A
Z zirqua skrev:
Hade vi som sagt gjort någon egen åverkan på taket hade jag inte saft att det var ett byggfel. Men eftersom det inte finns några synliga skador på utsidan, så återstår den enda rimliga förklaringen att man inte lagt plasten på rätt sätt när huset byggdes. Det är nog inte magi som orsakar läckaget.
Såhär är det att äga hus.

Litar mer på mitt hus från 82 som är sjukt välbyggt än nybyggda.

Såklart är de ett ursprungsfel. Mitt tak från 82 håller måttet å klarar lätt 10 år till.

Mvh
 
Vad är det för vit plast? Är det råspont.bakom?
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
Vad är det för vit plast? Är det råspont.bakom?
Undertaket.
Man har sån typ armerad plast ist för masonit idag.
 
Z zirqua skrev:
Det är ett tegeltak. Det är bara på två takstolar det är läckage. Två som står bredvid varann. Uppe vid nock så ser det bra ut. Börjar en bit ner.
Rullarna till plasten brukar vara 2,5 - 4 m, i ovankant av din bild ser du strecken för överlapp av skarvar. Är det blött övanför dessa streck? Sticker det ut någon spik kring området när dom spikat strö/bärläkt?

Det är såpass mycket vatten att jag tvivlar på att det är från kondensavrinningen, första felet måste vara i läggningen av teglet. Ligger det snö på taket nu?
 
  • Gilla
Slugo
  • Laddar…
Stringfellow Hawke Stringfellow Hawke skrev:
På åtta år kan mycket hända. Vind och tak bör inspekteras minst en gång per år.
Märkligt att du klagar på hustillverkaren innan du konstaterat vad som är fel på ditt hus.
Jag har i vart fall bra mycket högre förväntningar än så. Ett tak ska inte börja läcka efter 8 år, inte ens efter 25 - oavsett hur det blåser och regnar.
 
  • Gilla
Maria T och 4 till
  • Laddar…
Hur bra är det att ha PLAST på en kallvind innanför taket? Papp på ovansidan och plast på insidan?
 
  • Gilla
Timran och 1 till
  • Laddar…
A
Det är nog ingen papp ovanför plasten.
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
Hur bra är det att ha PLAST på en kallvind innanför taket? Papp på ovansidan och plast på insidan?
Det är ingen papp ovanför
 
Denna lösning måste ju bara en snabb/snål variant. För er som funderar på att bygga såhär eller ska köpa ett hus med denna lösning, fundera igen och undersök ofta. Det finns inga genvägar till ett säkert tak.
 
  • Gilla
fremax och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Denna lösning måste ju bara en snabb/snål variant. För er som funderar på att bygga såhär eller ska köpa ett hus med denna lösning, fundera igen och undersök ofta. Det finns inga genvägar till ett säkert tak.
Inga problem alls att göra ett tätt säkert tak med denna lösning, handlar om utförandet och någonstans har det slarvats här.
 
Så allt kondensvatten och regnvatten vid hällregn och smältvatten som kapilärsuger in på undersidan när taket är snöfyllt ska rinna ner på den plasten?

Hur tätt blir det runt spikskallar?
Eller sitter det spikremsor av asfalt där?
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
nikasp
Ni som klagar på den typen av lösning kan tagga ner lite. Vårt Älvsbyhus Ymer är byggt 1997 och står i Stockholm. Det är samma typ av armerad folie under läkt och betongtakpannor och vårt hus är snustorrt där uppe. Folien känns och ser ut som ny så säkert massa läskiga mjukgörare som gör den så hållbar.

Har nyligen krupit runt och inspekterat hela taket inifrån samt dammsugit rent överallt. Har varit och skruvat upp lite ordentligare förvaringshyllor där uppe så man ser både golv och tak vid eventuell framtida läcka. Jag är lite galen enligt sambon, rent och fint ska det vara.

Jag tycker att ni borde ta stegen nu i helgen och och lyfta på pannorna och se hur det ser ut. Kanske ni får ta en rulle tejp av rätt modell och ev. byta en panna så är problemet ur världen? Ett 8 år gammalt hus är ju inte nytt och det kan ju bara vara en trasig panna eller annat som stuckit hål på plasten och orsakat läckan. Antingen jättelitet hål från början eller skadat i efterhand. Borde ju se värre ut om det läckt i 8 år tycker jag.

Vad är symptomen nu? Endast blöt takstol, eller blöt isolering eller vad?
 
  • Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
nikasp
Huddingebo Huddingebo skrev:
Så allt kondensvatten och regnvatten vid hällregn och smältvatten som kapilärsuger in på undersidan när taket är snöfyllt ska rinna ner på den plasten?

Hur tätt blir det runt spikskallar?
Eller sitter det spikremsor av asfalt där?
Jag har inte synat själv men såhär ser det ut utan pannor på. Dvs man spikar och klämmer den trampsäkra folien mellan takstol och läkt så ska mycket till om vatten ska leta sig in i spikhålen. Var lite svårgooglat att hitta bilder. Viktigt att det inte blir fel spänn längst ned så ev. vatten blir liggande vid takfoten. Vi har Benders takpannor och har varit upp några gånger under fem år för att se att ingen har frostsprängts eller gått sönder på annat sätt så vatten kommer under i onödan.

Känns ganska riskfritt att det ska skvala in vatten vid vanligt hällregn. Pannorna sitter med grym passning jämfört med vårt 1800-talstorp där jag la om taket förra sommaren. Där kan det regna in under pga sämre passning, vissa pannor är nog otroligt gamla, men blir ju aldrig några mängder.

huset09.jpg
 
Det finns ju sämre, enbart masonit tex. Man får vad man betalar för...
 
nikasp
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det finns ju sämre, enbart masonit tex. Man får vad man betalar för...
Oljehärdad board/masonit la vi ovanpå de grova lockbrädorna och under läkten i torpet förra sommaren. Väldigt vanlig variant när man renoverar gamla torp och inte vill ha särskilt moderna grejer. Men klart att folie är mycket billigare än råspont men att det är jättedåligt och läcker håller jag inte med om. Gissar att vårt tak har väldigt många år till bara man håller efter och inspekterar regelbundet, vilket jag tycker att man bör göra som husägare.
Det som kommer att göra att vi lägger om i framtiden är nog att betongpannorna börjar se lite tråkiga ut. De är hela men börjar se lite tråkiga ut jämfört med nya.
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.