Vi har efter lite besvär fått bort ena bakljusarmaturen på vår gamla bil i jakt på en läcka in i bagageutrymmet.Nu har 1-2 mm bred och ca 3 cm lång spricka uppenbarat sig, som man tydligen gjort en lagnning på förut då ytan runt sprickan är mjuk. Syntes något gult poröst pulver som gick att skrapa bort. Nu är min kamera så dålig så kan tyvärr inte bifoga någon bra bild, men kan det vara gammalt spackel (typ plastic Padding) man använt här?

Vill kunna fylla igen sprickan så vi slipper framtida inläckor. Behöver inte se så snyggt ut, bara det håller sig tätt. Är det Plastic Padding som är the thing än idag? Göra rent runt om, slipa och peta in i sprickan och jämna till?
 
Vill du lägga ner minimal tid så smeta på något mjukt och tätande. MS-polymer, butyl (finns som tejp), bitumenklister (asfaltsklister). Riktig lagning innebär att skära bort allt kex och sen svetsa dit en plåt, lite punktsvets räcker. Kanske popnita? Sen på med typ "Plastic Padding", "Bondo", Polyester, Zinkspackel. Biltemas 2K epoxyspackel tyckte jag funkade utmärkt.
 
Redigerat:
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
A ansic skrev:
Vill du lägga ner minimal tid så smeta på något mjukt och tätande. MS-polymer, butyl (finns som tejp), bitumenklister (asfaltsklister). Riktig lagning innebär att skära bort allt kex och sen svetsa dit en plåt, lite punktsvets räcker. Kanske popnita? Sen på med typ "Plastic Padding", "Bondo", Polyester, Zinkspackel. Biltemas 2K epoxyspackel tyckte jag funkade utmärkt.
Tja, den ska ju inte ut igen på ett tag i varje fall. Nu lyckades jag få till en bild tror jag.
Men tillgång till svets har jag dock inte. Så det får bli någon annan lösning. Huvudsaken är att det inte läcker in vatten därefter. Hade dit någon form av silikon för några år sedan, som tydligen inte höll tätt, men när resterna skulle bort skrapades den där lagningen bort och då dök "kexet" upp. Är just ingen stor yta, och det där kommer döljas bakom ljusarmaturen i slutändan.
 
  • Trasig och lagad yta på röd bilkaross markerad med cirkel, rester av silikon runtomkring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om det ändå inte syns bakom armaturen så skrapa bort det gamla, sandpappra med 240-korn papper runt om på färgen och sedan applicera fogmassa. Smeta runt fogen med fingret så att fogen fäster runt om 5mm. Blir det för mycket att "brygga" med fogen kanske någon form av klibbtejp lämpar sig bättre. Hårt spackel i detta läget kommer att släppa från kanterna vid minsta rörelse av plåten.
 
Redigerat:
Borra ett stopphål i änden på sprickan så den inte fortsätter, sedan hade jag kletat på karroserikitt
 
A ansic skrev:
Om det ändå inte syns bakom armaturen så skrapa bort det gamla, sandpappra med 240-korn papper runt om på färgen och sedan applicera fogmassa. Smeta runt fogen med fingret så att fogen fäster runt om 5mm. Blir det för mycket att "brygga" med fogen kanske någon form av klibbtejp lämpar sig bättre. Hårt spackel i detta läget kommer att släppa från kanterna vid minsta rörelse av plåten.
Ja du det lät vettigare, insåg att det kommer bli en del vibrationer och rörelser baktill. Lackfärg har jag kvar sen tidigare, är bara underlaget som ska fixas... Men vad är det för "kexmassa" som ramlar ut tro?
 
plåtrickard plåtrickard skrev:
Borra ett stopphål i änden på sprickan så den inte fortsätter, sedan hade jag kletat på karroserikitt
Ett stopphål? Ska jag vara helt uppriktig så vet jag inte var sprickan tar slut. Har spårat den längre upp längs plåten, börjar undra hur illa den här skadan var från början ärligt talat. Ljusarmaturen är ju oskadad, såvida den inte blivit bytt, men syns på bakluckan att den inte är helt i nivå med den delen av karaossen som blivit skadad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.