Går i tankarna att skaffa en billig vedklyv och har då hittat en billig rackare som säljs på Rusta, Jula Ö&B mfl ställen.

31301024_l.jpg

http://www.rusta.se/product.asp?product_id=628&FromScriptName=/seek.asp

http://www.jula.se/Butik/docs/Mallar/mall6.asp?OrderId=235592708&pf_id=SE-380010&dept_id=

Kostar alltså bara 1695:-
Det jag är fundersam över är om effekten, 1500W verkligen är tillräcklig för att få en acceptabel fart på klyvningen?

Någon som provat den klyven ?


En misstänkt lika klyv på blocket, dock inte så billig :surprised:
http://www.blocket.se/view/4080790.htm?caller=jll_s&l=0&c=1&city=0
 
  • Gilla
snickar
  • Laddar…
Hoppsan :-[
Hade glömt den tråden..

Verkar som den bara är hälften så dyr nu :)

Eftersom ingen direkt avråder från att köpa kanske den duger ändå ?

Är den prisvärd för 2995:- borde den inte vara mindre prisvärd för 1695 ;D
 
tror dessa är uppbyggda med en skruv som dras pressstädet så det mehövs nog inte så mycket effekt.
Har provat å köra en sådanhär den är grymt grymt långsam mot en hydralisk. prova du och kör en hydralisk och en på rusta så skall du själv få se, sen så är dom ju lite till hobby användaren inte roligt att klyva 30m3 med en sådan.
 
p_palm skrev:
tror dessa är uppbyggda med en skruv som dras pressstädet så det mehövs nog inte så mycket effekt.
Har provat å köra en sådanhär den är grymt grymt långsam mot en hydralisk. prova du och kör en hydralisk och en på rusta så skall du själv få se, sen så är dom ju lite till hobby användaren inte roligt att klyva 30m3 med en sådan.
Nej, det är en hydraulisk klyv som det är fråga om.
Den modell du beskriver har jag aldrig sett, men kan inte heller tänka mig att det är något jag vill ha ;)

Även om den är hydraulisk kan man fundera om hastigheten är tillräcklig. Vad jag förstår finns det ett klart samband mellan effekt och hastighet i detta fall.

Upptäckte en annan sak nu.
I Jula-katalogen anger man effekten till 2000W, medan det på nätet står 1500W på den modell som nu säljs till nedsatt pris. Känns lite lurt faktiskt.
 
Har en kompis som köpte en liknande, han använde den bara en gång, åkte sen och köpte en Faxe 5,5 hkr.
Dvs den fick inga bra betyg där alla fall.
 
M
Av säkra källor så har jag hört att denna maskinen inte är nått vidare också faktiskt.

Faxes är vedklyvarnas lyxmaskin nummer ett. Kostar en stor slant, men har man mycket skog så är den värd alla pengar och mer därtill.

Har själv en Faxes.

http://www.smsservice.se/productView.php?pid=165

lite info om den finns där.
 
Ok, det verkar som dom flesta avråder från köp...

Känns inte riktigt aktuellt att köpa en Faxe just nu.
Får väl hoppas att det dyker upp något intressant på beg-marknaden, annars blir det väl yxan i år också :p
 
En svets, en elmotor och lite delar från en traktorskrot kan bli en överjä*lig vedklyv som möjligtvis Arbetsmiljöverket samt det lokala försäkringsbolaget kan ha lite synpunkter på... :D (fortfarande 10 fingrar...)
 
Lite OT: Gränsfors bruk gör också fina klyvar. (Klyvyxor ;) ) De drar ingen el alls, men de är lite jobbigare att använda. De är också farligare att använda än rätt konstruerade och rätt använda hydrauliska klyvar, men man rår på förvånansvärt grov och lång ved med en släggyxa på tre kilo. Om man inte klyver många kubik per år så är det ett alternativ.

Jag skulle inte köpa en hydraulklyv med låg effekt. (Under 3kW) Antingen blir den klen eller långsam. Då är man nog snabbare och starkare med en bra släggyxa.
 
sveno skrev:
Lite OT: Gränsfors bruk gör också fina klyvar. (Klyvyxor ;) ) De drar ingen el alls, men de är lite jobbigare att använda. De är också farligare att använda än rätt konstruerade och rätt använda hydrauliska klyvar, men man rår på förvånansvärt grov och lång ved med en släggyxa på tre kilo. Om man inte klyver många kubik per år så är det ett alternativ.

Jag skulle inte köpa en hydraulklyv med låg effekt. (Under 3kW) Antingen blir den klen eller långsam. Då är man nog snabbare och starkare med en bra släggyxa.
Jag har inget emot yxan, tvärt om det är riktigt nyttigt för oss lönnfeta kontorsråttor ;D
Problemet med yxan är att det tar för lång tid.
I fjol fick jag dessutom uppsöka läkare pga att jag skar mig på den slöa yxan :-[

Det bästa är naturligtvis att konstruera och bygga sin egen optimala vedklyv/vedmaskin, men jag är tveksam till att det i slutändan blir billigare och bättre. Det kommer framförallt att ta tid.

Ang skyddsutrustning är "tvåhandsmanövrering" ett enkelt sätt för tillverkaren att bygga en säker maskin som i praktiken blir mycket svår att använda och därför i slutändan leder till att skyddet sätts ur funktion.

 
Ubbe skrev:
I fjol fick jag dessutom uppsöka läkare pga att jag skar mig på den slöa yxan :-[
Det känner jag igen. Orsaken till att jag köpte en hydraulklyv var just det att yxan krockade med min vänstra handled. Så här i efterhand inser jag ju att jag skulle ha skaffat den från början, men är man envis och dumsnål så är man. Håll inte i en tung yxa med en hand och ett vedträ med den andra... 8)

Jag hann klyva 15 m[sup]3[/sup] grov halvmeters asp innan jag s a s arbetade på egen hand. Så med lite träning blir man rätt effektiv även med handyxa, förutsatt att yxan är bra. Det är stor skillnad på en yxor och det lönar sig med en riktigt bra yxa som ska vara så tung man orkar hantera. Som enahanda blev jag tvungen att skaffa en hydraulklyv och ta hjälp med kapandet för de resterande 15 kubiken. Man blir effektivare med en snabb hydraulklyv, men jag tror att man håller jämnt tempo med en liten klyv på under 2 kW.
 
clas ohlsson har en för 1995:-...5 ton, 1500watt, 32-52 cm....nån som har testat denna ?
 
köpte min på harald nyborg...en 5 tonnare för 1495 har i runda tal gjort 4m3 me den utan problem 1500w motor
 
Hej,
Jag vill bara varna för att på vissa billiga hydralklyvar så stannar tryckplattan långt ifrån kniven ca 10 cm eller mer.
Troligen för att spara pengar på en kortare hydraltub.
Om man har lite vresig ved så kilas dom fast hela tiden.

/johan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.