Många funderar på att bygga nytt i gammal stil. Ägarna till Schwerinska villan gjorde just det, de anlitade arkitekt Jan Andersson för att få till riktig karolinsk arkitekturstil som den på 1600- och 1700-talets herrgårdar. Huset skulle passa in i slottsmiljön vid Husby slott utanför Söderköping på en tomt med utsikt över S:t Anna skärgård.

Du kan läsa artikeln här: Schwerinska villan i karolinsk stil
 
  • Gilla
a.o.f och 2 till
  • Laddar…
Oj, ett arkitektritat hus som är vackert!
Fantastiskt vackert dessutom. delar av interiören är tveksam, men utsidan är underbar.
Kul att någon tar ut svängarna lite istället för alla Legolådor.
 
  • Gilla
Långfarare och 5 till
  • Laddar…
Underbart fint hus. Hallgolvet var häftigt, i övrigt lite för mycket grejer med shabby chic. Nog första gången jag tycker fredagshuset var ok i pris också.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Fint hus! Är det bara jag som tycker att det kliar i ögonen när diskmaskin och kyl/frys inte byggs in i ett i övrigt genomtänkt och fint kök..?
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
F Magnus Östberg skrev:
Fint hus! Är det bara jag som tycker att det kliar i ögonen när diskmaskin och kyl/frys inte byggs in i ett i övrigt genomtänkt och fint kök..?
Näe, jag också! Fick en lite allergisk reaktion på diskmaskinen. Och på lilla wc-n som inte såg så välplanerad och tidstypisk ut.
 
Fint hus och fina gamla möbler.
 
I min hemby! Eller, en km utanför, men iaf......
 
PeterFalun
härligt hus, många fina detaljer

däcket där växthuset står passar kanske inte in så bra
 
  • Gilla
maria01
  • Laddar…
A
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Näe, jag också! Fick en lite allergisk reaktion på diskmaskinen. Och på lilla wc-n som inte såg så välplanerad och tidstypisk ut.
Går inte göra kök och badrum tidstypiskt.
På 1700-talet fanns inte ens vedspisar, det var kittel över öppen spis, och inga badrum fanns heller.
 
  • Gilla
  • Haha
shtob och 7 till
  • Laddar…
Vackert hus utvändigt och invändigt om dom inte hade förstört det med så otroligt mycket prylar och uppstoppade djur överallt, man ser ju inte skogen för alla träd. Tapeter och golv har dom fått till riktigt bra i gammal stil men att det t.o.m hänger döda rävar på trappräcket är bara too much. Men det är min åsikt och alla har olika stil. Det skulle vara väldigt intressant att se hur det ser ser ut invändigt när någon annan köpt och möblerat om det.
 
  • Gilla
Långfarare och 8 till
  • Laddar…
Håller med Anette. Alla dessa döda djur är direkt obehagligt, tycker jag och det ger ett mycket osympatiskt intryck.
 
  • Gilla
Anette Jonsson och 3 till
  • Laddar…
A
L Linur53 skrev:
Håller med Anette. Alla dessa döda djur är direkt obehagligt, tycker jag och det ger ett mycket osympatiskt intryck.
Nej, det hör till. Skulle ha varit lite fler
 
  • Gilla
  • Haha
Anette Jonsson och 3 till
  • Laddar…
Spisen .. Någon som känner igen tapeten i gästtoaletten och vet vad den heter? Väldigt fin!
 
För mig är det ett fult och obeboeligt sammelsurium av gamla föremål från olika epoker och härkomst. Som länsmuseets magasin.
 
  • Gilla
Anette Jonsson och 2 till
  • Laddar…
spånhyvel kim_sv skrev:
Spisen .. Någon som känner igen tapeten i gästtoaletten och vet vad den heter? Väldigt fin!
Den kommer från Borås tapeter och heter Tessin.
 
  • Gilla
spånhyvel
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.