsplätt då tomten sluttar på baksidan.Vi funderar nu på att bygga ut denna balkong till en altan och undrar hur man lättast gör detta och ifall man behöver bygglov?
Till radhuset ingår ca 30 kvm tomt men det är svårt att göra något på den då hela tomten sluttar.
 
Hej!

Hur mycket lutar tomten per meter? Hur långt ut vill du bygga? Skall du ha trappa ner från altanen? Vad är det för typ av mark/ jordtyp?

Återkom med måtten och gärna foto så kan vi säkert lösa det!

Angående bygglov så är jag osäker. Normalt behövs det inget bygglov för trädäck OM det håller sig 50-60 cm från markplan. Du får kanske inte riva din balkong utan bygglov heller?!

Fråga på ditt stadsbyggnadskontor.

//A
 
T
Då det nu i juni går från bostadsrättsradhus till att bli friköpt och då lantmäteriet inte klargjort våra tomter så har vi bara fått cirka tomter. Så ev bygge av altan/terrass blir inte aktuellt förrän nästa år och pga det så har vi inte kommit så lång i vårt planerande och har inte kollat jordtyp eller lutning. Kan däremot skicka med ett foto hur baksidan ser ut. Vi hade tänkt forstätta bygga ut från balkongen.
 
  • tomten_002.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Oj då, här lutar det ordentligt! Kanske bygga en skidlift istället :D

Misstänket att det kommer krävas ett bygglov för ert projekt eftersom det knappast blir en marknära konstruktion.

Plintar i mark med stolpar är det ända tänkbara. På dessa stolpar kan du dessutom ha ditt räcke runt om. Eftersom du bygger på höjden såpass mycket behövs det förutom ett bärande regelverket uppe även diagonala stabiliserande reglar mellan stolparna.

Lövskog i bakgrunden, innebär det att du bor i mellansverige och uppåt?
Tänker på frostfritt djup för dina plintar!

Återkom med mer bilder på din altan och mått. Var vill du ha trappan ner?
Hur är balkongen uppbyggd? Plintar?

//AA
 
Stödmur?
 
T
Vad innebär stödmur?Vi bor utanför Stockholm. Balkongen sitter fast i huset och har inga plintar ner i marken och "golvet" är av betong. Vi hade ev tänkt en 6-7m lång altan och ca 4-4,5 m bred. Trappan ner får i såfall vara på kortsidan av altanen för annars är vi inne och inkräktar på grannens tomt.
 
Stödmur innebär en mur som byggs för att hålla mot jordmassor där man vill "sudda" bort lutningar och skapa en horisontell marklinje. Kan göras på många olika sätt.
Fördelen är ju då att ni höjer bortre marknivån så att ni sedan kan placera plintarna högre och minska stolplängden.
Stödmuren måste dock gå runt om hela ytterkanten av er blivande altan.

Stödmursbyggandet i sig har jag personligen ingen erfarenhet av så det får någon annan svara för.

Frånsett stödmuren:

1. Fundera över hur ni vill att trallvirket skall läggas: från huset och utåt eller parallellt med huset. Det avgör nämligen hur de bärande reglarna skall placeras.

2. Planera för eluttag och belysning, kan ju vara bra eftersom altanen kommer sträcka sig en bit ut från huset.

3. Kontakta ert stadsbyggnadskontor snarast, de jobbar sällan på ackord.

4. Staket bör ni ha så fundera över olika utseenden. Vill ni ha segelduk över någon del av altanen så kan infästning/upphängning samkonstrueras med delar av staketet.

5. Trappan, skall den sticka ut från altanen eller skall den byggas in i altanen. Ett alternativ skulle ju vara en trappa som går från sida till sida. Normalt bygger en trappa 140-150 cm ut för varje höjdmeter.

Bifogar en skiss på trappförslag!

//A
 
  • altan2_002.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T
Nu har jag haft en lång mailkorrenspondans med kommunen och enligt dem så får ingen terrass byggas på tomten då det är s.k prickmark, mark som ej får bebyggas.

Det innebär att våra 150 kvm tomt som vi fick när huset blev friköpt inte kan användas.Vi får alltså varken höja marken eller bygga ut balkongen till en terrass.
Detta innebär att vi har tomt som vi inte kan nyttja, varför ska man då äga tomt om man inget får göra på den, då kan ju kommunen lika bra ta tomten.

Är det någon som vet om man på något sätt kan gå runt denna s.k prickmark?

 
Hej,
Prickningen gäller bara för byggnation som är bygglovspliktig.
Bygg en altan, den kräver inget bygglov.
/TB
 
T
Jag har hört att det krävs bygglov om man bygger högre än 50 cm från marken vilket vi kommer göra då vi bygger från balkongen och ut i rät vinkel och då vi har sluttande backe som tomt blir det ju mycket över 50 cm längst ut, eller har jag missförstått det hela?
 
Man får väl höja marken 60cm utan marklov? Fyll upp delvis så slänten blir flackare och bygg på det så att höjden inte överstiger 50 eller 60cm (eller hur mycket det nu är i din kommun). Borde funka om inte du bor i en kommun med otrevliga typer i byggnadsnämnden.  ;D
 
Här kommer kanske ett dåligt förslag men det går ju att bygga altanen i olika terasser där varje del motsvara några meter. Från balkongen har ni två eller tre trappsteg ner till den nya nivån som ni bygger så bred som ni bara kan för att inte komma över de 50 eller 60 cm i höjdskillnad om det nu finns någon sådan regel. Det måste ni kolla upp. Det blir kanske inte riktigt som ni tänkt er...

Jag vet inte vad reglerna säger om hur tjockt/högt golvet på en altan får vara. Om ni gräver för plintar i etage och gör ett golv som inte är höger än de 60 cm. Kan man inte höja golvet innanför till samma höjd som balkongen? Man har en ram på 50 cm som inte är högre än de 60 cm men höjer golvet innanför ramen till samma höjd som balkongen. Det kanske är så att hela golvet inte får överstiga 60 cm?!
 
det går ju att bygga altanen i olika terasser ...
Visst är en eller två terasser lösningen. Fråga dock först grannarna om vad de vill göra med sina tomter. Det naturligaste vore att Ni genmensamt planade till tomterna (2 st 5-10 m terasser?). Detta kan ske genom att fylla upp med köpt material eller flytta material (gräva) från övre delar till nedre delar av sluttningen. Ni får då visserligen en ganska hög trappa från balkongen ned till första terassen.

Men senare finns kanske möjligheter att även riva balkongen (bygga till vardagsrummet?) och då bygga en trappa ned till terassen "inomhus" på samma yta som balkongen. Men ni bör försöka göra detta tillsammans i hela radhuslängan, för detta (=värdestegringen på tomterna) gynnar ju er alla. Utan grannarnas samverkan kan det bli svårt att få ett rimligt nyttjande av den prickade marken
 
Hej

du får tyvärr inte bygga på prickad mark, så tillvida du inte ansöker om bygglov (om du nu har rätt att bygga så mycket att altanen ryms inom normen ~ 20 % av totalyten iallafall i Stckholms kommun där jag bor). Men om altanens överdel itne överstiger 60 cm övermark så är den icke bygglovspliktig. Dock iom lutning så blir det ju kanske snabbt högre avstånd. Har samma problem på min kåk, vet inte hur jag skall lösa det - endera tar jag av bygglovet = ingen carport, eller också så bygger jag utan att fråga ;)

Vilken kommun är det? Risken är ju att om du bygger utan lov så ringer någon granne som inte har byggt altan in och tipsar..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.