Hej!
Har köpt ett hus byggt -64. Upptäckte igår att det var mycket svartmögel på vind och att det kondenserad mycket på vissa ställen.

Värst var det ovanför ett fyrkantigt öppet eternitrör(jag känner till risker med asbest).

Tänkte först att det var ett evakueringsrör men vårt badrum har egen takgenomgående luftventil och detta fyrkantiga rör går snett ned från murstocken?? Vågar man sätta på en vacumventil? Vind med svartmögel och eternitrör, synliga kondensproblem på träbjälkar och isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag förstår nog inte riktigt. Var leder kanalen? Den går in i murstocken... och sedan? (Jag antar att den kommer innefrån?)

En vacuumventil har man till avluftningar, men det låter inte rimligt att ett eternitrör skulle ha med avloppet att göra, så jag tror att du antingen skall leda röret ut (om det behövs för din ventilation), eller proppa det helt med t.ex. fogskum eller en propp om det inte används för ventilationen.

Ingen ventilation ska sluta på en vind.
 
Vad luktar det i röret?
 
Kallvind med två parallella rör nära murstock, det ena öppet och markerat med rött, omgivet av isoleringsmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det luktade inget speciellt men det kom varm luft från röret upp på kallvinden.
 
Tjoa i röret och be nån lyssna om det går att höra nånstans.
 
  • Gilla
Paul Allen
  • Laddar…
Då skulle jag försöka få reda på vilket rum luften kommer ifrån. Och sedan proppa röret.
Du kommer (som du sett) få massvis med kondensproblem av öppna ventrör på vind.
 
  • Gilla
Paul Allen
  • Laddar…
Paul Allen Paul Allen skrev:
Hej!
Har köpt ett hus byggt -64. Upptäckte igår att det var mycket svartmögel på vind och att det kondenserad mycket på vissa ställen.

Värst var det ovanför ett fyrkantigt öppet eternitrör(jag känner till risker med asbest).

Tänkte först att det var ett evakueringsrör men vårt badrum har egen takgenomgående luftventil och detta fyrkantiga rör går snett ned från murstocken?? Vågar man sätta på en vacumventil? [bild]
Hultfredshus?
 
useless useless skrev:
Tjoa i röret och be nån lyssna om det går att höra nånstans.
Tjoa i röret så kanske det tjoas tillbaka från grannen...:thinking:
 
Tack för alla tips. Funderar på om det är från fläkten ovan spisen. Men så dumt kan det väl inte vara. Jag skall knacka, gapa och skicka in rök och se om det kommer ut från röret (y)
 
Skicka ner en kamera och se om du hamnar i grannens badrum.
 
  • Gilla
Grizzlybjörnen123
  • Laddar…
Staffans2000
Den ena är säkert en gammal badrumsventilation och den andra? Men det spelar ingen roll, för under inga omständigheter skall det strömma ut luft ur dom.

Jag gissar att du inte eldar, så att skorstenen förlorat sin utsugningsfunktion.

Staffan
 
  • Gilla
Paul Allen
  • Laddar…
useless useless skrev:
Skicka ner en kamera och se om du hamnar i grannens badrum.
Grannfrun kanske står i duschen om du har tur.
 
  • Haha
Huddingebo
  • Laddar…
Vårt hus (från 1945) hade gamla eternitkanaler som frånluft från diverse utrymmen, bla sovrummen. Dessa gick sedan på vinden och in i skorstenen. Rätt klurigt egentligen.

Men på 70-talet (gissar jag) sattes all tilluft igen, och frånluftsventilationen avvecklades. Jag rev de sista resterna av det hela förra året.

Kanske är det något liknande hos dig? Att det är rester av ett gammalt frånluftssystem, där någon helt enkelt har kapat en bit och inte tänkt på att det kan läcka upp fuktig inomhusluft på kallvinden.
 
  • Gilla
Paul Allen och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Grannfrun kanske står i duschen om du har tur.
Javisst. Och här han riktig tur, är det den pilska grannfrun:D.
 
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Javisst. Och här han riktig tur, är det den pilska grannfrun:D.
Och har han otur är det hennes mormor
 
  • Haha
MariaiÖstergötland och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.