Tänkte installera en insatskamin med glas på tre sidor och med hisslucka.
Vilket material ska användas för att bygga in insatsen?
Silkaskivor har jag läst om men hur är det med Vermikulitskivor?
 
Vemiculit är det vanligaste
 
E exerg skrev:
Vemiculit är det vanligaste
Har uppfattat att det är Silikaskivor/plattor som är vanligast när man ska klä in insatskaminen.
Är det några krav på hur tjocka vemikulitplattorna behöver vara?
 
K Klinker66 skrev:
Har uppfattat att det är Silikaskivor/plattor som är vanligast när man ska klä in insatskaminen.
Är det några krav på hur tjocka vemikulitplattorna behöver vara?
Silikatskivor tex "scamotec" används som omramningar (istället för att mura) och bör vara åtminstone 5 cm tjocka för att kunna limmas stadigt. Vermikulit är de som vanligtvis sitter runt eldhärden. Modern öppen spis med skimrande svarta omramningar och en synlig eldflamma inuti.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det finns även Vermikulitskivor som används som omramningar likt Silikatskivor och det var lite det som jag undrade kring om någon har erfarenhet av dessa Vermikulitskivor/plattor.
 
K Klinker66 skrev:
Det finns även Vermikulitskivor som används som omramningar likt Silikatskivor och det var lite det som jag undrade kring om någon har erfarenhet av dessa Vermikulitskivor/plattor.
Själv använde jag mineritskiva (ser ut som gipsskiva men är cementbaserad) och som skruvades ihop med plåtreglar. Vissa fabrikat benämns "Cembrit" Skivorna är obrännbara men har ingen direkt isolerande brandeffekt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.