Har sett att man kan hyra grejer av kommunen när man vill ha byggström. Vad jag förstod var man tvungen att starta ett temporärt abonemang också.

Min fundering är om man inte bara kan dra en lång kabel från närmsta granne. I mitt fall blir det mina föräldrar som e närmsta och enda grannde. Fungerar det? Blir det ekonomiskt försvarbart? Är max 100m mellan huset, men man måste ju ha en kabel som klarar ligga ute en stund. Vad kostar en sådan kabel att hyra alternativt köpa?
 
Byggström är svindyr, så jag skulle tro att vadsomhelst är billigare. Ett sätt kan vara att få sitt "riktiga" abonnemang med en gång. Man sätter sitt elskåp på en stolpe och ber elektrikern att dra ut ett trefasuttag så du kan koppla in din byggcentral.
Annars kan du försöka få tag i begagnad kabel. Jag köpte ett par 25-meters för 2-300 kronor styck.
 
Vet du vart man hittar sån kabel begagnat?
 
Blocket, eller nån loppis. Syna den noga bara, och se till så du inte får någon gammal sur fyrledare.
 
Behöver jag trefas eller räcker det med en vanlig förlängningssladd?
 
Trefas!
Beroende på hur utsatt den skall ligga (korsa vägar etc) och ditt eget samvete så har du att välja på gummikabel eller riktig jordkabel.

Blir det gummikabel så se, som nämnts ovan, för tusan till att det inte är en fyrledare.
Anslut till en central med jordfelsbrytare!
 
andersmc skrev:
Byggström är svindyr, så jag skulle tro att vadsomhelst är billigare. Ett sätt kan vara att få sitt "riktiga" abonnemang med en gång. Man sätter sitt elskåp på en stolpe och ber elektrikern att dra ut ett trefasuttag så du kan koppla in din byggcentral.
Annars kan du försöka få tag i begagnad kabel. Jag köpte ett par 25-meters för 2-300 kronor styck.
Det där stämmer inte, vår husbyggare hade av misstag gjort så att vi fick fakturor på byggelen trots dom skulle betala den. När jag påtalade detta faktum och han sa att vi skulle deala detta när huset var klart att byggelen är ju svindyr och vi inte ville ligga ute med dom pengarna så nämde han att byggelen är lite billigare. Jag trodde honom inte men när första fakturan kom så visade det sig att det stämde, priset per kwh var några öre billigare än den vanliga tariffen. Han sa att så brukar det vara.
 
Men det kostar hyra av utrustning och dessutom måste man ha ett abonemang?

Har inga vägar att korsa så det är inga problem.
 
Jedi skrev:
Men det kostar hyra av utrustning och dessutom måste man ha ett abonemang?

Har inga vägar att korsa så det är inga problem.
Ja skåpet brukar kosta en del del att hyra det nämde han också så i och med dom stod för den kostnaden så var dom mycket måna om att snabbt lämna in det till uthyraren igen.
 
Vi har ju inte riktigt bestämt oss vilka vi ska bygga med än. Kanske vore något att pruta lite med "Ni står för byggströmen så slår jag till" :D
 
Helt klart landsbyggd. Vad menas med utlösningsvilkoret? Jordfelsbrytare finns.
 
Med en lång "klen" ledning kommer kanske inte säkringen att "gå" på en gång om du får nått fel utan felet ( kanske strömförande maskin) kan i värsta fall vara kvar en länre tid utan att säkringen går och då är apparaten eller vad det nu är livsfarlig.
Att utlösningsvilkoret är uppfyllt är kanske det viktigaste när det gäller elsäkerhet.
 
Men detta kan man ta reda på gällande den kabeln som man ska köpa? Måste väl finnas kablar som inte är "klena"? Tack för hjälpen, detta är sånt som lekman inte vet. Grymt bra forum detta!
 
Jag kan svara på frågan varför folk vill göra saker själv. Svaret heter pengar. Dock förstår jag att man inte ska göra det om man inte får eller kan, men det är ju det som jag försöker ta reda på.
 
Ring och prata med ditt nätbolag. Vi brukar ofta göra en nyanslutning direkt, dvs koppla in en servis kabel direkt i mätskåpet som bara sitter på en träbock. Där nån elektriker satt ett 3fas uttag också.

Sen killarna som kommer dit ber du lämnar extra mycke kabel så det når till huset och till den vägg som du vill placera mätskåpet på. Sen får du själv gräva ner kabeln från din tomtgräns. Glöm inte att kabeln ska ligga i rör på tomten :)

http://vattenfall.se/privat/vara_tjanster/elnat/anslutning/anslut_elnat/index.asp

:-?

 
  • nyanslutning.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.