Hej!

Bakgrund:

Jag och min fru flyttade från Berlin till Värmländska skogarna för 2 år sen. Huset vi köpte är ett “renoverings projekt”. Huset själv är ett timmerhus byggd 1932.

Första vi behövde göra var att byta taket (trodde det tar 2 veckor, det tog 9 månader).

Taket är ett mansardtak som fick ny plåt, diffusion öppet papp (https://www.byggmax.se/difftak-175-bison-p6303028) och råspont.

Mellan kall vinden och taket ligger det cirka 20 cm spån (gul i bilden).
I den branta delen av mansardtak ligger det träfiber isolering (brun i bilden.

Nu upptäckte vi nyligen att vi har kondens och mögel uppe på vinden. Särskilt mycket kondens har vi i själva knäcken. (blå i bilden)

Kul, inte.

Åtgärder vi har börjat med:
  • Vi har ställt dit en avfuktare från Jula som fångar upp 2 till 3 liter varje dygn. Denna har stått där nu i 4 dygn.

  • Vi har sågat ventilation nära nocken
Frågor:
  • Har ni några tips vad man kan göra själv?
  • Har ni några tips på en firma som kan ventilation, kondens och gamla hus i närheten av Säffle / Åmål?

Tackar :)
 
  • Handritad skiss av ett mansardtak med kondensproblem som illustrerar spånisolering, träfiberisolering och kondenszonen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag skulle kontakta ett företag som t ex Anticimex för att få en bedömning av vad det är som ni har på vinden. Vad gäller fukten så kommer den ju någonstans ifrån, och oftast handlar det ju om badrum, kök och tvättstuga. Jag gissar att ni har självdragsventilation. När jag köpte mitt hus från 1933 med självdrag satte jag in fuktstyrda fläktar i badrummen och tvättstugan samt förbättrade självdraget genom att knacka upp ett hål med ventil i murstocken på övervåningen, och därtill satte jag in en vedspis i köket som också fungerar som ventilationskanal. Minska fukttillförseln till huset vid källorna i badrum och tvättstuga och se i övrigt till att självdraget fungerar.
 
D Danilodi skrev:
Jag skulle kontakta ett företag som t ex Anticimex för att få en bedömning av vad det är som ni har på vinden. Vad gäller fukten så kommer den ju någonstans ifrån, och oftast handlar det ju om badrum, kök och tvättstuga. Jag gissar att ni har självdragsventilation. När jag köpte mitt hus från 1933 med självdrag satte jag in fuktstyrda fläktar i badrummen och tvättstugan samt förbättrade självdraget genom att knacka upp ett hål med ventil i murstocken på övervåningen, och därtill satte jag in en vedspis i köket som också fungerar som ventilationskanal. Minska fukttillförseln till huset vid källorna i badrum och tvättstuga och se i övrigt till att självdraget fungerar.
Kan du berätta vad det kostade ungefär att göra detta?

PS: Jag råkade öppna två trådar, här är orginalet. https://www.byggahus.se/forum/threads/kondensproblem-i-hus-fran-1932.401460/
 
surris
Har ni satt in ventilerna efter ni upptäckte problemet?
 
surris surris skrev:
Har ni satt in ventilerna efter ni upptäckte problemet?
Ja
 
Anticimex ska hålla sig till att jaga råttor!
Vindsavfuktare från Corroventa är bra.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
M MadSystem skrev:
Kan du berätta vad det kostade ungefär att göra detta?

PS: Jag råkade öppna två trådar, här är orginalet. [länk]
Fläktarna kostade ca 1200 kr styck och installation av varje kostade kanske lika mycket eller lite mindre. Men hör med Anticimex eller annan kunnig firma för att säkerställa vad det är som du egentligen har på vinden.
 
M MadSystem skrev:
Ja
Det är nog bra att välja, antingen avfuktare eller ventiler annars tillförs hela tiden ny fuktig luft utifrån och avfuktaren kommer inte kunna sänka fuktnivån.
 
Det kan tänkas finnas glipor/läckor/luftkanaler inifrån ovanvån och ut mot yttertaket i själva övergången mellan brant och mindre brant tak. Alla hörn, vinklar och vrår är problematiska, och om det är spån uppe vid kallvinden så gissar jag att det är original från när huset byggdes? Dvs det finns ingen obruten ångspärr på övervån?

Är det lika mkt kondens på båda sidor av huset, och från gavel till gavel?

Ett sätt att börja kartlägga problemet är att införskaffa 3 st Temp-/RH-loggrar. En som sätts mitt i luften på vinden, en som sätts nere vid takövergången där kondens uppstår, och en som sätts ute för referens.
Då ser man om RH är förhöjd på vinden, (jmfrt med ute), vilket indikerar luft-/fuktläckage inifrån. Utifrån RH och temp kan man också se om kondensen beror på att det är kallare vid takvinkeln, (t ex pga nattutstrålning), och daggpunkten nås, eller om det beror på att det finns ett flöde av fuktig luft just där.

Dessa mätdata är nödvändiga om en ordentlig faktabaserad utredning/orsaksanalys ska kunna göras, och därmed förhoppningsvis korrekta åtgärder sättas in. Annars blir det en gissningslek, som kan bli dyrbar om fel åtgärder sätts in.

Om man loggar dessa data så kommer man också att se huruvida en insats gör nytta eller inte. Såsom t ex att förbättra ventilationen (frånluft) på ovanvåningen.

Annars tycks Trygghetsvakten vara en fungerande lösning (https://trygghetsvakten.se/vindsavfuktare).
 
Personligen tycker jag att man bör hålla handläggningen enkel både av enkelhet och kostnadsskäl.

1. Kolla vad det är för problem på vinden och att det är fukten som orsakar dem. Om så är fallet åtgärdar man problemet genom att minska fukttillförseln.
2. Minska fukttillförseln till vinden genom att sätta fuktstyrda fläktar i badrum och tvättstuga där mest fukt genereras.
3. Se till att det finns åtminstone någon frånluftskanal i murstocken på varje våning som används. Då säkerställer man att självdraget fungerar bra under den del av året då det är kallare utomhus än inomhus, d v s oftast. Om suget blir bra i frånluftskanalen är tilluften tillräcklig.
4. Dränera om källargrunden om det inte är gjort i närtid. På så sätt minskas husets fukttillförsel avsevärt.

Klart! Fuktmät efter en stund för att se luftfuktigheten i huset är acceptabel. Åtgärda i första hand fukten vid dess källor i stället för att låta fukten vandra upp till vinden och ha avfuktare där. Plastfilm och liknande hör ju inte hemma i gamla hus, det blir bara risk för fuktskador. Acceptera att huset är gammalt och försök inte få det att bli nytt, för det kommer det aldrig att bli.
 
Redigerat:
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.