B
Försökt få klarhet i detta, och det finns olika råd... har en nybyggd friggebod som ska vara uppvärmd hela tiden. (18-20 grader). 170mm bjälklag över plintgrund som är stängd med ventilation så mer likt krypgrund.

har idag golvspån och ska lägga ett laminatgolv på. Ska jag lägga en diffspärr först ? En del tex svenskt trä anger diffspärr, iof under golvspån men det spelar ju mindre roll. Men i vårt bostadshus är det ingen diffspärr i golvet.....

Vad hade ni gjort?
 
B
Ingen som har nån synpunkt :).
 
Tobzter
Har byggt detta precis . Vart inge plast I golvet för min del
 
B
Tobzter Tobzter skrev:
Har byggt detta precis . Vart inge plast I golvet för min del
varför inte? Kanske räcker med skumplasten under laminatet
 
Tobzter
Ja de verkar var lite 50/50 på om man ska ha det eller ej. Och ja tog beslutet å sket i de helt enkelt :)
 
Konstant uppvärmning säger att du kan ha plast, inte att det behövs. Det avgörande är vilken fuktmängd som kommer att tillföras luften inne i friggan, samt hur pass välventilerad den blir.

Golvspånet är i sig självt väldigt fukttätt, liksom limmat laminatgolv. Så om inte trossbotten är utförd i lika fukttätt mtrl eller ännu tätare så bör det inte behövas. Utan fuktspärr kan en viss fukt (tämligen begränsad mängd, men ändå) från grunden ventileras bort upp genom bjälklaget.
 
B
Oldboy Oldboy skrev:
Konstant uppvärmning säger att du kan ha plast, inte att det behövs. Det avgörande är vilken fuktmängd som kommer att tillföras luften inne i friggan, samt hur pass välventilerad den blir.

Golvspånet är i sig självt väldigt fukttätt, liksom limmat laminatgolv. Så om inte trossbotten är utförd i lika fukttätt mtrl eller ännu tätare så bör det inte behövas. Utan fuktspärr kan en viss fukt (tämligen begränsad mängd, men ändå) från grunden ventileras bort upp genom bjälklaget.
Blev inge diffspärr. Kommer sova där ibland. Kommer ha ett litet ftx som ventilerar så inte mycket fukt tillförs. Ligger ju foam under också nu. Så det blir nog bra.:)
 
B
Trossbottenskiva av fibercement används
 
Trossbottenskiva av cement är tämligen fukttät, men den är ju skarvad runtom där visst fuktutbyte sker.

Det blir nog bra. Jag skulle inte vara orolig.
 
  • Gilla
Boan
  • Laddar…
B
Oldboy Oldboy skrev:
Trossbottenskiva av cement är tämligen fukttät, men den är ju skarvad runtom där visst fuktutbyte sker.

Det blir nog bra. Jag skulle inte vara orolig.
de skarvar som är fria tejpade jag med T-flex
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.